Pesan 22

10 2 0
                                    

Sahabat,

Kau tahu atau tidak setiap daripada kita ini dilahirkan bersama-sama dengan seekor syaitan? Syaitan ini akan tetap bersama-sama dengan kita buat selama-lamanya. Ini bukan permintaan kita tetapi doa daripada syaitan yang telah diperkenankan oleh Allah.

Kau tahu apa nama syaitan ini, sahabat? Ya, namanya Qarin, sahabat. Syaitan ini menyerupai kita sepenuhnya. Wajahnya, bentuk badannya, sama persis seperti kita. Kau dan aku, kita ada qarin masing-masing.

Tapi, tunggu dulu, sahabat. Allah bukan sekadar beri kita seekor syaitan semata-mata. Allah juga beri kita beberapa malaikat, menjaga kita melebihi jumlah syaitan yang dibekalkan tadi. Dalam nisbah 5 : 1, begitulah.

Sungguh, sahabat, Allah itu Maha Adil. Adil di sini bukanlah bermaksud sama rata tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya. Meletakkan yang sememangnya hak bagi kita sebagai manusia.

Kau tahu, sahabat, qarin ini adalah ujian bagi kita sebagai manusia. Di antara beribu bahkan berjuta ujian, inilah yang paling terdekat dalam hidup kita. Qarin ini akan berbisik kepada kita saat lemah. Dia cuba untuk menyuntik bisa jahat di dalam hati kita, sahabat.

Pesan aku, sahabat, mudah saja. Banyakkan amal ibadah. Baik fardhu mahupun sunat, perbanyakkanlah. Harus diingat, kita juga dilahirkan dengan beberapa malaikat yang menjadi pertahanan daripada qarin ini. Menangkan malaikat, kalahkan syaitan.

Panjang lebar aku tulis, bacalah. Kita tidak boleh menceraikan qarin daripada diri kita.

Salam sayang, aku yang menyayangimu, sahabat. Muah!

Muhamad Fazrin,
Budak OKU yang ada qarin dalam diri.

#PesanBudakOKUWhere stories live. Discover now