Bab 23

3K 98 18
                                    

23. BANG BANG! BAHAGIAN 2

"...Line them up, knock them down if looks could kill, 

you're an accessory to murder 'cause my love's a revolver!"


"Lu okay kat belakang tu, Fiet? I mean, Jaja?" kata Qidran.

Dia dah ikat kaki dengan tangan aku dan sumbat mulut aku dengan kain kat belakang Mercedes ni, supaya aku tak boleh bergerak dan buat bunyi bising, kononnya.

"Sorrylah kalau gua masih panggil lu Fiet. Gua masih tak biasa nak panggil lu Jaja, bro! Sekalipun lu pakai macam perempuan jalang, tapi kat mata gua, lu masih tetap masih tetap macam jantan tak siap!"

Qidran tak tahu yang aku dah berjaya longgarkan ikatan tangan aku. Aku pernah jadi Ahli Pengakap waktu sekolah rendah sampailah ke tingkatan dua kat sekolah dulu. Membuka tali yang terikat kat tangan sendiri memang kacang je bagi aku. Qidran tak pernah tahu kebolehan aku yang satu ni.

Bila dah terbuka ikatan kat tangan, aku buka pula ikatan kat kaki. Qidran terlalu sibuk menumpukan perhatian di jalan raya dan mencanang kebijaksanaan dia untuk tahu aku dah sepenuhnya bebas dari semua tali ni. Bodoh sangatlah dia kalau dia ingat aku akan menyerahkan diri tanpa melawan terlebih dahulu. Kepintaran dan kebolehan aku melebihi dari apa yang dia fikirkan.

"Lu dah bunuh bos gua, Fiet. Berat tu. Dahsyat jugak lu ni. Lu tau tak, pasal lu lah, semua ahli Tiger Gang menggelabah cari lu? Lu memang gila, jadi gua kena pastikan yang lu akan dapat balasan setimpal dengan apa yang lu dah buat.

Lu tau tak yang gua ni sebenarnya anak angkat Lou Foo? Lou Foo tu bapak angkat gua! Gua mati-matilah ingatkan yang lu akan mati kena bunuh dengan dia, tapi gua silap. Gua pandang rendah kat lu, bro, lu dapat jugak bunuh dia!

Tapi tak kisahlah, kan? Sebab benda dah jadi. Dia pun dah jadi arwah dah sekarang. Memandangkan gua ni anak angkat dia, gua dah jadi orang yang nombor satu kat Tiger Gang. Lu tau tak, yang gua ni akan naik untuk ganti tempat dia pulak lepas ni?

Lu memang dahsyat, Fiet, itu gua tak nafikan. Tapi lu tak ada otak! Sama bodoh macam Rita! Lu dengan pondan tu sama je, tak pernah nak pakai otak kalau nak berfikir?"

Aku sengih mendengarkan dia merepek pasal Geng Harimau yang dia agung-agungkan sangat tu. Lelaki, memang tamakkan kuasa. Memang Qidran ni sama saja dengan bapak dia si binatang tu dan aku bersyukur sangat dapat tengok muka sebenar dia malam ini.

"Mesti lu tertanya-tanya kenapa gua tak bunuh lu terus dan kat mana gua nak bawak lu ni kan, Fiet? Well, anak perempuan Lou Foo nak gua bawak lu jumpa dia. Dia sendiri yang nak tengok orang yang bertanggungjawab bunuh bapak dia tu sangat. Dia nak bunuh lu dengan tangan dia sendiri katanya."

Dengan dua utas tali tebal yang mengikat tangan dan kaki aku tadi, aku dah bersedia nak memulakan serangan dengan manusia talam dua muka ni. Aku dah menyampah pula nak terus dengar dia membebel memuji diri dan berlagak poyo dengan aku.

"Tapi, Fiet, gua ada rancangan lain. Mula-mula sekali, gua nak mintak maaf kat lu pasal semua ni, Gua~ FIET!"

"Aku memang cukup benci bila kau membebel macam makcik-makcik tua, Qid. Now keep on driving, bitch!" Dua utas tali di tangan aku letak kat leher dia dari belakang dan silang dengan tangan aku sepantas kilat tanpa sebarang amaran.

Aku tarik tali tu ke belakang, dengan sekuat tenaga aku. Aku nak cekik, jerut leher dia, supaya dia tak boleh bernafas. Tekanan yang aku bagi pada dia, pulang balik ke lengan kanan aku, tapi aku tak boleh kalah dengan sakit.

AMMO - sebuah novel M. Cairol YakupTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon