PART 10

588 14 0
                                    

Seperti kebiasaan pagi nya....habis sahaja dia bersiap,Sofiea lihat diri nya didepan cermin...dipegang bawah mata,lebam kerana satu malam dia menangis disebabkan hal yang baru dia dapat tahu semalam.'arghhh biar kan je la Sofiea,kau tak payah nak fikir susah-susah biarkan je la deorang'.ditenangkan hati nya sedikit.sempat dia mencapai cermin mata hitam dan dipakai nya,sebelum turun kebawah dan berangkat ke tempat kerja.

Sebaik saja diturun dari tangga dia nampak nenek dan mama nya tengah duduk diruang makan untuk bersarapan,dilalu tanpa endah kan mereka berdua yang memandang nya.Sebaik saja di hendak melangkah ke pintu,nenek Sofiea memanggil dari belakang.terhenti Sofiea seketika dengan panggilan nenek nya."kau nak pergi mana tu"

"nak pergi kerja la nek!"jawab Sofiea,ditinggi kan suara sedikit.

"kau mimpi ke apa haaa!!!tak payah nak sibuk dan berangan nak tahu atau pergi sana dah,kau dah tak ada hak dekat Jaya Holding".

Datin Mariam hanya diam saja disitu,dia cukup terkejut dengan apa yang terjadi semalam.difikirannya banyak soalan yang hendak ditanya,tapi dia tidak tahu hendak tanya kan pada siapa.'kenapa abang buat mariam macam ni.kenapa abang rahsia kan hal penting macam ni.kenapa abang tak terus terang je.kenapa tipu mariam'.

"Tak nak!aku nak jugak pergi office,siapa cakap aku tak ada hak dekat Jaya Holding,aku anak mama dengan papa.kau jangan nak halang aku".

"kau ni memang tak tahu malu kan tak sedar diri,mungkin kau ni pekak ke apa aku tak tahu lah,aku bagi tahu kau lagi sekali...kau dengar sini baik-baik kau tu anak angkat,Mahadi pungut kau tahu.aku pun tak tahu anak aku ambik kau ni dari mana,entah-entah kau ni anak pelacur patut la perangai tak......"

Belum sempat nenek Sofiea menghabiskan ayat,Sofiea mencelah."dah la nek...".Sofiea menangis dan lari kebilik nya.nenek Sofiea sempat berkata."aku nak kau keluar dari rumah ni hari ni jugak,kalau kau tak keluar aku sendiri yang halau kau..."baru puas hati dia kerana orang yang dia sangat benci,sudah berjaya dia halau.

Sudah basah lengan baju dengan air mata nya...didepan cermin dia menangis sepuas-puasnya...pintu bilik nya dikuak dari luar,nenek Sofiea dan orang gajinya sudah masuk kedalam biliknya..."kau ni memang tak faham bahasa ke apa!baik kau nak aku ajar kau kan!".dia pergi ke arah Sofiea dan tarik rambut cucu nya dengan kasar.Sofiea sudah meronta-ronta suruh melepas kan tarikan dari rambutnya.nenek nya sempat menyuruh orang gaji nya masuk kan semua pakaian nya kedalam beg bagasi nya.orang gaji nya dengan serba salah terpaksa ikut kan saja kehendak tuan rumahnya.

Nenek Sofiea tetap tidak melepas kan tarikkan pada rambut Sofiea,sudah sampai didepan pintu luar rumah baru nenek Sofiea melepas kan rambut Sofiea,terduduk Sofiea kerana ditolak neneknya dan dicampak beg pakaian nya jatuh ketanah.makin laju air mata Sofiea mengalir...makin sebak dadanya."kau berambus dari sini aku tak nak tengok muka kau...dan kau jangan nak dekat atau berani jumpa menantu aku!jangan balik lagi dekat rumah ni!kalau kau balik jugak tau la apa nasib kau!".ugut neneknya pada Sofiea.

"Sofiea nak jumpa mama dulu bagi la Sofiea tengok dia sekali je nek".rayu Sofiea pada neneknya.

"siapa nenek kau!siapa mama kau!kau tak payah nak berangan aku takkan bagi kau jumpa dia!berambus kau dari sini!berambus....!!!"

Sofiea bangun juga dengan hati yang tidak rela dan terus berlalu pergi dari rumah agam mamanya...yang dia tidak akan boleh masuk lagi....Nenek Sofiea senyum puas...dengan tindakannya yang sudah berjaya.

Masuk saja nenek Sofiea kedalam rumah,menantu nya berlari kearahnya menampakkan muka yang cemas seperti mencari seseorang."mak tadi saya masuk bilik Sofiea tapi dia tak ada dalam bilik.mana dia pergi ni mak"tanya Datin Mariam.

"mak dah halau dia keluar dari rumah ni"

"kenapa mak buat semua ni tak bincang dengan saya dulu...dia tu anak saya mak,sampai hati mak buat dia macam tu".Datin mariam sangat kecewa dengan tindakan ibu mertuanya...air mata sudah jatuh kepipi nya mengalir laju.

"Mariam dia tu bukan anak kamu dia tu anak pungut...mak nak kamu potong semua kad kredit dia...jangan bagi dia satu sen pun harta kamu,dia tu bukan darah daging kamu!".arah ibu mertua nya tanpa belas kasihan.

Datin mariam hanya mampu menangis mengenang kan nasib anak nya diluar sana....mampu kah anak nya menerus kan hidup diluar sana sebab Sofiea yang sudah dimanja kan dengan wang ringgit dari kecil lagi,dan sekarang perlu hidup bersusah payah...sekarang dia perlu menarik semua kemewahaan yang diberikan pada anak nya,yang sekarang bukan lagi anaknya.


kisah cinta kitaWhere stories live. Discover now