BAB 63

727 23 0
                                    

'Forgiveness is a process. A choice you have to make over and over; every day; until you're free of hurt..'

SEKUNTUM mawar merah hati dan sekeping nota maaf. Erika menarik nafas perlahan. Nota itu diambil dan dibaca. Hati Erika seolah kerak nasi yang sedang direndam air apabila Gibriel meletakkan sekeping apologies note dan sekuntum ros merah buatnya setiap hari.

Madame,

Forgiveness is the best form of love. It takes a strong person to say sorry and an even stronger person to forgive..

I am so sorry, baby..

~Monsieur~

Erika menarik nafas. Dia mencium lembut haruman mawar merah itu. Dia lantas meletakkan ros itu di dalam pasu di atas meja soleknya itu. Setiap hari semenjak hari kedua mereka berada di rumah Zahri ini, Gibriel tidak pernah gagal memberikan nota dan mawar merah itu. Erika mengira mawar merah di hadapannya. Tujuh kuntum. Nafas dihela. Ya, dan dia sudah dapat menerima kehadiran Gibriel di dalam bilik yang sama walaupun mereka tidak bercakap sesama sendiri ketika berdua-duaan.

Dia sudah berpantang hampir seminggu kini. Badannya mula terasa pulih. Erika melangkah ke bahagian dapur. Di rumah ini, setiap hari, dia melihat Gibriel menyidai pakaiannya dan menyediakan keperluannya sepanjang berpantang serta Gibriel tidak berputus asa berbual dengannya walaupun tiada balasan darinya.

"Tengok cerita apa?" soal Gibriel. Dia melabuhkan duduk di sofa berhadapan televisyen yang sedang terpasang. Erika berbaring di sofa sebelah itu hanya mendiamkan diri.

"Ohh.. cerita ni.. ni bukan cerita favourite awak ke?" Gibriel masih bersuara.

Eriika hanya memekakkan telinganya. Seolah tidak mendengar bicara dari Gibriel itu.

"Hmm.. betullah ni cerita yang awak suka tengok tu.. yang ni hero dia kacak tu kan?" Gibriel bersuara lagi.

Erika masih tidak bersuara.

Tiba-tiba Bahira menegur dari ruang dapur. "Yin.. kan Hud cakap dengan Yin tu.."

"Akak cakap la kat dia suruh pergi kerja. Pening lah tengok dia kat sini.. Lama sangat cuti ni, bankcrupt nanti opis dia tu.." Erika menyindir suaminya.

"Yinnn.. apa cakap macam tu?" tegur Bahira perlahan.

"Akak cakap kat isteri saya tu, suami dia ni cuti nak jaga dia berpantang.. kalau bankcrupt opis dia tu nanti, suami dia akan cari kerja lain.." Gibriel menjawab kepada Bahira.

Bahira memerhatikan pasangan itu sambil menggelengkan kepala. Erika menyambung. "Akak cakap kat dia..." Namun belum sempat Erika menghabiskan bicara, Bahira memotong bicara itu.

"Ahh.. Akak malas nak layan korang ni.. akak nak hantar budak-budak sekolah ni.." Bahira mengambil kunci kereta dan memanaskan enjin sementara menunggu anak-anaknya habis bersarapan. Erika dan Gibriel hanya membisu tanpa bicara.  

Monsieur et Mademoiselle [COMPLETED]Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang