Bab 121-Tetamu Cacat

2.2K 41 1
                                    

Datuk buka baju teluk belanga lalu disangkutkan pada paku dinding. Seperti selalu, datuk terus duduk bersandar sambil mendirikan lutut sebelah kanan. Beberapa saat kemudian nenek pun meletakkan secawan kopi pahit di depannya. Datuk tidak segera meminumnya. Dia hanya melihat asap nipis di permukaan cawan.

"Ramai orang di masjid?"

"Tak seberapa," datuk terus menghirup kopi pahit, "Begitulah selalunya, tak ramai orang yang mahu belajar di masjid, orang lebih suka tengok Fun Fair," sambung datuk dengan nada kesal.

Cara kebetulan pula di pekan kecil sudah sminggu diadakan Fun Fair. Macam-macam pertunjukkan diadakan yang dapat memikat hati orang-orang di tempat saya.

"Memang begitu adat hidup. Dunia dilebihkan, akhirat buat endah tak endah. Maklumlah, dunia nampak, alam akhirat tak nampak," ujar nenek lalu memicit buah betisnya.

Datuk tidak memberikan sebarang komentar terhadap kata-kata yang nenek tuturkan. Dengan tenang datuk mengangkat cawan lalu menghirup kopi pahit. Saya sudah pun merebahkan badan di lantai, sejak datuk meneguk kopi pahit pertama. Sengaja saya rapatkan kedua belah kelopak mata. Biar nenek dan datuk menyangkakan yang saya sedang tidur.

"Rasa-rasanya, aku nak ke Jambi. Rindu nak tengok kaum keluarga, saudara mara di sana. Aku rindukan tanah jambi," hasrat yang datuk luahkan itu membuatkan saya membuka kedua belah kelopak mata dengan luas.

"Kita faham niat awak, kita tak menghalangnya, hubungan kaum keluarga, kata orang macam air sungai, dicincang tak putus, Tapi, ada...," nenek tidak meneruskan kata.

"Ada apa?" datuk pun menegakkan badannya. Biji matanya tepat merenung wajah nenek. Seolah-olah memaksa nenek supaya menyambung segera kata-kata yang terputus itu.

"Awak tu, tak sekuat dulu lagi. Awak bukannya muda, cuma itu saja yang saya nak ingatkan," nenek pun angkat muka lalu bola matanya terpaku ke wajah datuk.

"Awak takut saya mati?"

"Tak pula, kerana saya tahu, mati tu adalah hak Allah."

"Habis apa yang awak bimbang dan takutkan."

"Awak nak ke Jambi tu nak naik apa, kapal terbang atau kapal laut?" soal nenek lagi. Tidak ada jawapan dari datuk. Dia hanya tunduk merenung lantai sambil menghela nafas perlahan-lahan.

Ternyata seperti ada sesuatu yang bermain dalam kepala datuk, ekoran dari pertanyaan yang nenek kemukakan.

"Nak ikut apa?" ulang nenek lagi.

Tidak ada jawapan dari datuk dan baki air kopi pahit dalam cawan segera dihirupnya. Kemudian datuk lunjurkan kaki kanannya. Datuk seperti keberatan untuk menjawab pertanyaan dari nenek, macam ada sesuatu yang ingin datuk sembunyikan dari perempuan yang tertonggok didepannya.

Saya yang sedang baring terus pasang telinga. Saya juga ingin mendengar jawapan dari datuk. Bunyi cengkerik berdendang di luar cukup rancak. Angin yang bertiup terus menjatuhkan reranting yang kering ke bumi. Suara kucing jantan cukup nyaring memanggil kucing betina.

"Aku nak ke Jambi dengan kapal laut," secara mengejut datuk bersuara. Kaki yang dilunjur dirapatkannya kembali. Silanya diperkemaskan.

"Sungguh-sungguh awak nak ke jambi."

"Tentu," datuk anggukkan kepala.

"Bila agaknya awak nak pergi?"

"Bila semua urusan selesai baru sedap berjalan."

"Pergi seorang saja?"

"Berdua."

Nenek terus membeliakkan biji matanya.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora