Bab 129-Api Keluar Dari Kubur

1.9K 32 0
                                    

Nenek sambut kepulangan saya dengan senyuman. Dia gelengkan kepala, bila melihat baju saya basah kuyup akibat peluh. Saya sambut geleng kepala nenek dengan senyum megah.

"Kenapa begini Tamar?"

"Saya disuruh membuat kerja berat."

"Pergi mandi, cepat."

"Mandi di perigi?"

Nenek tidak menjawab pertanyaan saya. Dahinya nampak berkerut. Jejari kanannya terus melurut rambut sebelah kanan beberapa kali. Ternyata rambut hitam sudah hampir separuh dikuasai oleh rambut putih.

"Jangan mandi di perigi, kamu mandi di sungai saja Tamar."

"Sungai jauh nek, mandi diperigi saja," saya protes cadangan nenek. Dengan tenang nenek menghela nafas, sepasang mata tuanya tertumbuk ke wajah saya. Nenek seperti berada dalam keadaan serba salah.

"Jangan mandi di perigi, datuk kamu ada hal disitu."

"Apahalnya nek?" nada suara saya meninggi.

"Aku tak tahu apa halnya. Pesannya pada aku, jangan benarkan sesiapa datang ke perigi waktu begini," terang nenek dengan tenang.

"Kalau kamu tak percaya dengan cakap aku, pergi tengok sendiri," sambungnya lagi.

"Hiss..." keluh saya dengan rasa serba salah.

Secara mendadak saya teringatkan Khoja Lisut. Saya berpisah dengannya dihadapan halaman rumah. Dia menuju kearah datuk yang menantinya dibawah pokok manggis. Saya menuju kearah pintu dapur kerana saya ternampak nenek tercegat disitu.

"Tak kuasa saya nak tengok sendiri nek."

"Kenapa pula Tamar."

"Takut dimarah datuk."

"Itu keeputusan yang bijak, dia memandikan tetamunya."

"Saya tahu, tetamunya tu Khoja Lisut."

"Ya," nenek anggukkan kepala.

Tanpa banyak biara, saya ambil kain basahan diampaian lalu dibelitkan ke leher. Tanpa mengucapkan sesuatu nenek, saya terus menuju ke sungai. Setelah membuka pakaian, kain basahan pun saya ikat ke pinggang. Dari tebing sungai saya melakukan terjun menjunam, macam gaya seorang tarzan.

Macam biasa, bila berada dalam perut sungai, saya bagaikan seekor memerang. Berenang dan menyelam dengan bebas. Bila kulit telapak tangan dan jari menjadi kecut, badan mengeletar kesejukkan. Barulah perut sungai saya tinggalkan. Berlari-lari anak menuju ke rumah.

Saya masuk ke rumah ikut tangga bahagian tengah. Dari situ menyelinap masuk ke kamar sendiri, tanpa disedari oleh nenek yang sibuk diruang dapur. Saya memilih kain pelikat kotak, tiga warna iaitu biru, merah dan putih. Baju Melayu potongan teluk belanga jadi pilihan untuk saya pakai pada hari itu. Rambut pun saya sikat dengan rapi.

CERMIN

Didepan cermin saya berdiri, mencipta jambul dikepala. Dua tiga kali saya melihat jambul dari pelbagai sudut. Saya yakin, jambul saya mirip jambul P. Ramlee. Boleh menarik perhatian orang lain andainya saya berjalan ke kedai atau ke mana-mana. Tiga empat kali saya tersengih didepan cermin, merasa diri cukup segak sekali.

"Tamarrr..."

Suara nenek keras.

Saya bergegas menuju keruang dapur. Saya lihat ada hidangan tersembunyi dibawah tudung saji. Bau dari hidangan membuka selera. Perut terasa lapar.

"Nek suruh saya makan?"

Saya terus duduk bersila didepan hidangan. Secara mendadak nenek terus ketawa terkekek melihat telatah saya.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)Onde histórias criam vida. Descubra agora