Siri 239-Darah Lengan Sebagai Imbalan

953 21 0
                                    

  Sambungan Siri² Bercakap Dengan Jin 

 Suasana yang samar-samar, bertukar menjadi bertambah gelap. Tiada suara unggas kedengaran, kecuali nyanyian cengkerik hutan.

Teringat cakap nenek. Waktu-waktu begini, makhluk halus berkeliaran. Singgah ditubuh manusia lalu menyerap ke dalam darah. Mangsa utamanya orang yang lemah semangat. Kurang rasa takwa kepada Allah. Bila darah sudah diresapi makhluk halus orang terbabit terus hysteria, meracau tidak tentu arah.

Entah mengapa, macam tidak semena-mena anak tekak terasa gatal semacam. Air liur segera ditelan. Akibatnya saya tersedak lalu diikuti dengan batuk kecil. Lelaki berdarah dahi tersenyum sumbing.

"Barangkali nama kamu disebut nenek?" katanya.

Dan hati terasa panas. Apa hak dia membabitkan nenek saya dalam hal ini. Ini sudah keterlaluan.

Satu renungan yang penuh dengan api kemarahan dilepaskan ke wajah lelaki berdarah dahi. Menyedari renungan itu membawa satu mesej tertentu, cepat-cepat dia mengalihkan pandangan ke arah lain.

"Sial," cetus hati.

Dan saya yakin dia dapat membaca apa yang tersirat dalam kalbu. Buktinya, walaupun pandangannya tidak kepada saya, senyum sinis masih berlarutan di kelopak bibirnya.

"Kamu berdua meragukan keikhlasan aku?" terlontar kata dari mulut lelaki berdarah dahi. Sesuatu yang diluar jangkaan saya dan pemandu.

"Tidak," satu jawapan pasti dari pemandu.

"Kami berdua tidak berfikir begitu," saya menyokong kata pemandu dalam nada suara yang agak meninggi.

Secara jujur saya mengakui, jauh di sudut hati, masih ada lurah kesangsian dan kecurigaan terhadap nya.

Perlukah kami menunjukkan bukti sebagai tanda keikhlasan kami berdua," si pemandu mengemukakan pertanyaan. Dan lelaki berdarah dahi termenung sejenak. Menarik nafas dalam-dalam.

Jari jemarinya kembali meramas-ramas pasir hitam. Dari tindak tanduk dan gerak gerinya itu, membayangkan dia puas hati dengan pengakuan yang kami luahkan.

Masa terus berlalu. Nyanyian cengkerek hutan yang tadi agak lemah bertukar menjadi rancak dan gamat sekali. Tidak tahu, siapakah di antara kami akan memulakan buah percakapan yang terhenti.

Wajarkah saya memulakannya? Tidak mungkin saya. Barangkali si pemandu kepada Syed Hamid Al-Hadad boleh memulakannya? Sukar untuk dipastikan. Mudah-mudahan lelaki

berdarah dahi boleh jadi penghulu pembuka kata. Semua persoalan itu bergolak dalam rongga dada, tidak terucap oleh mulut.

"Begini saja," si pemandu membuka gelanggang kata.

Sepasang anak mata lelaki berdarah dahi dan saya tertumpu ke wajah pemandu yang mempamirkan senyuman singkat.

"Kalau harapkan kami bertanya, sampai besok pun kami tak akan bertanya," sambung pemandu dengan tenang dan bersahaja. Lelaki berdarah dahi renung saya," seulas senyum didermakan.

Dan saya sambut dengan rasa hambar. Menyedari yang saya member reaksi dingin, senyumnya segera dialihkan kepada sipemandu.

MESRA

Balasan senyum dari pemandu disambut oleh lelaki berdarah dahi dengan bunga kemesraan yang penuh makna, sebagai pembuka jambatan hati yang mengurangkan percikan kemarahan di dada. Dalam suasana yang dihembus angin kedamaian, masing-masing melepaskan nafas kelegaan. Nanyian cengkerik hutan tidak juga berhenti.

"Kenapa kamu cakap macam tu"

Kelopak mata sudut kiri lelaki berdarah dahi nampak mengecil. Kemudian dahi yang masih terdapat kesan darah kering dikerutkannya. Si pemandu tetap seperti tadi, Masih tenang dan bersahaja.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Sambungan 2)(COMPLETE)Where stories live. Discover now