Rehat (Gempa)

374 53 6
                                    

Rehat. Benda yang semua orang nak, terutamanya pekerja yang kerja dari siang ke malam yang telah membuat otot mereka berpusing 360 darjah di dalam badan mereka.

Terutamanya kerja yang memenatkan seperti pekerja banggunan, pelumba lari, Cikgu dan macam macam lagi.

Cikgu, walaupun pekerjaan mereka nampak senang, jangan kalian ingat begitu. Mereka kena layan karenah kita pelajar ni yang macam Setan terlepas kandang. Macam 24 jam nak main masak masak dengan Mei Mei. Lompatdari meja ke meja, bayangkan mereka jadi yang singa masa Tarian Singa masa Tahun Baru Cina. Buat sepah kelas macam sampah tu pasir dekat pantai. Tambah lagi dengan kertas kerja, kertas periksa, an macam macam lagi lah. Macam orang tua tua kata, berdiri di dalam kasut mereka, kita tak tahu apa yang mereka rasa sebagai guru, kerana kita ini masih pelajar.

Di sini, berdiri, eh silap, duduk, Guru Besar Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Rintis, Cikgu Gempa, dengan kertas kertas di sekelilingnya yang dia kena sign, lepas tu nak buat gaji Cikgu Cikgu yang lain. Boleh kelihatan di wajahnya, dia penat. Yelah, hari tu dia tidur 3 jam je. Dari pukul 2 sampai pukul 5 pagi, disebabkan ada tugas yang lain di rumah. Lepas tu, terus ke sekolah dan mulakan tugasnya sebagai Guru Besar.

Gempa : Huh...... *urut dahi* Bila semua kertas ni nak siap? Nak buat gaji bulan ni pulak untuk diorang semua ni.

Mata Gempa mula menjadi kabur. Dia tampar diri sendiri guna terompah modern yang ada tumit tinggi tu untuk terus berjaga.

Gempa : Jangan terlelap Gempa! Kau Guru Besar, ada banyak ka
kerja kau kena lakukan hari ni.

Tapi, ianya tak berkesan. Matanya kembali menjadi kabur. Semakin lama, dia mula kehilangan kesedaran dan mula rebah di lantai pejabat itu.

Cikgu Puteri, Penolong Kanan sekolah itu, yang berada di bilik di sebelah bilik Gempa, merasa benda jatuh di bilik Gempa.

Puteri : Hm? Ada benda jatuh ke?

Cikgu Puteri pun berjalan ke bilik Gempa untuk lihat benda apa yang jatuh tu. Dan, dia pun nampak Gempa terbaring di lantai, tidak sedarkan diri.

Puteri : Allah!

Dalam keadaan cemas, Cikgu Puteri segera menghubungi Ambulans untuk bawa Gempa ke Hospital.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

4 jam kemudian, Gempa pun bangun. Dia dapati dia bukan di pejabatnya lagi.

Gempa : A-aku dekat mana ni?
Doktor : *tiba tiba muncul sebelah Gempa macam hantu* Tuan sekarang berada di Hospital Pulau Rintis. Tadi, 4 jam yang lalu, Puan Puteri telah jumpa Tuan terbaring tidak sedarkan diri di pejabat Tuan. Lepas diperiksa, Tuan menghadapi tekanan darah tinggi sebab stress dan kurang berehat. Kalau Tuan nak sembuh semula, Tuan kena banyak berehat dan makan ubat. Faham?
Gempa : B-baik, Doktor.

Kerja memanglah penting, tapi jangan lupa berehat sehingga menjejaskan diri. Kesihatan itu juga penting. Terutamanya masa Covid-19 sekarang ni. Ingat semua, jaga diri, jaga kesihatan, jaga keselamatan.


















Tamat.

Siapa pulak? Lagi 2 chapter lagi ni. UwU

BBB Elemental Jadi Cikgu?! (CONTEST BOOK) ONE SHOTWhere stories live. Discover now