Bab 5

1K 97 18
                                    

"Mas, hang buat apa dalam bilik aku ni?!"

"Oh, sorry aku masuk bilik hang tak bagitau. Aku nak pinjam baju hang ni, tapi aku ternampak gambaq family hang, tu yang aku tengok sat" kata Mas sambil senyum kepada aku. Aku hanya diam membiarkan Mas melihat gambar keluarga aku. Mungkin dengan cara tu aku dapat mengorek rahsia dia.

"Happy family, right?" Kata Mas yang sudah mengalirkan air mata.

"Alhamdulillah. Mas, jangan nangis" kata aku dengan rasa bersalah. Aku terus memeluk dia yang sudah teresak menangis.

"Sorry kalau aku tanya, tapi mana mak ayah hang?" Dia hanya menggeleng dan melepaskan pelukan aku.

"I can't tell you about my family, sorry." Kata Mas sambil menyeka air matanya. Dia terus beredar dari bilik aku.

Aku terlihat dia keluar dari rumah dengan memakai baju aku.
Aku sebenarnya curiga dengan Mas. Aku terus masuk ke dalam bilik Mas. Biliknya kemas, tak seperti yang aku bayangkan. Aku terus selongkar almari baju Mas. Aku terjumpa sebuah album. Mungkin album keluarganya, tetapi album tersebut berhabuk seperti sudah lama tidak dibuka.

Tanpa berlengah, aku terus melibat album tersebut. Ada gambar ibu dan ayah Mas, tetapi dia seperti baru di tingkatan dalam gambar itu. Mana gambaq dia lani dengan ibu ayah dia? Aku terus menyimpan semula album tersebut. Tiba-tiba ada sepucuk surat terjatuh di lantai. Aku terus mengambil surat tersebut.

Tok! Tok! Eh, Mas dah balik. Aku menyimpan surat tersebut didalam poket seluarku. Aku mengemas kembali biliknya agar tidak terkantoi. Kemudian aku membuka pintu untuk Mas dan tanpa berkata apa-apa, aku masuk ke bilik aku. Dengan rakusnya, aku membuka surat tersebut untuk mengetahui isi surat tersebut.

************************

Kehadapan mak dan abah,

Kakak rindu mak dan abah, tapi kenapa mak dan abah tak nak terima kakak? Bukannya salah kakak pun. Mak abah, kakak cukup tersesak tanpa kasih sayang mak dan abah. Takpa, kakak akan pastikan dia akan terima balasan yang setimpal sebab dah buat kakak rosak dan kakak tak akan lepaskan satu keluarga dia. Kakak akan pastikan mereka semua mati! Orang macam mereka tak layak hidup di bumi ni.

Lepastu, boleh la kita semua kembali macam dulu. Kakak cuma nak mak dan abah. Tapi, kakak janji selagi mereka hidup kakak takkan berdiam diri. Biarlah walaupun kakak terpaksa gadaikan nyawa kakak sekalipun. Kakak harap mak dan abah selalu sihat dan jaga diri. Kalau kakak tak sempat balik, jumpa nanti di akhirat.

Salam sayang,

MASTURA

*********************

The truth (Complete)Where stories live. Discover now