46

6.1K 369 63
                                    

"AIREYN."

Ayen memusingkan kerusinya apabila mendengar namanya dipanggil.

"Ye?" Keningnya sudah terjongket tinggi. Bertanya.

"You free kan?" Senior pharmacist itu bertanya.

Ayen angguk pantas.

"Tolong pergi wad dulu. Ada patient nak discharge tapi tak ada pharmacist free nak bagi consultation," pinta senior pharmacist berkenaan.

"Okay." Ringkas jawapan Ayen. Spontan tangan membuka ikatan face mask dan dia juga sudah berdiri daripada kerusinya.

Ayen berdiri di dalam lif dengan tangan disilangkan di dada. Matanya memandang hujung kasut tumit tinggi yang dipakai olehnya. Hujung tumit kasutnya digerakkan mengira saat yang berlalu, absent-mindedly.

Pintu lif terbuka di aras lapan dan Ayen hanya membiarkan tanpa mengangkat mukanya apabila beberapa pasang kaki dengan kasut berwarna putih masuk ke dalam lif tersebut. Dia berundur sehingga belakang badannya menyentuh dinding lif.

Pintu lif tertutup semula dan lif itu mula bergerak turun lagi sekali.

"Tahu tak ada kelam-kabut kat wad tadi?" Jururawat yang berdiri tepat dihadapan Ayen bersuara, memecahkan kesunyian dalam lif tersebut.

"Kenapa?" Salah seorang membalas.

"Dr. Syazani termuntah masa tengah buat pleural tapping."

Rasa ingin tahu terus mencanak naik. Laju je Ayen memasang telinga. Shin? Muntah?

"He did? How come?" Terkejut nadanya, suara itu menyoal.

Jururawat di hadapan Ayen angkat bahu. "Itu kami musykil tu. Nak kata tak sihat, nampak dia okey je. Tapi tetiba je jadi macam tu. Kelam-kabut juga la misi tu semua sebab masing-masing terkejut. Itupun nasib baik minor procedure. Buatnya dalam OR, tak ke naya?"

Gelak kedengaran memenuhi ruang lif. Kemain seronok diorang gelak berjemaah tanpa sedar Ayen dibelakang diorang memasang telinga.

"Tapi pelik juga kan? Tak pernah-pernah Dr. Syazani buat hal macam tu."

"Betul." Satu suara lain. Dalam diam Ayen mengira kasut yang ada. Ada empat kesemuanya.

"Dia mabuk tak?"

Ayen hampir melepaskan tawa. Lawak pula rasa andaian tu.

"Kau jangan nak buat lawak. Tahu tak Dr. Syazani tu jenis yang..."

"Kau agaklah nak cakap pasal mabuk yang macam tu." Suara yang sama dengan yang buat andaian tadi membantah. "Aku cakap pasal 'mabuk' lain. Manalah tahu kalau..."

Ting! Pintu lif terbuka. Ayen mendongak lalu menyedari dia sudah sampai ke destinasi yang ditujunya.

"Excuse..." Spontan keempat-empat jururawat tadi menoleh pada Ayen. Dan seperti yang Ayen dah jangka, masing-masing dengan riak terkejut. "...me?"

Pantas mereka memberi laluan dan sepantas itu juga Ayen berlalu keluar. Tawanya ditahan melihat wajah cuak keempat-empat mereka. Baru fikir nak takut ye. Tadi masa duk asyik bercakap tak fikir. Alahai manusia!

"Tu je. I hope I won't see you again sampailah masa baby awak dah keluar. Take care." Ayen tersenyum manis sebelum meninggalkan katil pesakit tersebut. Selesai tugasnya.

Hikayat Pintu SebelahWhere stories live. Discover now