Bab 4 + Bab 5

5.4K 96 36
                                    

4. BAJU KURUNG

"... I lived my life as a narcissist, hearing the other say, "look at you, trying to be so provocative,". I said, 'oh yes that was me, all the things I did just to be seen!'..."

Raya Pertama Aidilfitri. Qidran sorang je yang tak ada dengan kitorang semua. Dua hari sebelum Raya lagi dia dah balik kampung. Tinggallah kitorang berempat kat rumah ni. Si Jalang suci tu nampaknya kena kerja shift malam sepanjang minggu pertama Raya.

Rita dah tentu-tentu tak balik sejak dia kena buang dengan keluarga sejak enam tahun lalu. Fiet pun sama macam Rita yang dah enam tahun tak pulang ke kampung halaman untuk beraya dengan keluarga.

Bagi aku, Raya atau tidak, tak ada beza. Tapi aku tau yang hari ni adalah hari istimewa buat semua Muslim di seluruh dunia dan inilah kali pertama aku menyambut Raya Aidilfitri dengan diorang ni semua.

Aku terbangun awal di pagi-pagi buta. Semuanya disebabkan si Leman dan si Rita yang bertekak di dapur gara-gara nak memasak juadah raya. Rita yang pernah jadi chef di restoran lima bintang tu tak sudah-sudah mengomel dengan masakan Leman yang sentiasa menggabungkan elemen east and west dalam masakan dia.

"Fine, kau buat ajelah rendang ayam kau tu dan biarkan jelah si leman buat rendang daging versi dia. Yang kau ni pun tak sudah-sudah nak complain masakan dia tu kenapa?" Fiet berdiri di antara Leman dan Rita.

Leman dan Rita masing-masing tengah pegang pisau pemotong daging, macam nak berbunuh sesama sendiri. Kalau tak kena gaya, ada jugak yang mati sebelum sempat nak beraya hari ni.

"Mana ada orang bubuh halia dengan lada hitam dalam rendang?" Sungut Rita.

"Suka hati akulah!" Balas Leman.

"Wei, sudah-sudahlah tu wei! Kalau bergaduh terus macam ni, bila nak siap masak? Pagi-pagi Raya dah bising bertekak. Tak malu ke dengan Cloud tu? Nanti apa pulak dia fikir?"

"Oh, don't mind what I think about them. To me, Leman will always be the whore and Rita will always be the prostitute!"

Leman dan Rita menjeling bengang dengan aku. Betul kan apa aku cakap? Yang sorang tu jalang dan sorang lagi tu pelacur? Nak marah apanya?

"Awal bangun hari ni Cloud?" Tegur Fiet. Dia sedang mengoyak tiga buah paket plastik Ketupat Segera Nona untuk diletak dalam periuk belanga.

"Macam mana aku nak tidur dengar diorang tu memekak pagi-pagi buta ni?"

"Kau cuti kan hari ni? Ada nak pergi mana-mana tak hari ni?"

"Ha'ah cuti. Tak taulah nak pergi mana. Mungkin nak tengok wayang kot petang nanti."

"Okay, tapi kalau boleh, sebelum tu, lepak dengan kitorang ye? Kita raya sama-sama. Diorang tengah buat rendang ayam dengan daging tu," Fiet menunjuk Leman dan Rita yang tengah sibuk kat dapur.

"Kau pasti ke rendang ayam dengan daging? Bukan rendang Leman dengan Rita?"

"Bongoklah kau ni Cloud!" Fiet ketawa dengan lawak aku. Antara diorang semua, memang Fiet sorang je yang boleh tangkap cara aku berfikir.

Senyap seketika. Aku jadi leka pulak menengok Fiet yang mengacau-ngacau periuk belanga yang berisikan air dengan paket-paket kecil ketupat segera tu. Mungkin jugak sebab aku masih lagi mamai awal-awal pagi macam ni. Mata aku beralih dari periuk belanga tu ke muka Fiet. Tak sangka pulak mata Fiet tepat memandang mata aku sesaat tu jugak. Ceit, malunya aku! Hampeh betullah...

"Fiet, kalau pagi-pagi raya macam ni, orang Melayu selalu buat apa ah, selain makan dan buat open house?" Aku saja buat-buat tanya, cover malu sebab kantoi tengok muka dia. Kang nanti dia ingat aku syok pulak kat dia.

AMMO - sebuah novel M. Cairol YakupWhere stories live. Discover now