Pesan 11

16 3 0
                                    

Sahabat,

Bergurau dengan sahabat itu bagus. Mengeratkan ukhuwah. Merapatkan lagi hubungan sesama insan.

Cuma, bergurau biar berpada. Jangan sampai elok orang suka kau terus bertukar benci.

Waktu tengah seronok bergurau senda, jangan dirosakkan. Misalnya, aku sedang seronok bersembang di WhatsApp baik dalam grup atau secara personal. Kau hantar foto, video atau nota suara yang melibatkan sesuatu yang menyeramkan. Tak kiralah hantu terbang ke, kerasukan sampai putus lidah ke, apa-apa sajalah.

Bagi aku, itu masih boleh diterima. Ya, walaupun ada ketikanya hampir luluh juga jantung aku dibuatnya. Mujur belum pernah pengsan.

Tapi... ada tapinya, sahabat.

Kalau misal kata kau hantar foto, video atau nota suara itu kepada orang yang salah, bagaimana? Orang yang salah di sini bukanlah penyamun, perompak, pencuri dan segala 'pe...' yang ada dalam dunia ini. Itu kau jangan salah faham.

Maksud aku, kalau kau terhantar kepada mereka yang ada lemah jantung, lemah semangat, mudah histeria. Bukankah itu akan jadi malapetaka bagi orang lain?

Sudah-sudahlah, sahabat. Aku pesan bukan bermakna diri ini terlalu takut. Tidak. Cuma, kita tak tahu kesan benda itu pada orang lain. Mungkin bagi kau itu keseronokan. Seronok dengan niat sekadar suka-suka. Dalam tak sedar, itu akan memberi kesan yang sangat buruk.

Letihlah, sahabat. Cukup dululah aku tulis pesan ini untuk kau. Lain kali, aku pesan perkara yang lain pula, ya.

Salam sayang, sahabat kau, aku yang pernah jadi mangsa gurauan melampau rakan-rakan. Muah!

Muhamad Fazrin,
Budak OKU yang meremang.

#PesanBudakOKUWhere stories live. Discover now