Pencarian Bunga pada rak buku di perpustakaan istana itu terhenti. Tubuh Putera Han yang sedang berjalan mendekatinya— atau lebih tepat, mendekati rak buku yang sedang dia berdiri di hadapan itu dipandang. Lelaki itu masih lagi ralit berjalan sambil menekan-nekan skrin telefon pintarnya. Kalau terlanggar meja, siapa yang susah? Bunga juga yang susah, susah hati.
Semakin mendekat Tuan Putera itu, semakin Bunga berpura-pura sibuk mencari buku-buku yang ada. Satu persatu buku tentang sejarah dunia diperhati. Emmeria, nope! Bukan sejarah Emmeria yang dia nak kaji. Negara Leorathia pun bukan. Tapi dia hendak mengkaji tentang Marvis.
"Cari buku apa?"
Perlahan-lahan, anak mata Bunga mendongak memandang Putera Han yang sudahpun berdiri dekat dengannya. Tergagap-gagap bibirnya hendak membuka bicara.
"Err... cari buku sejarah."
"Obviously, sebab awak dekat section sejarah dunia sekarang ni. Tapi buku sejarah negara apa yang awak cari?"
Hmm, Bunga rasa macam nak rendam kepala sendiri dalam baldi dekat bilik air. Memalukan betul jawapan yang dia bagi kepada Putera Han itu. Bunga tertunduk sebentar. Patut ke dia bagitahu tentang buku yang dia tengah cari?
"Saya cari buku tentang negara Marvis."
"Marvis? Negara Marvis dah dihapuskan dari peta dunia. Jadi there's no books about that kingdom." Sekilas, mata Putera Han menelusuri buku-buku yang ada di rak. Apa yang ada dengan Marvis sehingga menarik minat gadis itu?
"Dihapuskan dari peta dunia? Tapi kenapa?" Dahi Bunga berkerut hairan.
"Negara Marvis dihapuskan untuk mewujudkan negeri Marvis, Bunga."
"Saya tak faham." Bunga buat muka keliru. Kenapa waktu sekolah dulu cikgu tak pernah ajar pun pasal ni? Bunga ni hilang ingatan agaknya. Waktu sekolah dulu cikgu banyak cerita pasal sejarah Emmeria je. Sejarah negara lain cerita sipi-sipi je.
"Negara Marvis telah dibeli secara baik oleh negara Alginia, jadi Marvis dah jadi negeri di bawah naungan Alginia sekarang. Cuma sekarang orang dah tak panggil Marvis sebab negeri tu lebih dikenali dengan nama Tarrin. Faham?" Putera Han merenung Bunga dengan kening yang terjongket.
"Aaa... faham! Terima kasih." Senyuman manis, Bunga ukirkan buat Putera Han sebelum berpusing untuk berlalu pergi dari situ. Namun belum sempat kakinya membuka langkah, bahunya diketuk dengan jari seseorang dari belakang.
"Jangan layan sangat kerenah Mirdal tu. Kalau dia buli awak, panggil saya. Okay?" Pesan Putera Han kepada Bunga.
Dan Bunga rasa macam nak pengsan!
YOU ARE READING
Bunga, A Lady In Waiting [COMPLETE]
RomancePerkenalan bersama anak raja, hanya sekadar batas perkerjaan. Tidak dibenarkan mempunyai sebarang perasaan. Sayang, cinta dan kasih. Semua ini adalah halangan. Halngan bagi seorang pemangku diraja untuk meluaskan empayar. Sakit? Sudah semetinya. Tap...