........... البارت العشرون ............

33.5K 539 138
                                    

ف باريس.. وبالتحديد ف مطار باريس الدولي.. كان كلا من عمار وذلك المجهول يجلسان ف مقاعدهم ف الطائرة المقلعة الي مصر.. وكان ذلك المجهول يجلس بجوار النافذه وعمار بجواره.. كان ذلك المجهول متحمسا لانه سيعود للمنزل.. للوطن كما قال له عمار.. ولكنه لازال الي الان لا يعلم ماهو اسمه وما الصلة التي تربطهما معا.. فقال لعمار:عمار.. هو انا اسمي ايه؟؟..
عمار:انت اسمك زين..
زين:امممممممم.. زين.. اسم حلو.. طب هو انت تقربلي ايه؟؟..
عمار:احنا ولاد عم واكتر من اخوات..
زين بحماسة:بجد؟؟.. يعني انا ليا اب وام وعم وعيلة؟؟..
عمار باسي:نوعا ما..
زين:يعني ايه؟؟.. مش فاهم..
عمار:كان ليك ام وأب بس هما الله يرحمهم..
زين بصدمة:ايه؟؟.. ماتوا؟؟.. ازاي؟؟..
عمار:انت الي المفروض تقولنا ازاي؟؟..
زين بعدم فهم:انا؟؟.. اشمعنا؟؟..
عمار:عشان انت الوحيد الي كنت موجود ساعة ما ماتوا.. واحنا لغايه الان مانعرفش حصل ايه..
زين بصدمة مما سمعه وقال بسخريه:يعني انا الوحيد الي عارف وللأسف مش فاكر اي حاجة..
عمار:ماتدايقش..ان شاء الله تفتكر كل حاجة بس انا مش عايزك تضغط ع نفسك.. عشان دا مضر ليك..
زين:عمار..ممكن طلب؟؟..
عمار:طبعا.. اطلب اللي انت عايزه..
زين:ممكن اول مانوصل..توديني اقرأ لهم الفاتحة..
عمار:طبعا ي زين.. الي انت عايزه..
وبعد ثواني جاء صوت الطيار وهو يطلب من الجميع إغلاق جميع الهواتف المحموله وربط حزام الأمان لان الطائرة ع وشك الإقلاع..وبالفعل قام جميع الركاب بإغلاق الهواتف المحموله وربط حزام الأمان..ظل زين ينظر من النافذه محاولا جعل نفسه يستوعب ما قاله عمار..تري ما كان سبب موتهم؟؟.. وكيف انا من نجا؟؟..وماسبب عدم تذكري اي شئ؟؟.. وما الذي كنت أفعله ف باريس؟؟.. وكيف وصلت إلى هناك؟؟..ي الله ساعدني ف التذكر حتى ارتاح..فانا الان ف حيرة.. ي الله كن معي..وساعدني لاتذكر من قاتل ابوي؟؟..
........................................................................
ف المستشفى وبالتحديد ف مكتب الفهد.. كان كلا من فهد وتاليا وانجي وعلى وسارة وحازم ومايا يجلسون معا..كانت انجي لازالت غاضبة من على وكانت ممتنعة من الحديث معه..وكان الجميع يحاول تهدئتها..قالت لها تاليا:خلاص ي انجي بقى.. المسامح كريم..
انجي بغضب:بلا كريم بلا حكيم..اسكتي خالص عشان انا متدايقة منك انتي كمان..
تاليا:ليه؟؟.. وانا مالي؟؟..
انجي:مالك برضو؟؟.. بقى طول الاربع سنين دول وانتي مخبية عني كل دا انتي والحمار دا.. وسايبني زعلانة عليكي ومش عارفه مالك..
تاليا وقد اقتربت منها:خلاص بقى ي انوج.. انا اسفة والله..اخر مرة وماعدتش هعمل كدا تاني..
انجى:طب لو عملتيها تاني؟؟..
تاليا:مش هعملها والله.. ولو عملتها.. اعملي فيا الي انتي عايزاه..
انجي:ماشي ي تيلو..وقسمابالله لو عملتيها تاني..انتي حره..
فقامت تاليا باحتضانها..ثم توجه إليها على..فقالت له:انت تبعد عن وشي الساعه دي.. احسنلك..
علي:ماخلاص بقى ي بت.. قلبك ابيض..
انجي:اه ي خويا قلبي ابيض وهبلة.. بس لازم تتعاقب ي علي..
علي:وانا موافق ع اي حاجة انتي تقوليها ي قلبي..
حازم:مش تستنى تعرف ايه العقاب..
فهد:سيبه سيبه.. هيلبس ف الاخر..
علي:بس ياض انت وهو..(وجه حديثه الي انجي قائلا بابتسامة)..ايه اللي انتي عايزانى اعمله؟؟..
انجي:لا انت مش هتعمل حاجة.. انا الي هعمل..
علي:هتعملي ايه؟؟..
انجي بابتسامة استفزاز:هأجل الفرح ي علي..
على بانفعال:نعم يا عين امك..ورحمة ابويا مايحصل.. دا انا اروح فيكي بجناية..انتي بتهزري اصلا؟؟.. مش كفاية طولتي الخطوبة سنتين زيادة..
انجي:ماهو انا كنت زعلانة ع تاليا وبعدين احنا كنا متفقين نتجوز مع بعض.. اقوم انا اسيبها واتجوز..
علي:وانا مال امي انا.. إن شاء الله يولعوا..
فهد:ماتتلم يالا ف يومك دا..ولا عايزني ازعلك؟؟..
علي:لا وع ايه؟؟.. ماشي ي انجي براحتك.. اجلي الفرح ان شاء الله تلغيه خالص.. انا ماشي سلام..
وبالفعل تركهم على وغادر من المكتب وهو ف غايه الغضب..قالت لها تاليا بعتاب:عاجبك كدا؟؟..
انجي:اعمله ايه يعني؟؟.. هو الي وافق من غير مايعرف..
مايا:طب ليه بس كدا؟؟.. كنتي عاقبيه بحاجة تانيه..
حازم:ايوا صح.. انتي غلطانة.. الواد استحمل ان الخطوبة تبقى اربع سنين عشان خاطرك وبعدين جايه قبل الفرح بشهر تقوليله هاجله.. دا ينفع؟؟..
تاليا:روحي ي انجي صالحيه..
وبالفعل شعرت انجي انها قد تمادت معه قليلا.. لذلك خرجت من المكتب لتذهب اليه..وبعد أن غادرت.. قال فهد:وانتوا كمان يالا برا..
حازم بخبث وهو ينظر لتاليا:احنا كلنا؟؟..
فهد:لا..انت والحمارتين الي وراك دول تخرجوا برا عشان عايز تاليا ف موضوع..
حازم:موضوع ايه دا بقى؟؟..
فهد:وانت مال اهلك انت.. ماتنكشح وانت ساكت..
حازم:حاضر يا عم.. وهو انا قلت حاجة غير كدا.. طالعين اهو..(نظر الي سارة ومايا.. فوجدهما مازالتا جالسين.. فقال).. ماتقومي انتي وهي.. اصلا يحدفنا بحاجة.. دا ايده طارشه..
فهد بغضب:حازم!!.. هو انت لسه هنا؟؟..
حازم وهو مسرعا للخارج:لا والله انا هناك..
وبعد خروجه المضحك هذا.. ضحك الجميع ثم خرجت كلا من سارة ومايا وتركا فهد وتاليا ف المكتب بمفردهما.. كانت تاليا متوتره قليلا.. فهذه هي المرة الأولى التي تكون فيها مع فهد بمفردهم بعد أن علم فهد بالحقيقة..ومازادها توتر.. هو انت فهد قد جلس بجوارها وامسك بيديها وجعلها تنظر اليه.. فنظرت اليه والي تلك العيون السماويه التي كستها اخيرا لمعة الحب والشوق التي كانت تفتقدها تاليا..وقال لها بحب:قد ايه وحشتني العيون دي.. والابتسامة دي.. والخدود الحمرا شبه الطماطم دي..(كانت تاليا ع وشك التحدث ولكنه قاطعها قائلا بحب).. مش عايزك تقولي اي حاجه.. انا مسامحك لاني عارف انه ماكانش بايدك.. ودا كان امتحان من ربنا.. بيختبر فيه حبنا.. هيصمد ولا هيضيع..والحمدلله زاد اكتر من الاول.. وبعدين الحب زي ما هو حلو.. لازم يبقى فيه وجع لان دا الي بيقويه..واحنا حبنا بقى أقوى من الاول واوعدك لو ايه الي حصل او مين الي وقف قصادنا.. انا هواجهه ولو هدفع عمري....
لم تجعله تاليا يكمل حديثه وقامت بوضع يدها ع فمه وقالت والدموع تتجمع ف عيونها:بعد الشر عليك يا حبيبي.. اوعي تقول كدا تاني.. انا عملت كدا عشانك.. تقوم تقولي هتدفع عمرك عشان خاطري..
امسك فهد بيدها وقام بتقبيل باطن يدها وقال:حتى لو دفعت عمري.. هيبقى قليل عليكي يا روحي..المهم..انا عايز اقولك على حاجه مهمة..
تاليا بتساؤل:حاجه ايه دي؟؟..
فهد وهو يضغط على يدها بحب اكثر:قبل ما اقولهالك.. عايزك تبقى قويه وتعرفي اني عمري ما هتخلي عنك.. واني هبقي سندك وضهرك..
تاليا:انا عارفه كدا ي حبيبي.. بس انت قلقتني بكلامك دا..(أخبرها فهد عن ماحدث لجدها وكيف هي حالته الان.. وكانت تاليا تزيد بكاء مع كل كلمة يقولها وبعد أن انتهى من التحدث.. قالت له).. ممكن اشوفه والنبي يا فهد؟؟..
فهد بحب وهو يمسح تلك القطرات الثائرة من عيونها:حاضر يا حبيبتي بس ماعدتش عايز اشوف دموعك دي تاني.. كفايه الدموع الي نزلت طول الاربع سنين الي فاتوا..(اومأت له تاليا بالايجاب فقال لها).. شطورة.. هاخدك دلوقتي تشوفيه بس عايزك تمسكي أعصابك..
فاومأت له تاليا بالايجاب وبعد ذلك أخذها الي طابق العناية المركزة.. وقام بفتح باب الغرفة.. وفور رؤيتها لجدها.. انهارت من البكاء واتجهت اليه وامسكت بيده وأخذت تقبلها بينما كان فهد يقف بجوارها ويقوم بمواساتها وظلت هكذا ساعات حتى قال لها فهد:يالا يا حبيبتي نرجع اوضتك.. انتي لازم ترتاحي..
تاليا ببكاء:مش عايزة اسيبه.. عايزه افضل معاه..
فهد:ي حبيبتي مااحنا معاه ف المستشفى.. قاعدتنا كدا مالهاش لازمة.. وانتي محتاجة ترتاحي وكمان انتي لا اكلتي ولا اخذتي ادويتك وكدا ماينفعش..
تاليا ببكاء:مش هقدر اسيبه وهو كدا..
فهد:ي عمري ماتقلقيش عليه.. انا الي ماسك حالته وع طول بطمن عليه وكذلك الممرضات.. متخافيش..
وبعد محاولات عديدة.. اقتنعت تاليا اخيرا بالعودة الي غرفتها..وقام فهد بجعلها تجلس ع الفراش ثم طلب من احد الممرضات ان تجلب طعاما من الكافتيريا..وظلت تاليا جالسه تبكي وفهد ممسكا بيدها ويحاول تهدئتها..ولكن للأسف بلا فائده..فجاءت له فكرة.. فقام بإخراج هاتفه من جيبه وقام بفتح اليوتيوب وقام بفتح فيديو للمسلسل الكرتوني (سبونج بوب سكوير بانتس).. وقام بوضعه أمامها..ولانها تمتلك قلبا طفوليا لم تاخذ سوي بضع دقائق حتى ابتسمت.. فقال لها بمزاح:اخييييييرا.. اخيرا القمر طلع بالنهار..هاتي بوسه بقى..(فقامت تاليا بضربه ع كتفه وأخذت منه الهاتف لتشاهد المزيد من سبونج بوب.. فقال لها بتذمر).. ع فكره دا موبايلي..
تاليا بطفوليه:والمطلوب يعني؟؟..
فهد:لا ي اختي ولا حاجة..هاتيه بقى..
تاليا بطفوليه:ناء مث هتاخده..
فهد وهو يضع يده ع قلبه:ياختاااااااااااااي ع العسل.. ي بت هتموتيني من كتر حلاوتك.. ع العموم ماشي.. خليه معاكي بس اوعي تمسحي حاجة..
تاليا بتذمر:انا مش غبية ع فكرة..
فهد وقد اقترب منها وقال بحب وهو ينظر ف عيونها:قطع لسان الي يقول كدا..(ثم طبع قبله رقيقة ع جبينها).. انا هروح بقى اشوف شغلي وهجيلك تاني.. خدي بالك من نفسك ولما الاكل يجي.. تاكليه كله.. ماشي؟؟..
تاليا بطفوليه:ماثي ي بابا.. حاجة تانية؟؟..
فهد بابتسامة:لا ي قلب وروح وعقل بابا..انا ماشي..
ثم تركها وذهب.. نظرت الي الهاتف وجدته قد انطفأ.. وعندما فتحته كان يلزم إدخال كلمة المرور..تري هل قام بتغيرها ام لازالت كما هي؟؟.. ساجرب.. وبالفعل قامت بإدخال كلمة المرور والتي هي عباره عن اسمها باللغة الانجليزية وبالفعل كانت هي كلمة المرور.. شعرت تاليا بالسعاده ان اسمها لازال هو رمز المرور.. وعندما فُتح الهاتف.. دخلت ع معرض الصور.. وأخذت تتصفح الصور والالبومات.. ووجدت ألبوم به صورها وكان اسمه..(MY KILLER🖤🖤)..حزنت تاليا بشده.. القاتلة.. نعم.. هذا صحيح.. فأنا من قتلت وجرحت مشاعره..ولكني وقتها أيضا قتلت مشاعري وطعنت قلبي قبل أن أفعل به ذلك..خرجت تاليا من المعرض وقامت بفتح ملفات ألموسيقي التي ع الهاتف.. فوجدته كان يستمع الي اغنيه (مكملناش)..فقامت بتشغيل الاغنيه من البدايه..

أسيرة عشق الفهد❤Where stories live. Discover now