BAB 15

5.3K 325 0
                                    

NAURA merenung lama bingkai gambar di tangannya. Ianya seorang budak lelaki dan dia sendiri sewaktu kecil dahulu. Masing-masing tersenyum ceria sambil memegang aiskrim. Dia tersenyum nipis, ibu jarinya mengusap wajah kanak-kanak lelaki di sampingnya itu.

Rasa rindu membuak-buak di dalam dirinya, setiap masa mahupun saat.

"Ra?"

Naura mengangkat muka apabila dia ditegue seseorang. Kening kiri dijongketkan melihat Iris di muka pintu. "Apahal?" soalnya.

Iris melangkah masuk dan duduk di sisi Naura, di atas katil. "Gambar apa ni?" selamba dia mengambil bingkai gambar di tangan Naura. "Gambar aku dengan childhood best friend" jawab Naura.

Iris mengangguk faham, "kau kawan dengan lelaki? Awat miang no kawan aku nih?" keluar sudah bahasa loghat dari mulut Iris.

Pap!

Naura meluku kepala Iris pantas, suka-suka mengata dia miang!

"Kepala kau! Kita orang rapat sebab kita orang jiranlah, dan mak dia selalu bawa dia datang rumah aku... Sembang" jelas Naura, dia mengambil kembali bingkai itu dan letakkannya di atas meja di sebelah.

"Oh... Siapa nama dia?" tanya Iris ingin tahu. Melihat wajah kanak-kanak lelaki itu, dia terasa dia kenal. "Entah, aku tak ingat... Yang aku ingat, aku panggil dia Ir" jawab Naura.

Iris mengerutkan dahi hairan, "aku dengan dia terpisah sebab dia kena pindah ke mana aku tak tahu.. Dan waktu tu kami 5-6 tahun macam tu, mana nak ingat"

Terangguk-angguk kepala Iris mendengar penjelasan gadis itu. "Kau rindu dia?" soal Iris selamba, namun jauh di sudut hatinya dia simpati melihat Naura. Sudah acap kali dia melihat Naura merenung bingkai gambar tersebut, tetapi baru berkesempatan ingin bertanya.

"Rindu, aku rindu dengan dia... He is my first friend, he is my first love maybe?" Naura mengangkat bahu. Tidak pasti dia menyayangi sahabat yang sudah lama menghilang itu, sebagai rakan ataupun lebih daripada itu.

"Well... Aku harap kau akan dia semula nanti" kata Iris. "Amin" sahut Naura. "Jom, Alyn ada pesan pizza tadi.. Kita tengok movie!"

"Jom!"

_________

Pejam celik, pejam celik sudah tiba masanya para pengawas menyertai kem khas buat mereka. Pagi ini, White Devil mahupun Black Angel terkejar ke sana ke mari mengambil kehadiran para pengawas.


"Qay! Kau dah ambil belum kedatangan form 4?" soal Iris dari jauh. "Aku tengah ambil lah ni! Sabar!" selesai saja pengawas-pengawas tingkatan empat menanda kehadiran.


Qayyum terus merampas kertas itu dan memberikannya kepada Iris. Gadis itu mengambil, dia sibuk memeriksa kertas kehadiran tingkatan dua di tangannya.

"White Devil! Tolong angkat kotak-kotak air tu!"

Alynna menempik kepada White Devil, menyuruh mereka mengangkat kotak air mineral ke pintu pagar. Hanya mereka yang ke hulur hilir, pengawas lain mereka tidak izinkan bergerak kemana-mana. Apabila bas sampai nanti susah pula mereka ingin mencari nanti.


"Ya! Ya!"

Rayqal mengangkat sebuah kotak, dia menolak Harrez supaya mengangkat lagi sebuah kotak. Sahabatnya itu hanya akur, dia turut meletakkan kotak di tangan berdekatan pagar.


"Rene!! Kau dah check barang?" soal Iris kepada Irene. "Sudah, semua hadir ke?" tanya Irene. "Adalah dua tiga orang tak datang " jawab Iris.


Bunyi enjin bas kedengaran membuatkan semua pengawas di situ berpaling. "Baiklah! Pastikan barang kau orang tak ada yang tertinggal, telefon tanggungjawab sendiri!" Alynna melaung.


Melihat anggukan dari En. Basri dia lantas memberi arahan naik ke bas. Terdapat 2 bas di situ, sebuah untuk tingkatan 2 dan tingkatan 3 lagi sebuah untuk tingkatan 4 dan tingkatan lima.

"Semua dah naik?" soal Rayqal pada Alynna. "Sudah" baru saja dia ingin mengangkat bagasinya. Rayqal terlebih dahulu mengambil dan tersengih. "Biar aku letak, kau pergi lah naik dulu" kata lelaki itu sebelum berlalu.


Naura, Irene dan Iris memandangnya dan menayang wajah mengusik. Alynna pula membalas dengan wajah toya.

"Dah! Jom naik"

Black Angel naik ke bas terlebih dahulu, barulah White Devil. Mereka mengambil tempat di seat belakang sekali. Ini kedudukan mereka ⤵


| Alynna × Naura | | Rayqal × Danish |

| Iris × Irene | | Qayyum × Harrez |

Sebaik saja duduk, Alynna lantas mengeluarkan headphone miliknya dan memberi isyarat kepada Rayqal. Rayqal yang melabuh punggung bangun kembali dengan wajah bengang.

"Semua! Aku nak kau orang jaga perangai, jaga adab sikit! Bas kita tak ada cikgu sebab cikgu semua di bas junior.. Faham?"

"Faham!"

Dia pantas duduk. Alynna memasang lagu Sad Song - We Are The Kings. Matanya ditutup, memori bersama arwah sahabat terlayar di fikiran seperti panggung wayang.

You... And I
We're like fireworks and symphony exploding in the sky,

With you
I'm alive..
Like golden pieces of my heart,
They finally collide..

So stop time right here in the moonlight,
Cause I don't wanna ever close my eyes,

Without you
I feel broke like a half of the whole

Without you
I got no hand to hold

Without you
I feel torn like a sail in a strom~

Without you,
I'm just a sad song...

Senyuman diukir kelat, dia merindui saat bersama mereka. "Oi Alyn" Lamunannya terhenti apabila Iris di hadapan memanggil.

"Apa?"

"Cikgu Rina kata nanti kita berhenti dekat RnR dulu, sebab jauh lagi" maklum Iris. Alynna mengangguk faham. "Aku tidur sekejap tau.. Tak boleh tidur malam tadi, apa-apa hal kejut aku"

Naura mengangguk tanpa memandang. Alynna pantas menyandarkan kepala ke tingkap. Mata dikatup perlahan. Memang itu posisi kegemaran dia jika tidur di dalam kenderaan, pernah sekali dia terhantuk di dashboard akibat Asy mem-brek secara tiba-tiba.

"Night , Alyn"

BERSAMBUNG :

Emerald High : Fight [ C ]Where stories live. Discover now