Bab 190-Ayah Perkosa Anak Kandung

2.1K 23 1
                                    

HAJI Basilam pun memulakan langkahnya. Kami segera mengekorinya, meredah pepokok renik dan badan yang dingin kembali berpeluh. Panas kembali terasa mengigit kulit tubuh. Sesekali terdengar siulan burung liar.

Kami segera berjalan hingga bertemu dengan jalan enam kaki yang debunya berterbangan ditolak angin. Debu-debu itu jatuh di dedaunan dikiri kanan jalan enam kaki.

"Berhenti."

Haji Basilam angkat tangan. Langkah kami segera terhenti.

"Kenapa Pak Aji?" Tanya Andi Kamarool.

"Apa yang kamu berdua alami dan rasai bersama aku tetap menjadi rahsia kita bertiga, tidak boleh diceritakan pada orang lain," wajah kami terus ditatap oleh Haji Basilam silih berganti. Saya dan Andi Kamarool bertukar pandangan. Kemudian, .serentak kami mengangguk.

"Jika aku tahu, kamu berdua pecahkan, rahsia ni pada orang lain, aku pecahkan kepala kamu berdua dengan ini...." Haji Basilam mengacukan penumbuk kepada kami berdua.

Wajahnya nampak serius, anak mata hitamnya bagaikan memancar keazaman. Nada suaranya cukup keras, membuat hati kami kecut perut.

"Kami berjanji patuh dengan pesan Pak Aji," serentak kami memberi ikrar.

"Ok."

Ada senyum terukir di kelopak bibir Haji Basilam. Saya menarik nafas lega.

"Mari Andi. Tamar, kita dah lewat ni."

Haji Basilam segera menarik tangan saya dan Andi Kamarool. Kami dipeluk dan ditolak dengan kasar agar mara ke depan.

Kemudian digesa berjalan cepat menuju ke kawasan perumahan. Saya tidak berminat bertanya pada Haji Basilam nama kampung yang ditujui. Sampai dipintu tangga rumah kelak, nama kampung akan diketahui juga, fikir saya dalam hati.

Setelah melepasi sebuah surau kecil berdinding papan, beratap zink, seterusnya, kami berdepan dengan sebuah rumah berbumbung limas. Halamannya, cukup bersih dari dedauan dan rerumput. Kiri kanan halaman ditanam dengan pokok kemunting serta diselang seli dengan pokok bunga kertas.

"Datuk kamu ada di rumah tu."

Itu yang dituturkan oleh Haji Basilam, sebaik saja sebelah kaki saya berada di halaman rumah tersebut. Saya anggukkan kepala, Andi Kamarool tersenyum. Kami terus mendekati rumah berbumbung limas itu.

Entah bagaimana, pandangan saya tertumpu ke arah sesusuk lelaki tua yang berdiri di situ? Muncul pertanyaan dalam hati.

Walau demikian, di bawah sinar matahari yang membahang itu, saya terus mengamati lembaga tersebut. Sudah nyata, orang yang berdiri itu, tidak lain, tidak bukan ialah datuk saya. Dia melambai-lambaikan tangan ke arah kami bersama senyum lebar. Lambaian kami balas, Langkah dipercepatkan menuju ke rumah.

"Lama jugakamu menanti budak-budak ni?"

Begitulah datuk menyambut kedatangan kami. Haji Basilam tidak segera menjawab. Malah

dengan tenang mengesat peluh di dahi dengan hujung baju. Saya dan Andi Kamarool terus tercegat di kaki tangga.

"Budak-budak ni, buat hal pula. Lain yang disuruh, lain pula yang mereka buat," sahut Haji Basilam sambil menjeling ke arah saya dan Andi Kamarool. Kami pura-pura buat bodoh.

"Tak sangka agakkan aku betul, memang aku jangka budak berdua ni, suka buat tergeliat," tanpa memandang ke arah kami datuk bersuara.

"Naik," Haji Basilam mengeluarkan perintah. Semuanya kami patuhi.

Setelah berada lebih dari tiga jam di dalam perut rumah berbumbung limas, sejarah rumah itu terungkap. Rumah yang sudah berusia lebih dari seratus tahun itu, milik salah seorang keluarga rapat Haji Basilam. Sejak pemiliknya meninggal dunia, rumah tersebut terbiar dan menjadi rumah penginapan istimewa bila Haji Basilam berkunjung ke daerah Kerinchi.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 14 )(COMPLETE)Where stories live. Discover now