البارت (١٦)

3.3K 88 4
                                    

- ماشى ياتميمة بس يابنتى أنا كنت عايز ارحمك من اللى هتعرفيه بس طول ما أنتى مصممه هقولك وأخذ نفس طويل وقالها أقعدى علشان تسمعوا كلكم بس خلى بالك أنا هقولك حكايتى من نظرى أنا بس بعد كدة اسمعى من جدك مش عايزك تكرهيه لترد تميمة سيبنى أنا اللى احدد وكفاية مدافعه عنه ليضع كمال رأسه بين يديه ليقول يوسف ماشى ياتميمة .

(يوسف): أنا اتولد لقيت بابا وعمى مع بعض على طول فى الشركة وفى البيت اياميها أنا اتولد وبعدين عمى جاب هناء بنت رقيقة فى كل حاجة ذى النسمة ولقيت بابا بيقولى دى عروستك مفهمتش وبعدين جه مروان وبعديها مريم بس عمى مخلفش تانى وعلى فكرة بابا اياميها كانحنين قوى وفى يوم عمى طلب من بابا العربية بتاعته عنده مشوار ساب مع ماما هناء وبعد شوية جالنا خبر أن العربية  عملت حادثة وعمى ومراته ماتوا   .

-بعد الحادثة اتغير وبقى عصبى واللى طالع عليه أنه المفروض هو اللى يموت ونسى اللى حوليه واللى كان فاكرها هى هناء وبس بعدها ماتت ماما من الزعل بس برضه مهموش أننا لوحدينا وأننا محتاجينه بس كنا بنسمع كلامه علشان كنا عارفينه حنين ومحدش كان يجرأ أنه يقف قدامه.

-بابا ذادت عصبيته بعد ما عرف أن هناء مريضة قلب وراثتة من مامتها علشان كدة اى حد يحاول يزعلها كان بيقلب الدنيا لغاية ما خلصت الكلية واشتغلت معاه واثبت نفسى وفى يوم طلب انى اجي له فى المكتب فؤجئت أنه بيقولى فرحك على بنت عمك بعد أسبوع حاولت اعترض قالى هى مكتوبه ليك من وهى طفله وبنظرة رعب عمرى ما نسيتها قالى هو فيه حد فى حياتك ردت عليه قولتله لا بس أنا بحسها أختى قالى مش مهم الاحساس المهم بنت اخويا تكون مبسوطة .

-كلهم بصوا ناحية كمال لقيوه باصص على الأرض و قالهم عشت بعد ما اخويا وانا حاسس بالذنب نسيت كل حاجة و افتكرت هناء وبس .

- لتصرخ مريم و نسيتنا احنا ماما ماتت من الحزن من الكسرة واحنا بعديها كنا محتاجينك بس مفتكرتش غير هناء وبس ، طيب يوسف ومروان كانوا كبار واولاد أما أنا. أنا اتحرمت من امى ومنك مفكرتش فيا مفكرتش أن ممكن يحصل معايا ايه لينظر إليها والدها مدهوشا من كلامها لتهز برأسها بنعم أيوة انت متعرفش أنا اتعرض لايه.

- لينظروا لها لتشيح بنظرها عن الكل وتنظر إلى الخارج من النافذة ودموعها تنهمر بدون كلام ليتأكد كمال أنه نسى ابنته وأنه لا يعرف عنها شيئ وظلمها أيضا.
- ليكمل يوسف بعد ما تجوزت بابا مسمحليش  أناو هناء نعيش ذى اى اثنين متجوزين اى شئ يحصل يبقى أنا اللى غلطان هى أيوة ماكنتش  تعمل اى حاجة .
- بس وصلت معايا أنى  مبقتش أحس بأى حاجة ايام و بتمشى لغاية فى يوم  وأنا راجع من الشركة ،عمرى ما نسيت اليوم دا وبدأت دموعه تنزل دخلت البيت لقيت بنت عندها ١٦سنه قاعدة تضحك ودى أول مرة اسمع الضحك دا فى بيتنا وكانت معاها جدتها وبعد ما دخلت عرفت جاية هى وجدتها تشتغل فى المطبخ بعد ما انقطعت عنهم اخبار ابن عمها اللى كان مسئول عنهم ويومها  شفت بابا بيتعامل معاها بكل حب يوميها استغربت أن فيه حد شد انتباه بابا غير هناء فاتغيظت منها وعلشان كده كنت بعاملها بكل قسوة ذى ماتكون عايز اعاقبها على بابا بيعملوا فيا الكل حبها مكانش فيه غيرى بس اللى بيعاملها وحش وسكت وبعد كدة كنت براقبها فى معاملتها مع الكل و بتابعها يمكن محدش حس بيا لأن الكل كان شيفنى بكرها  .......

وجع تميمةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن