Bab 31

36 7 4
                                    

Great Wall

Pegawai-pegawai bawahan Alonso berselerakan di kawasan pergunungan. Melangkah sambil mengacu senjata api yang bersuluhkan lampu. Kawasan hutan bertukar terang ketika kelompok itu melepasi laluan tersebut.

Pasukan pimpinan Kontra dipecah kepada tiga kelompok kecil yang berkekuatan seramai dua puluh pegawai. Pasukan Natasha berada di sebelah kanan. Bersebelahan Kontra yang berjarak sekitar seratus meter daripada mereka. Manakala di sebelah kiri Kontra, Julius dan pasukannya berada agak ke belakang dalam jarak yang sama.

Mereka bergerak dengan penuh waspada. Menyuluh ke segenap kawasan. Bersiaga mencari susuk Zdenko. Tanpa disedari oleh pasukan ini, mereka mendedahkan kedudukan dengan suluhan lampu tersebut. Dalam kegelapan malam, lokasi mereka mampu dikesan dengan mudah.

Zdenko yang berada di lereng bukit, hanya memerhati dengan tajam. Lokasinya agak jauh. Sekitar lapan ratus meter daripada pasukan itu. Dia kemudiannya bersiut nyaring. Membuat pasukan di bawah mula melilaukan cahaya ke segenap arah.

"Kau bunuh uncle aku. Makan ni." Zdenko yang berselindung di sebalik pohon berdahan besar menutup matanya dengan cermin kanta hitam.

Dalam kegelapan itu, satu pancaran cahaya keemasan mula mengembang dari kawasan berdekatan pasukan Kontra. Terus membias seluasnya dan menerangi kawasan seakan pancaran matahari yang menyilaukan. Sangat terang sehingga mampu membutakan anak mata. Untuk beberapa saat ianya menyala sebelum beransur lenyap.

Zdenko melompat turun dari tempat persembunyian. Terus menunggang Blue dan memecut laju. Mencelah di antara pepohon hutan walaupun kegelapan menguasai. Blue memiliki pandangan yang tajam pada waktu malam. Setajam burung hantu yang mampu berburu pada waktu malam.

Gerakannya sungguh lincah, mengelak setiap hadangan dengan penuh cekap. Seakan dia mempunyai deria keenam. Dalam masa tidak sampai satu minit, larian Blue sudah tiba berhampiran lokasi pasukan tersebut. Kelajuan diturunkan, bersaing dengan Ray dan Ben yang sudah bertukar menjadi raja serigala.

"Aku nak si jalang tu," bicara Ray.

Zdenko di sebelahnya tertoleh kepada serigala putih gergasi itu. Kemudian berkalih kepada Blue semula. "Blue, kau teman Ray. Back up dia baik-baik," tuturnya sambil mengusap leher tunggangannya.

"Ben. Kau ikut aku fight Kontra." Zdenko bingkas melompat ke tubuh Ben.

Larian Ray dan Blue bertukar arah. Mereka bergerak ke kiri Ben. Terus memecut laju, manakala Zdenko memimpin ke hadapan. Menuju pasukan di bahagian tengah.

...

Keadaan pasukan pimpinan Natasha bertukar riuh. Sebilangan daripada mereka meminta bantuan. Lampu suluh sudah terlepas dari tangan dan terkapai mencari arah. Enam pegawai waran yang yang masih stabil mula menghulur bantuan. Menggerakkan mereka yang terkesan dengan sinaran tersebut ke satu kawasan. Mengumpulkan mereka dalam satu kelompok.

Natasha menyuluh kiri dan kanan. Memincing tajam dengan wajah yang membengis. Berkerut seperti menahan marah yang membuak. Hanya menanti masa untuk meletus.

Dari kanan wanita itu, bunyi desiran angin mencecah cuping telinga. Natasha bingkas menoleh. Melihat tubuh seekor rusa yang tiba-tiba menerjah kepadanya. Bebola mata membulat ketika dihentam dengan sisi tubuh rusa tersebut.

Tubuh Natasha terhumban ke belakang. Terus menghentam sebatang pokok sehingga menghasilkan dentuman kuat.

Dalam kegelapan, Blue meluru laju kepada saki baki pegawai. Langsung menyondol atau menendang mereka dengan dua kaki belakangnya. Sambil itu, Ray menghampiri Natasha secara senyap.

Hikayat Sang Pelindung: Perang TitantuaWhere stories live. Discover now