1 (Mimpi)

791 51 26
                                    

Note : -walau ni cerita zaman dulu, tapi author guna bahasa pasar zaman now sebab malas nak karang.
-author akan namakan isteri isteri Raja Gungmyeon dengan Permaisuri Kim, Permaisuri Lee, Permaisuri Hong. agar mudah kenal dan faham. author pun kadang pelupa juga :)

"okeh! Aku dah fade-up! aku nak tidur!" Cakapnya seorang diri didalam bilik ini. Siapa lagi jika bukan Sowon. Dia kesal kerana dah banyak kali dia cuba untuk teleport seperti yang di ajar tok guru tersebut.

Yeoja ini ke arah suis lampu dan menekannya, jadi.  biliknya gelap.

"aigoo.. siaplah kalau tak menjadi! aku bayar mahal tau" cakapnya lagi entah pada siapa.

satu detik.. dua detik.. dia tertidur pulas kerana terlalu penat berusaha nak teleport. Namun.. tiba tiba dia merasakan ada suara jeritan di sebelah telinganya. "ARGH!!!!" Refleks buatnya terbangun berdiri. Tindakan luar kawal. Kalau dia tak bangun, mungkin dia boleh pekak.

"ige mwoyah mwoyahh!" Tanyanya sambil memeluk tubuhnya. Bukan biliknya malah sangat.. klasik.
Dia melihat ada sepasang kekasih di dalam bilik ini. Mungkin baru berkahwin? Namja berwajah tampan itu langsung bangun dan membuka pintu "pengawal pengawal!!" jeritnya.

Sowon takut.

"yah! ini mimpikan? Kan?!" tanyanya. "Mimpi apa neon paboya!!" balas yeoja yang mungkin kekasih namja yang memanggil pengawal tadi dengan nada takut.

Pengawal datang. Sowon menatap mereka pelik dari atas hingga bawah.

"heol.. aku.. dah di teleportkan ke zaman... prasejarah?! TIDAK!!!!!" jeritnya dan diheret keluar serta merta

namja itu mengusap wajahnya kasar. Mana tidaknya, sebaik sahaja kekasihnya itu menoleh ke kirinya, tengok tengok ada perempuan yang tidak dikenali di tengah tengah mereka sedang tertidur. Kelakar bukan.

"YAH! CIK! SAYA KAT MANA NI?!" tanya Sowon dengan kabut pada pengawal yang heretnya itu. Dia dicampak masuk ke dalam penjara. Segalanya biar raja yang uruskan. Tetapi ini sudah lewat malam, jadi raja sudah pun tidur. Maka, mereka menempatkannya di dalam penjara dahulu.

"woi! gila!! korang pekak ke hah?!" jerit Sowon tidak puas hati bila pengawal tersebut hanya berjalan pergi dan menghiraukannya. Dia masih lengkap dengan pajama tidurnya. Tetapi.. Dia malah di tempat sebegini?

Sowon memeluk lututnya dan tidur. Berharap dia cepat bangun dari mimpi ini.

kukiuk kookkkkk (ayam o ayam)

"yah."

Hening. Merasa yeoja itu tidak bangun, namja satu ini mengambil kayu dan mencuit cuit bahu yeoja tersebut.

Terus dia terbangun dan terkejut

"Aku masih dalam mimpi?!" tanyanya. Namja itu senyum sinis.

"kau pikir ini mimpi? kau sudah menggangu malam pengantin baruku. malah membuatku bercerai dengannya" Ketus namja berbadan tegap itu dengan senyum meremehkan. Ya, selepas kejadian semalam, putri yang dinikahkan dengan putera ini sudah ingin cerai dan tak dapat menerima kata maaf apa pun.

"siapa namamu?" tanyanya pada Sowon.
"sowon" suara yang sangat perlahan dan dengan nada yang malas membuat namja itu bertanya lagi sekali.
"SOWON! hish!" Tengkingnya membuat namja itu berdecak tidak percaya dan bertinggung di depannya. Ditengah mereka ada kayu penghadang penjara itu. Sowon di dalam penjara.. dia di luar.

"kau tidak kenal aku siapa?" sowon menatap namja itu jijik. Bagi Sowon, muka namja itu seperti minta ingin dicakar dan dirobek robek. "tak" balas sowon tak kalah berlagak.
"aku Suho, putera kedua Raja Gungmyeon"

Prince(s) ✔Where stories live. Discover now