Bab 42

57.4K 2.5K 355
                                    

[ JIKA HARUS BEGITU ]
Akan kubiarkan cucuran air mata ini bertutur disaat bibir tidak sanggup lagi mengungkapkan rasa

Media
Bohongi Hati (Piano) - Mahalini

SEBUAH kereta meluncur laju memasuki ke wilayah persendirian Cristallo Calvary selepas pintu gerbang berwarna keemasan dibuka secara automatik. Darleesa membuang pandang ke luar tingkap sambil menggagumi tampilan kemewahan landskap yang cukup luar biasa. Taman luas itu diserikan dengan berbagai jenis tanaman eksotik, air pancur, dan monumen-monumen artistik untuk memberi sentuhan kemegahan.

Selain itu, terdapat juga kawasan peristirahatan dengan binaan gazebo bergaya Italia, dan plot rekreasi lapangan tenis serta kawasan golf

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Selain itu, terdapat juga kawasan peristirahatan dengan binaan gazebo bergaya Italia, dan plot rekreasi lapangan tenis serta kawasan golf. Pacakan tiang lampu di sepanjang landskap taman memberi sentuhan magis pada waktu malam. Ketibaan mereka disambut oleh tiga orang wanita ber-uniform lengkap dari atas kepala hingga ke kaki. Seorang lelaki tegap datang merapati Maserati untuk menuntut kunci kereta.

"Lord Stefan and Lady Belladonna are eagerly awaiting your arrival. Allow us to show you the way."

Salah seorang wanita tersebut menunduk hormat selepas Khairul dan Darleesa mendaki anak tangga batu berukiran cantik. Mereka berdua diiringi ke dalam rumah agam tersebut sambil berpegangan tangan. Darleesa terpana melihat kekayaan bangunan yang tidak ubah seperti sebuah istana. Dalam dekorasi gaya Itali, keanggunan, kemewahan, dan keindahan abadi menjadi fokus utama.

Gaya ini terinspirasi oleh seni dan arkitektur klasik Itali, seperti Renaissance dan Baroque. Gaya binaan bergaya kolom-kolom, lengkungan, dan ornamen yang indah menjadi ciri khas, malah ia tampak lebih ketara selepas digabungan dengan warna hangat seperti merah, emas, kuning dan coklat untuk mencipta suasana yang mewah.

Aturan kaki mereka berhenti selepas memasuki mintakat ruang tamu yang disimbahi lampu chandelier. Beberapa figura manusia santai berbual mesra dalam bahasa asing. Apabila mata-mata itu menangkap kemunculan dia dan Khairul, satu kata aluan mesra terhidang di corong telinga. Seorang lelaki di dalam lingkungan awal 70 series bangkit dan memeluk mesra tubuh Khairul sambil bertutur dalam bahasa asing. Mendengar saja suaminya membalas fasih dalam Itali, dia begitu kagum. Senyuman kecil tergaris jua untuk menutup kegelisahan yang terperi.

Seorang wanita tua yang mungkin diberi jolokan sebagai Lady oleh dayang-dayang di istana tiba-tiba saja menghampiri dengan mata berkaca-kaca. Darleesa terpempan dan gabra dengan reaksi tersebut. Mengapa wanita itu melihatnya seolah-olah mereka pernah mengenali? Pautan tangan Khairul di lengannya memaksa Darleesa untuk mendongak dengan penuh tanda-tanya. Mata itu kelihatan redup, seolah-olah menyampaikan signal tersirat untuknya. Darleesa masih termanggu tidak mengerti.

"Aurora..."

Lady Belladonna menahan sebak yang semakin mendalam. Tangan tuanya naik mengusap lembut wajah bujur sirih itu dengan perasaan bercampur-baur. Lipatan kenangan yang sudah lama terkubur menari-nari di penglihatan. Menatap saja mata bulat sang cucu, dia dapat melihat jelas persamaan raut di wajah anak gadisnya, Carnithian Allesia.

[C] Jika Harus BegituWhere stories live. Discover now