Bab 124-Badi Ekor Buaya

1.8K 32 1
                                    

Dari bawah pohon jati, datuk mengawasi segala kerja yang saya lakukan. Dua tiga kali, Khoja Lisut merayu supaya saya memberhentikan menyiram air ke kepalanya.

Saya tidak dapat menunaikan permintaannya itu, selagi belum menerima perintah dari datuk. Saya memang simpati dengan Khoja Lisut yang selalu kelemasan dan bersin itu.

"Cukup Tamar."

Saya toleh ke arah pohon jati. Datuk sedang melangkah ke arah saya. Di tangan kanannya ada batang tepus yang berdaun lebar.

"Aku nak balik sembahyang Zuhur, kamu tunggu di sini sampai aku datang," sepasang biji mata datuk tertumpu ke batang hidung saya. Datuk berpaling ke arah Khoja Lisut.

"Kenapa saya dibuat begini?"

"Bukan ini yang kamu mahu Khoja."

"Saya minta, sakit saya diubati, bukan ditanam dalam pasir."

"Inilah caranya Khoja."

Selesai saja datuk bercakap, batang tepus terus dipalu ke muka Khoja Lisut bertalu-talu. Suara jeritan Khoja Lisut menguasai kawasan sekitar.

Datuk tidak peduli dengan rayuan dan rintihan Khoja Lisut, akhirnya manusia yang terbenam dalam pasir itu terkulai lemah lalu pengsan, batang tepus terus patah dan hancur, muka Khoja Lisut jadi hitam birat. Baju datuk basah dimandi peluh.

"Bila dia sedar, dia minta air dari kamu. Jangan beri air. Kamu suruh dia gigit upih yang aku letakkan di tepi sungai," jari telunjuk datuk menghala ke bibir sungai," suruh dia gigit bahagian pangkal yang terkena air," sambung datuk lagi.

"Jadi saya tak payah jirus air lagi tuk."

"Tunggu sampai aku suruh, lagi satu aku nak beritahu kamu, apa juga jenis binatang yang melata di bumi menuju ke arah kepala Khoja, jangan dihalau, faham,"

"Ya, saya faham tuk."

"Sekarang kamu pergi duduk bawah pokok jati." Arahan datuk saya patuhi. Dan datuk pun meninggalkan saya dan Khoja Lisut di situ.

Sebaik saja batang tubuh hilang di balik rimbunan pepokok di situ, Khoja Lisut tersedar dari pengsan. Dia terus menjerit meminta air.

Saya berlari ke gigi sungai mengambil upih. Saya hulurkan bahagian hujung upih yang basah ke mulut Khoja Lisut. Saya suruh dia gigit hujung upih.

Dalam panas terik itu, saya rasa kulit muka seperti terbakar. Kepala Khoja Lisut bergerak ke kiri ke kanan, lidahnya terjelir, dia enggan menggigit hujung upih yang saya hulurkan kepadanya.

"Gigit" kata saya.

"Aku nak air, bukan itu," sahut Khoja Lisut.

Saya terus menolak hujung upih ke mulutnya. Khoja Lisut tidak ada pilihan, dia terpaksa gigit hujung upih yang sudah diresapi air sungai.

Tiga kali gigit, Khoja Lisut tersedar dan terus muntah. Saya lihat benda putih yang lekat pada lidahnya tertanggal sendiri. Jatuh atas permukaan pasir berkeping-keping. Kulit muka Khoja Lisut seperti udang kena bakar. Khoja Lisut pengsan kembali.

Saya lari semula ke bawah pokok jati. Sebaik saja saya duduk di akar jati, terdengar bunyi air sungai berkocak kuat. Macam ada sesuatu yang mahu timbul dari dasar sungai ke permukaan air.

Saya bangun lalu merenung ke arah lubuk dan gigi sungai. Dua tiga kali saya gosok kelopak mata, saya seakan-akan tidak percaya dengan apa yang saya lihat.

Seekor buaya menimbulkan dirinya di permukaan lubuk dan berenang ke tepian. Buaya itu merangkak atas pasir landai, renung kiri kanan mengawasi diri dari musuh.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)Where stories live. Discover now