episode 3

602 21 1
                                    

Melihat wajah Jue yang sedang cuba menahan air matanya tibe tibe rasa bersalah. Die sungguh tidak suka apabila Jue ingin bermanja dengannya. Dia tau bahawa Jue telah menyukainya sejak umurnya 15 tahun dan jue 16 tahun. Mereka pergi ke sekolah yang sama. Maya seorang pengawas yang dikenali oleh semue orang sebagai pelajar cemerlang dan cantik tetapi tegas. Dan Jue pula dikenali oleh semue orang disekolah sebagai budak pakai spect yang sangat comel dan pandai tetapi  sangat nakal. Suka mengusik. Dia sangat popular dikalangan guru guru terutama guru disiplin.

Suatu hari ketika memasuki ke kawasan sekolah,Jue ditahan oleh seorang pengawas kerana tidak memakai nametag. Pengawas itu menyuruhnya menulis nama di buku salah laku saat itu Jue sedang bermain dengan rubic cube dan tidak mendengar kata kata pengawas itu,pegawas itu menjadi berang dan merampas rubic cube tersebut dan memandangnya dengan pandangan yang tajam lalu berkata "write down your name. Please." Keras.Jue tardiam melihat pengawas itu. Lama die memandang gadis itu. Selang beberape saat baru die menunduk untuk menulis nama. Tiba tiba terdengar suara yang sangat dikenali oleh Jue."hi Maya" . Halis. Rakan baik Jue. Halis juga seorang pengawas,die sering menceritakan tentang betapa cantik dan sukenya dia pada Maya kepada Jue. Jue tahu bahawa suara itu milik Halis. Dan die baru tau bahawa gadis itu Maya. Terus sahaja die mengangkat kembali untuk melihat wajah gadis yang dikatakan cantik oleh Halis itu. "Wow" kata hatinya. Itulah kali pertama die melihat Maya secara berdepan. Tidak sangka gadis yang Halis suka itu sangat sexy dimatanya.

"Hi Maya" sapa Halis. Maya menoleh lalu tersenyum melihat lelaki itu "Hi Halis" sapanya semula. "Eh Jue!" Tegur Halis. Die hairan melihat Jue yang sedang menulis nama di buku salah laku. Jue hanya mengangkat kening kirinya. "Kau mimpi ape sampai tulis nama kau kat sini hari ni?" Tanya Halis pula. Jue tersenyum sumbing "aku mimpi awek syantik" balas Jue selamba sambil tersenyum. Halis hanya menggulingkan matanya. Setiap perbualan Jue dan Halis didengari oleh Maya yang masih berada disitu. Tidak lama kemudian Jue pon beredar ke tapak perhimpunan. "Maya, tadi tu, itu la Jue. Lain kali kalau die masuk sekolah ade kesalahan mcm  x pakai nametag ke,ape ke, xyh suruh die tulis nama tau,nama die mmg dah ade dekat record cikgu, senang kata dah blacklist😂,so xyh tulis pon xpe,ok" Jelas Halis sambil menaikkan ibu jarinya. Sebaik mendengar kata kata Halis,mata Maya hanya mengekori gerak tubuh Jue. Itu juga kali pertama die mengetahui bahawa pelajar yang selalu memjadi perhatiannya kerana melanggar peraturan sekolah ialah yang dikata katakan oleh orang ramai. Jue.

"Nah, cepat" Jue yang sedang bermain dengan telefon pintarnya mendongakkan kepale memandang Maya yang sedang menghulurkan sesudu mee goreng untuk menyuapnya "what?" Tanyanya hairan. "cepatlah kata nk sikit" jawab Maya. Walaupun dia tidak merelakannya tapi tidak pula sanggup untuk mengecewakan gadis itu. Jue terus tersenyum lalu makan mee tersebut. "Dah,ni aku punya,nak masak lain" kata Maya kedekut. "Eh dh la aku masak x ckp terima kasih" kata Jue dengan mulut penuh. "Thanks" jawab Maya sepatah. Jue kembali menyandarkan badannye ke kerusi sambil tersenyum memandang Maya. "Thanks" katanya. Maya hanya menjeling ke arahnya "for what?" Tanye Maya. "Sebab sabar dengan aku HAHAHAHAHAHAHAH" jawab Jue lalu tertawa besar. Maya hanya menggelengkan kepalenye.

"Asalamualaikum mak"
"Mak sihat x harini?"
"Alhamdulillah,mak dah makan?"
"Alhamdulillah,mak makan ape?"
"Wahh sedap tu,kenyang tak?"
"Bagus bagus"
"Ayah mane?"

Maya yang sedang menonton tv itu selang sekali menjeling Jue yang sedang menghubungi ibu bapanya. Setiap pagi begitu. Setiap pagi dimulakan dengan topic yang sama,bertanya khabar dan mengatakan bahawa die sangat rindu pada mereka, kemudian barulah mereka membuka topic yang lain. Jue sentiasa terlihat bahagia saat menghubungi ibu bapanya. Terkadang merembes air mata kerinduan. Timbul perasaan cemburu dihati. Jue membesar dengan keluarga yang serba sederhana namum penuh dengan cinta. Manakala Maya lahir lahir terus dimandikan dengan wang dan nilai. Tetapi tidak pernah mengenal erti cinta dan kasih sayang. Die dibesarkan oleh pembantu rumahnya. Ibu dan bapanya selalu sibuk dengan dunia. Suatu hari,satu kejadian yang tidak diingini terjadi keatasnya membuatkan Maya kehilangan segalanya. Wang. Nilai. Keluarga. Saat itu,satu satunye insan yang menerimanya ialah insan disebelahnya. Jue.

Tamat sahaja tingkatan 5, Jue terus menbuka butik baju. Dia tidak berminat dalam pelajaran meskipun dia mendapat keputusan yang cemerlang dan mengikut minat dan kemahirannya yang diajar oleh nenek nye sejak kecil lagi. Sehingga kini, perniagaannye sudah hampir 5 tahun, butik dan fesyennya sudah diketahui oleh seluruh dunia. Saat die mengetahui nasib Maya ialah semasa dia berumur 20 tahun, dan Maya berusia 19 tahun. Die berasa sangat kesal atas kejadiaan itu. Memandangkan Maya seorang pelajar yang cemerlang dan layak untuk melanjutkan pelajarannya, dia mengambil Maya untuk tinggal bersamanya dan menjaganya, dengan kemewahan yang die miliki saat itu, die memberikan segala keperluan dan kehendak gadis itu tanpa merungut dan menurut. Dia turun menghantar gadis itu menyambung pelajaran ke universiti terdekat.

Lamunan Maya terhenti apabile die terdengar esakan kecil. Die menoleh melihat gadis disebelahnya "mak ayah jaga diri baik baik tau, jangan lupe makan, jangan nakal nakal, Jue sayang mak ayah sangat sangat" esak Jue. Menandakan panggilan akan ditamatkan tidak lama lagi. Maya hanya memerhati.

Maya dalam perjalanan untuk pulang ke kelas dr bilik guru. Tibe tibe dia terdengar suara yang membuat bising di kawasan pondok rehat. Kakinya terus menuju ke arah bunyi bising itu. "Kau tu dah la anak yatim piatu! Kau ingat kau pandai aku kesah! Kau pandai macam mane sekalipun kau x berguna sebab tak pernah dapat kasih sayang mak bapak!" Kata seorang budak lelaki kepada budak perempuan yang seperti hendak menangis. Baru sahaja Maya hendak bersuara tiba tiba "WOI!" kelibat Jue kelihatan sambil memegang kayu hoki. Langkah Maya terhenti. Terkejut. Risau jika ada yang tidak diingini terjadi. Jue sudah sampai di hadapan budak lelaki itu. Tiba tiba Jue mengangkat kayu hoki itu dan diletakkan diatas bahu lelaki yang bermulut celupar itu. Maya semakin resah. Baru sahaja die ingin berlalu untuk mendapatkan bantuan guru tiba tiba langkahnye terhenti apabile mendengar suara Jue. "Apesal kau cakap die x guna sbb xde mak bapak?! Die xde mak bapak pon die boleh jadi pandai! Kau tu yg ade mak bapak kenape kau bodoh?! Mak bapak kau x ajar kau ke?! Ke kau yang xde mak bapak? Ke kau pura pura ade mak bapak?!" Terdiam budak lelaki itu mendengar kata kata Jue. "Dh kau pergi balik kelas! Aku nampak kau buli and kacau org lagi aku rembat kepale kau dengan kayu hoki ni" ugut Jue sambil menggangkat kayu hoki yang dipeganggangnya dan menhalakan ke kepala budak lelaki itu. Budak itu ketakutan mendengar ugutan Jue lalu berlalu meninggalkan mereka. Selepas itu Jue memusingkan tubuhnya menhadap budak perempuan itu. "Kau!" Jerit Jue. Terkejut budak perempuan itu. Budak perempuan itu mendongak memandangnye. "Kau tengok aku pehal!pergi balik kelas,kang pemawas nampak kau kang habis kene tuduh ponteng!" Sambung Jue. Die menggelar pengawas sekolah sebagai pemawas kerana kebanyakan pengawas di sekolah itu sama sahaja perangai nya dengan pelajar lain. Tidak boleh dibuat contoh.
Maya  masih berada disitu. Hanya memerhati dari jauh tapi mesih dapat mendengar sebutir demi sebutir buah perkataan yang keluar dari mulut Jue. Sejak dari itu die sedar bahawa hati milik Jue tidak sekeras kepalenya.

"Hari ni birthday aku". May memandang Jue dengan mata buntang "oh no,mcm mane  aku boleh lupe lagi ni" kata Maya dalam hati.  "Jangan kata kau lupe lagi" kata Jue. Suaranya sedikit kendur. Jue menundukkan wajahnya. Maya turun menundukkan wajahnya,kesal. "HAPPY BIRTHDAY JUEE!!" jerit Maya secara tiba tiba. Terkejut Jue. Tidak lama selepas itu, baru Jue tersenyum baru sahaja Jue ingin bersuara tiba tiba Maya berkata "how if we go out for a date! Take that as my appologise" buntang mata Jue mendengar kata kata yang keluar dari mulut Maya. Lama die merenung Maya. "Kau sihat x ni? Demam?" Tanya Jue seraya meletakkan tangan kanannya di dahi Maya dan tangan kirinya di dahinya sendiri. "Ish ape kau ni,aku sihat lah,aku just rasa sebersalah, sebab aku selalu lupe birthday kau" jawab Maya sambil menepis tangan Jue. Jue hanya tersengih "aku..." "kau nak ke tak nak ni?" Sekali lagi Maya memotong kata kata Jue. Hati kata mahu, otak kata jangan. Akhirnya, Jue hanya menutup mata dan tersenyum lalu menganggukkan kepalenya. Maya hanya menganggukkan kepalenye lalu bangun dari sofa dan berlalu ke biliknya untuk bersiap.

Maya menyandar di pintu biliknya. Keluhan kecil dilepaskan. Die tidak pasti mengapa dia memutuskan untuk mengajak Jue keluar sebagai tanda minta maaf. Terlajak perahu boleh  ditarik semula, terlajak kata tak boleh ditarik semula. Walaubagaimanapon, die perlu menunaikan kata katanya sendiri,mesti pon die tidak rela. Hati kata tolak, tapi otak kata jangan. Keluhan berat dilepaskan.  Selang beberapa minit barulah die menuju ke almari pakaiannya. Pintu almari dibuka. Die membelek satu persatu baju yang dimilikinya. Tiba tiba dia teringat akan baju yang dibelikan oleh Jue minggu lepas

U Can Love MeWhere stories live. Discover now