Bab 126-Tubuh Diawang-Awangan

1.8K 32 0
                                    

"Tak mengapa." Datuk tercegat di depan saya dengan wajah yang damai. Kemudian telapak tangan kirinya bercantum dengan telapak tangan kanan saya.

"Pegang kuat-kuat," katanya.

Saya patuhi arahan yang diluahkan oleh datuk. Waktu saya kerahkan seluruh kekuatan untuk berpaut pada tangan kanannya, saya terasa sekujur tubuh seperti terangkat, memisahkan sepasang kaki dengan pasir dalam jarak setinggi kira-kira empat kaki. Seluruh tubuh terawang-awangan di udara.

"Aduuuuhhh.....!" itu yang keluar dari kelopak bibir saya. Daging punggung terasa sakit dan pedih bila datuk mendudukkan saya dengan keras dan kasar. Seluruh isi perut terasa bergegar.

Dari pangkal belikat hingga ke pangkat paha terasa keras seketika. Seluruh sendi terasa lemah. Lebih dari lima minit saya duduk termanggu di dada pasir.

Bila saya rasa kekuatan tenaga sudah pulih kembali, cepat-cepat saya bangun. Berdiri merenung ke arah Khoja Lisut yang sudah berjaya mengeluarkan tangan kanannya.

"Tamar, ikut aku."

"Ke mana tuk?" Soal saya lemah.

"Keluarkan Khoja dari pasir."

Saya segera mengekori langkah datuk. Saya berdiri di sebelah kiri Khoja Lisut. Dan datuk berdiri di sebelah kanan Khoja Lisut. Khoja Lisut segera menetap wajah saya dan datuk silih berganti. Rasa cemas terpamer di wajahnya.

"Serentak kita tarik tangannya, Tamar."

Arahan datuk itu saya balas dengan menganggukkan kepala. Setelah datuk genyitkan mata saya terus menyambar tangan kanan Khoja Lisut. Datuk juga berbuat seperti apa yang saya lakukan.

"Heret ke sungai," arahan datuk saya terima.

Khoja Lsiut kami tarik atas pasir, suara jeritannya menguasai seluruh kawasan. Datuk tidak ambil kisah dengan jeritan itu. Khoja Lisut diheret hingga ke gigi sungai.

"Kita humbankan ke dalam lubuk."

Saya jegilkan biji mata ke arah datuk dengan seribu persoalan. Sukar untuk saya mematuhi cakapnya. Kalau dicampakkan ke lubuk, bererti Khoja Lisut akan jadi makanan buaya.

Apa datuk sudah gila? Kulit dahi segera saya kerutkan.

"Ke lubuk tuk?"

"Iya."

"Buaya tuk."

"Itu urusan aku," sahut datuk dengan wajah yang masam.

Dia segera menyuruh saya berubah tempat. Saya disuruh memegang sepasang kaki Khoja Lisut dan datuk memegang sepasang tangan lelaki yang masih mengerang kesakitan.

"Kita hayun tiga kali, masuk hayun keempat kita lepaskan ke lubuk, kamu faham cakap aku Tamar!"

"Bagus, jangan banyak tanya lagi tau."

"Iya tuk."

"Hayun satu, hayun dua, hayun tiga, hayun empat lepaskan Tamar."

"Bedebummmmmm."

Sekujur tubuh jatuh di permukaan lubuk. Gelombang dan alun air sungai berlarian ke tepian. Khoja Lisut menjerit meminta tolong, terkapai-kapai mengimbangi tubuh supaya tidak tenggelam.

Di saat Khoja Lisut terkapai-kapai itu penghuni lubuk (buaya) menimbulkan diri di sisinya. Jeritan Khoja Lisut bertambah kuat.

Dengan sedaya upaya saya lihat Khoja Lisut berusaha menjauhkan dirinya dari buaya tersebut. Dia cuba berenang ke tepian.

"Kamu lihat dia sudah boleh menggerakkan ke dua kaki dan tangannya," bisik datuk pada saya. Tidak dapat saya nafikan kebenaran dari kata-kata datuk itu.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora