Pesan 7

22 3 0
                                    

Sahabat,

Dalam hidup ini, kau lahir dari rahim ibu. Hatta, Nabi Isa A.S. pun lahir dari rahim ibunya.

Duhai sahabat, pernah kau terfikir sejenak tentang lelahnya ibu? Kau lihatlah sendiri jasa ibu. Setiap pagi, ibu sanggup bangun awal sebelum Subuh semata-mata untuk mengisi perut kau yang kelaparan, memakaikan pakaian elok bergosok.

Kau balik sekolah, ibu akan sambut dengan baik dan penuh senyuman. Ibu tetap tersenyum walaupun badannya diselubungi dengan keletihan yang cukup berat. Tapi ibu tidak peduli, asalkan kau sebagai anaknya bahagia.

Waktu kecil dahulu, mungkin kau terlupa tatkala ligat bermain, melompat ke sana dan sini. Kemudian, kau terjatuh. Siapa yang kau cari?

Dahulu, waktu ada pementasan di sekolah, lagu apa yang kau nyanyikan? Kad Hari Ibu juga kau tulis dengan penuh kasih sayang.

Kau kata akan jaga ibu bila besar nanti. Belikan ibu rumah baru yang besar, carikan baju baru, tudung baru, beri duit sebanyak mungkin. Macam-macam janji manis yang kau tabur. Ibu terus tersenyum sambil menahan sebak. Tapi kau tak nampak sebab ibu bijak sembunyikan perasaan depan anak-anak.

Sekarang, kau dah besar panjang. Ada kerjaya sendiri, hidup mewah. Tapi...

Kenapa kau hantar ibu ke rumah orang-orang tua? Atas dasar apa kau hantar ibu ke sana? Kau tahu ibu rindukan anak-anak. Lebih-lebih lagi anak-anak ibu sudah dewasa dan bekeluarga. Kalau ikutkan, ibu tak nak masuk TV kemudian cerita tentang keburukan kau sebagai anak, sahabat. Ibu juga tahu malu.

Ibu tak minta banyak, sahabat. Cukup kau beri kasih sayang sementara ibu masih ada. Bahkan, ibu juga mengharapkan kasih sayang melalui doa saat mata dipejamkan kelak. Memang ibu tak beritahu tapi cuba kau faham dan selami isi hatinya.

Pesan aku, sahabat, jagalah ibu kau. Baginda Rasulullah pun sebut tiga kali nama ibu, kemudian baru ayah. Jaga ibu kau baik-baik. Jangan sia-siakan selagi masih ada.

Buat kau yang telah kehilangan ibu, terus tembakkan doa. Jangan risau, insya-Allah ibu kau akan terima nikmat doa itu. Sejukkan kubur ibu, kau akan jadi anak yang soleh dan solehah.

Salam sayang, sahabat yang cuba menghalang kau daripada menghantar ibu ke rumah orang-orang tua. Muah!

Muhamad Fazrin,
Budak OKU yang sebak teringatkan ibu walaupun selalu di depan mata.

#PesanBudakOKUWhere stories live. Discover now