BAB 4

2.7K 68 0
                                    

TENANG dan damai telinga dia mendengar bunyi air di kolam ikan koi di laman rumah. Lepas berbuka tadi, Qais hanya duduk di situ. Sendiri. Rasanya Pak Din, driver dia dah balik. Mak Teh, isteri Pak Din mungkin masih ada di dapur.

Tangannya menyeluk bekas makanan ikan di sisi kanan. Melemparkan sedikit makanan ke dalam kolam dan Qais gelak. Ikan berebut. Hingga terpercik air mengenai wajah mulus dia.

"Gelak kuat nampak?" Mak Teh menarik kerusi besi dekat dengan kolam dan memandang Qais. Kasih dia jatuh makin dalam pada gadis periang ini. Riang yang tak dibuat-buat. Dia memang riang. Biarpun hebat ujian melanda. Gadis ini dah terimanya dengan lapang dada.

"Mak Teh ni, terkejut Qais. Dah nak balik ke?"

Mak Teh geleng. Lengannya diurut sedikit. Letih hari ni tapi bahagia bila Qais dah selamat habiskan puasa sunat Syawal pada hari terakhir Syawal.

"Pak Din datang kejap lagi. Kami tidur sini. Esok kan raya?"

Qais kalih pada Mak Teh. Dahi dia berkerut.

"Raya apa? Raya dah lepas..." Senyuman tawar terukir.

Raya yang dikatakan berwarna-warni tapi pada dia hanya ada satu warna saja. Warna yang dia sendiri tak tahu.

"Qais kan dah habis puasa hari ni. Esok rayalah," usik Mak Teh.

"Mak Teh ni..." Barulah kerutan pada dahi Qais hilang dan dia ketawa kecil. Kemudian pandang kembali pada kolam. Menikmati bunyi air dan alam.

"Ingatkan apalah tadi. Qais nak raya esok ni, Mak Teh kena masak sedap-sedap tau."

"Baju raya?"

Qais gelak dalam hati. Dia menggeleng beberapa saat.

"Baju raya buat apa, Mak Teh... Bukan nak berjalan pun." Ayat putus asa.

Mak Teh bangkit. Dia labuhkan duduk di sisi Qais.

"Raya kan melambangkan kemenangan pada kita umat Islam setelah berjaya harungi puasa dengan penuh kesabaran. Tambah lagi enam hari di bulan Syawal, Qais ternyata menang. Jadi, tak salah kita raikannya. Nak keluar sekarang beli baju raya? Pak Din dah sampai tu."

Kebetulan pula lampu kereta menyilau terang masuk ke pekarangan rumah. Mak Teh bangkit. Dia tarik tangan Qais agar anak gadis itu turut sama berdiri. Bila derap tapak kaki Pak Din dah semakin dekat, Qais senyum.

Betul kata Mak Teh, dia menang. Dia sentiasa menang dengan diri sendiri biarpun dia jauh tertewas dengan orang lain. Apa nak kesah? Siapa lagi nak bahagiakan dia kalau tidak dirinya sendiri? Pada umur dua puluh enam tahun masih lagi berharapkan pada sisa belas Mak Teh dan Pak Din.

Dia rasa bertuah. Dia rasa lengkap. Dunia yang terasa begitu gelap ini, kembali bergemerlapan.

"Pak Din, keluar shopping jom..." Bersinar mata bundar Qais mengajak Pak Din.

Berkerut dahi orang tua tu. Dah pukul berapa nak keluar ke mall? Pak Din pandang jam. Dah lebih pukul 8.00 malam. Kemudian pandang pula pada isteri. Kening naik. Betul ke ni?

Mak Teh angguk. Sungguhlah. Berbicara bahasa hati suami isteri itu. Qais hanya senyum tak lepas dari tadi.

"Esok dia raya. Kenalah pakai baju baru." Mak Teh menyokong ajakan Qais.

Pak Din tepuk dahi. Yalah. Tadi siang, hari terakhir Qais puasa sunat Syawal. Dia sendiri dah lupa. Petang tadi pun termakan pujuk rayu Qais nak jalan sendiri sudahnya kena bebel dengan Mak Teh.

"Ha... Jomlah. Karang lewat tutup pula kedai. Tak sempat nak beli baju raya."

Qais tergesa-gesa melangkah ke dalam. Bila Mak Teh nak bantu, dia melarang.

SANGGUPKAH BERSABAR SAYANG?Where stories live. Discover now