Bab 6 + Bab 7

4.4K 82 5
                                    

6. KEPUTUSAN LEMAN

"...Don't push me to the left, don't push me to the right, I don't want to have to fight 'cause I know that justice is coming right..."


Sejak si Rita dah ada si Fateh ni, Leman melancarkan konfrontasi kat kitorang semua. Aku tau yang Leman dan Rita ada bertekak pasal hal ni banyak kali. Leman tak suka dengan boyfriend import Rita yang dari Iran tu dan aku pun tau kenapa.

Aku tak kata yang aku ni sebelahkan Leman ataupun Rita dan aku tak juga akan cakap yang Leman ni bijak dan Rita tu bodoh. Tapi perkara ni sangat-sangat common sense dan disebabkan aku rasa aku pun terlibat sama, aku lebih senang untuk tutup sebelah mata je kot.

Okay, macam ni ceritanya, beb. Leman syak yang Fateh ni jual dadah dan Rita dipergunakan oleh Fateh untuk jual dadah tu semua. Well, sangkaan dan syak-wasangka Leman tu memang betul. Aku, Cloud dan Qidran pun tau pasal ni. Tapi macam yang aku cakap tadi, aku lebih senang untuk tutup sebelah mata. Sama jugak kesnya dengan Cloud dan Qidran.

Tapi Leman tetap Leman, beb. Dia tak boleh duduk diam tengok Rita yang dah improve banyak dalam hidup dia sekarang ni. Kalau dulu, dia cuma mampu beli handbag jenama cikai-cikai je, sekarang... handbag Louis Vuitton kau! Kasut dengan baju pun sekarang ni semua designer international je, mana pandang lagi baju murah beli dua free satu atau kasut jenama Vincci.

Dan satu yang pasti, Rita tak lupa diri dengan kekayaan ekspress yang dia miliki dari hasil jualan dadah tu semua. Dia masih juga pemurah dan tak pernah kedekut untuk taja aku dan yang lain kalau bab-bab makan. Kasut baju, tak payah cakaplah. Ha, inilah sebab utama kenapa aku tutup sebelah mata dengan karier baru Rita.

Hidup Rita adalah hak Rita dan siapalah aku nak masuk campur dalam pilihan hidup dia, walaupun aku tau kalau dia terbabas sikit je, dia boleh masuk penjara, atau lebih teruk lagi, dia boleh mati di tali gantung.

Aku tahu, sepatutnya sebagai seorang kawan, aku kena nasihatkan si Rita tu. Tapi aku tak mampu, sebab aku pun tak sempurna. Aku pun ambik dadah jugak, tapi taklah selalu. Leman sorang je yang berani tegur Rita dan luahkan kemungkinan buruk yang bakal berlaku.

Dari satu sudut, aku kagum dengan naluri dan keberanian Leman untuk jujur pada kawan sendiri. Tapi dari satu sudut yang lain pulak, aku tengok Leman ni lagi bodoh dari Rita.

Selama hampir dua tahun duduk serumah, aku kenal Leman luar dan dalam dan aku rasa dia kenal dengan setiap seorang dari kami. Leman kenal dengan kami semua tapi dia tidak pernah faham.

Susah jugak untuk disampaikan ke dalam kepala otak dia tu yang baik Rita, Cloud, Qidran dan aku sekalipun tak akan dengar nasihat dia yang sia-sia tu semua. Okay, aku faham niatnya baik, but what's the point?

Dari satu sudut lagi pulak, aku rasa kesian dengan Leman. Dia tak ada geng. Qidran dah tentu-tentu sebelahkan Rita. Cloud pun sama. Aku cuba nak jadi neutral dalam hal ni. Tapi jujur cakaplah, bila aku dah tak boleh blah dengan mulut Leman, aku pun akan 'ter'sebelahkan Rita jugak, beb.

Dan bukan benda pelik kalau ada konfrontasi berlaku dalam rumah ni, tapi konfrontasi ni bukan seperti yang biasa. Lebih dua minggu Leman dan Rita tak bertegur sapa dan ada kemungkinan Leman akan pindah dari rumah ni.

Well, bukan sekali dua Leman pernah cakap nak pindah rumah kat kitorang sebelum ni. Tapi kali ni, aku rasa Leman memang betul-betul akan pergi sebab kes Rita ni berat.

Dua tahun kitorang duduk serumah, dah macam adik-beradik dah. Banyak kenangan kitorang berlima ni bersama. Gaduh-gaduh sikit tu benda biasalah, kan? Susah nak dibayangkan kalau Leman betul-betul dah tak ada lagi dengan kitorang nanti. Tak bestlah macam tu. Sekalipun Leman tu hipokrit dan menyakitkan hati sepanjang masa, aku tetap sayang dia sebagai kawan aku.

AMMO - sebuah novel M. Cairol YakupWhere stories live. Discover now