H17: Het advies van een moeder is het beste advies

2.2K 147 53
                                    

Het was enkele uren geleden dat Jesse hier was geweest en nu zaten mijn moeder en ik gezellig in de keuken

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Het was enkele uren geleden dat Jesse hier was geweest en nu zaten mijn moeder en ik gezellig in de keuken. 

Toen Jesse weg was gegaan, stond ik zeker nog vijf minuten in dezelfde positie. Jesse was nog nooit zo dicht bij mij geweest, ik had zijn parfum geroken en zijn lekker ruikende deodorant. Zijn bruine ogen met zelfs lichte, groene vlekken in had ik helemaal kunnen bestuderen.

'Waarom was je zo vroeg thuis?' vroeg mijn moeder, terwijl ze een kop koffie inschonk en deze aan mij gaf.

Ondanks dat ik deze vraag had verwacht, krom ik toch nog ineen.

'Ik voelde mij niet zo lekker.'

Ze keek mij enkele tellen in stilte aan, onderzoekend en alsof ze zo mijn gedachten kon lezen. Vervolgens ging ze zitten op de keukentafel en legde één arm naar achter, waarop ze aan het steunen was.

'En nu vertel je mij de waarheid.'

Ik verslikte mij in mijn koffie en hoestte alsof mijn leven ervan af hing. Toen ik mijn adem weer had hervonden en langzaam een diepe zucht slaakte, richtte ik mijn blik op mijn tas koffie.

'Hoezo denk je dat ik de waarheid niet spreek?'

'Je bent mijn dochter, je bent nét zoals  ik en weet dus gewoon elke keer weer wanneer je liegt.'

Deze keer hief ik mijn hoofd op en keek haar nieuwsgierig aan. 'Hoe zie je dat?'

Even verscheen er een kleine glimlach op haar gezicht, maar met moeite keek ze mij weer strak aan. 'Dat is geheim, en probeer dit onderwerp niet te vermijden. Ik moet je straf geven, omdat je hebt gespijbeld.'

Ik zette mijn koffie op de keukentafel en slaakte nogmaals een diepe zucht. 'Ik heb ruzie met Quine?'

'Oh, en waarover?'

Nu komt het gênante gedeelte.

'Rian, kus, mij, Quine en verliefd. Ja dat was het.' mompelde ik snel.

'En nu in een normale taal, alsjeblieft.'

Kreunend liet ik mijn hoofd in mijn handen vallen en beschaamd deed ik mijn vingers open, zodat ik mijn moeder door mijn vingers kon bekijken. Haar gezicht stond bezorgd, maar nog steeds iets of wat kwaad.

'Op het feest was ik aan het dansen met Rian. Rian is de crush van Quine en op een gegeven moment, toen ik door had dat het Rian was, liep ik weg maar na enkele minuten kwam hij terug en...,' ik zocht mijn woorden met moeite en keek mijn moeder hulpeloos aan, '...kuste hij mij.'

Mijn moeder wenkte dat ik verder moest gaan met mijn verhaal dus ging ik verder op fluisterende toon. 'Quine was zo dronken dat ze het niet had geregistreerd, maar deze morgen heeft ze het gehoord van Jesse en was ze kwaad geworden. Ook is ze in huilen uitgebarsten, wat ik volkomen begrijp.'

'En vond je het erg dat jij hem gekust hebt?'

'Natuurlijk,' schreeuwde ik bijna. 'En ik héb hem niet gekust, hij heeft mij gekust.'

It all started as a jokeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu