Goodbye (All)

560 62 35
                                    

Ucapan selamat tinggal? Mestilah semua orang pernah cakap atau dengar perkataan ni. Ianya adalah perkataan yang biasanya kita sebut pada seseorang sekiranya mahu berpisah, sama ada sementara, atau selamanya.

Kalau berpisah sementara je, macam kawan kawan ucap selamat tinggal pada kawan dia masa balik sekolah atau lepas balik dari bermain dekat taman.

Kalau berpisah selamanya pulak, seperti kawan kena pindah ke oversea, dan ada perluang yang sangat tipis untuk berjumpa semula, atau pun meninggal dunia. Nak buat macam mana. Setiap permulaan pasti ada pengakhiran kepada kisahnya, kan. Kita pulak, jangan meratapi sangat pemergian seseorang itu. Kita kena move on. Tak ada yang kekal selamanya.

Macam kejadian yang berlaku di Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Rintis ini. Sekolah mereka terpaksa ditutup selamanya. Kenapa? Bukan tanpa sebab. Banggunan banggunan di sekolah ini sudah usang dan lama. Boleh sahaja tak kira masa tanpa sedar, banggunan itu akan runtuh dengan sendirinya seperti Highlands Tower. Tapi, ianya untuk kebaikkan juga, walaupun sedikit sedih. Ianya untuk keselamatan semua orang juga. Pelajar pelajar di sekolah itu akan ditukarkan secara rawak di mana mana sekolah di sekeliling Malaysia yang masih ada kekosongan
dan mendapat persetujuan ibu bapa murid itu, seperti berdekatan dengan kampung atau rumah mereka ke, kerana tak mahu susahkan ibu bapa mereka kena berpindah pulak.

Bukan budak budak je yang akan berpisah dengan kawan mereka. Para guru juga terpaksa berpisah dan mencari kerja di tempat lain, atau sekolah lain.

Di sini, kelihatan watak utama di buku ini sedang berkumpul di kawasan lapang di sekitar kawasan sekolah, kerana mereka di larang masuk ke dalam banggunan sekolah.

Boleh dilihat di wajah mereka, mereka kelihatan kesedihan. Mana tak nya. Walaupun tidak dijelaskan di dalam buku ini, mereka semua ini sebenarnya kawan baik sejak kecil lagi. Cuma, mereka kelihatan tidak beberapa rapat disebabkan mereka fokus kepada kerja mereka sebagai seorang pendidik anak muda penerus nasib negara kita ni. Bukan kerja yang mudah tau jadi pendidik ni. Kita tak boleh nak tarik balik apa yang kita dah ajar mereka. Apa jadi kalau kita terajar benda yang salah pada murid murid kita, tambah lagi kalau pasal agama? Berdosa tau.

Tapi, kini, mereka terpaksa berpisah. Mereka mungkin tak akan dapat jumpa satu sama lain lagi. Selamanya. Mereka akan berpisah di seluruh penjuru di Malaysia ni. Memanglah dalam peta, Malaysia ni kecil. Tapi, kalau dalam dunia nyata, kita ni ibarat hanya sebesar kuman. Tambah lagi, tak semestinya mereka akan berkerja menjadi Cikgu lagi. Mereka mungkin akan dapat kerja lain seperti Polis, Juruterbang, Pramugara, Accountent, macam macam lagi lah. Mereka mungkin tak akan ada masa untuk berjumpa satu sama lain lagi, terutamanya jika mereka menjadi Pramugara atau Juruterbang. Mungkin mereka akan pergi buat selamanya, faham maksud Author?

Taufan : Nampaknya...... ini adalah ucapan selamat tinggal lah kan?
Blaze : Nampaknya macam tu lah. Kita mungkin tak akan jumpa satu sama lagi, buat selamanya.....
Gempa : Betul tu.......

Mereka semua hanya tertunduk ke bawah sahaja. Perpisahan memang memedihkan. Siapa yang nak rasa berpisah dengan orang yang kita dah buat banyak memori bersama, kan?

Ice : Hei, hei, jangan lah berfikir negetif! Kita masih boleh berhubung melalui internet, kan?

Mereka semua melihat ke arah Ice. Betul jugak cakap Ice tu.

Ice : Lagi pun, kita kan baru pindah dari sekolah ni minggu depan? Kenapa tak kita buat benda terakhir bersama sama sebelum pindah?
Hali : Macam mana tu?
Ice : Hm.....
Solar : Hah! Aku tahu! Apa kata kita buat video pasal sekolah ni, lepas tu nyanyi sama sama, makan makan, luangkan masa terakhir kita ni sama sama?
Thorn : Bagus jugak tu! Aku baru je dapat kamera baru minghu lepas! Tak guna lagi. Jadi, bolehlah guna untuk rakam video, tangkap gambar semua!
Gempa : Bagus, bagus cadangan tu. Jadi, semua dah tahu rancangan nya kan?
All-Gempa : Ya!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

5 hari kemudian, mereka kini berada di pintu pagar utama sekolah itu. Tepat tepat dengan hari mereka akan berpindah ke haluan hidup masing masing. Thorn mengeluarkan Kameranya.

Thorn : Kamera ni dah hidup ke? Dah? Ok! Hai kamera! Kami sekarang ni berada di pintu pagar masuk ke Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Rintis. Tengok!

Thorn menghalakan kameranya ke depan, merakam banggunan sekolah di depan mereka.

Solar : Hari ni, kami akan berpindah pergi mencari kerja lain di pelusuk negara yang lain. Sekolah ini bakal ditutup selamanya. Sedih, dah banyak kenangan kami lalui bersama di sekolah ni. Dah hampir 8 tahun, kan?
Gempa : Betul. Walaupun kadang kadang memenatkan sebagai guru besar sekolah ni, tapi ianya seronok.
Blaze : Mari kita pergi terokai sekolah ini buat kali terakhir!

Mereka berjalan ke banggunan A, banggunan paling dekat dengan mereka.

Thorn : Inilah Block A. Block ni menempatkan murid murid Tingkatan 1. Dan ini pula, Block B dan C! Menempatkan Tingkatan 2, 3 dan PPKI. Yang ini pula, Makmal Komputer! Ada..... komputer!
Taufan : Ini pula, adalah Block D dan juga E. Ada juga dewan terbuka di bawah Block E.
Hali : Padang sekolah, banyak kenangan masa Hari Sukan di sini,
Gempa : Kami buat video ni, di sebabkan mahu membuat kenangan terakhir di sekolah ini di dalam satu video. Nanti pada masa akan datang, bila kami lihat video ni, mungkin kami semua dah tua.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Mereka kini berada di rumah Solar. Sebab rumah Solar satu satunya yang ada bilik kedap bunyi.

Taufan : Lagu apa kita nak nyanyi ni?
Ice : Hm...... ini adalah titik perpisahan kita kan? Jadi...... 

Ice membuka sebuah lagi di telefonnya.

Gempa : Pilihan yang bagus, Ice.

Mereka pun menyanyikan lagu sepanjang hari itu.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Petang harinya sudah tiba. Mereka semua berada di depan sekolah untuk ucapkan selamat tinggal yang terakhir.

Taufan : Jadi, inilah dia.
Thorn : Ucapan selamat tinggal yang terakhir.
Hali : Semua dah ada nombor telefon setiap orang kan?
All-Hali : Dah.
Ice : Baiklah, selamat tinggal, semua.
??? : Ayah!

Kelihatan Frostfire dan seorang lagi budak sebayanya sedang menunggang basikal ke arah mereka.

Hali : Supra! Frostfire!
Supra : Cepatlah ayah! Mak dah tunggu ayah kat rumah tu! Kan malam ni kita nak gerak ke kampung dah?
Hali : Ya. Ayah balik sekarang.
Supra : Ok! Hm? *Ternampak Solar* Hai Pak Cik Solar!
Solar : Hai juga, Supra. Cakap kat mak kamu yang Pak Cik ucap Salam ya?
Supra : Ok!

Mereka pun mula untuk berjalan ke kereta masing masing dan berpisah untuk masa yang sangat, sangat lama. Tapi, swbwlum mereka hilang dari pandangan satu sama lain, mereka menoleh ke belakang dan tersenyum.

All : Goodbye. See you again, my friends.

Kita mungkin tak boleh putar balik waktu, dan mulakan semuanya semula, tapi memorilah yang membuatkan kita, diri kita sskarang ni. Action won't last forever, but memory will stay togetter in our heart, forever.




























Tamat.

Hai semua! Terima kasihlah dah ikut buku Author ni dari Chapter pertama, sehingga lah yang terakhir. Maaflah terpaksa tamatkan buku ni dan buat chapter terakhir ni sedih, walaupun tak beberapa nak sedih. Ini sekadar buku contestbyang Author Join. Apa apa pun, terima lasih lagi sekali dah baca buku ni! Kalau aa masa dan idea, mungkin Author akan buat buku ni lagi, tapi menjadi series dan jalan cerita yang berlainan. Korang nak? Komen di bawah! Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!

BBB Elemental Jadi Cikgu?! (CONTEST BOOK) ONE SHOTWhere stories live. Discover now