part two

546 93 44
                                    

8:00 a.m.
Yun's house

-Author's pov-

"Haeseul." Haeseul mengangkat mukanya memandang ke arahnya ibunya yang berada dihadapannya.

"Eomma dan appa ada rancang sesuatu untuk kamu." Ujar puan yun lembut. Haeseul mengangkat sebelah keningnya, meminta jawapan.

"Eomma dan appa dah berbincang dengan kawan eomma yang nak kahwinkan kamu dengan anak kawan eomma." Ujar puan yun dan itu membuatkan haeseul terkejut.

Jus oren yang dihirupnya tadi tersembur kehadapan. Dia terbatuk-batuk untuk seketika. Kemudian datangnya abangnya membawa segelas air kosong untuknya.

Haeseul segera mengambil air tersebut dan meneguknya dengan rakus sekali. Sakit sekali tekaknya itu.

"Gwaenchana?" Tanya abangnya, penuh bimbang. Haeseul hanya mengangguk menandakan dia okay. Abangnya menghembus nafas lega buat sekian kali.

"Sayang betul kamu dengan adik kamu ya, minhee." Ujar tuan yun dalam nada mengusik. Minhee hanya tersengih di tempatnya.

"Mestilah sayang! Dia adik kesayangan minhee. Gila kalau tak sayang." Beritahu minhee, berkeras. Tetapi tidaklah sekeras mana. Cuma berkeras lembut saja.

Tuan dan puan yun tergelak kecil apabila minhee berkata sebegitu. Ya. Minhee betul-betul sayang sekali akan haeseul. Dia sanggup buat apa saja demi adik kesayangannya itu.

"Okay. Berbalik pada tadi. Eomma appa dah rancang dan kamu, haeseul akan berkahwin dua bulan depan." Beritahu tuan yun, selamba.

Itu membuatkan minhee pula yang tersembur. Dia terbatuk-batuk lalu mengelap mulutnya yang basah itu.

"Kenapa awal sangat, appa? Haeseul tak kenal pun lagi dengan 'bakal suami' dia tu." Ujar minhee, protect haeseul.

Haeseul yang berada disebelah mengangguk setuju dengan kata-katanya abangnya itu.

Dia tidak kenal langsung dengan 'bakal suami' nya itu tapi kenapa dia kena berkahwin dengannya dalam masa yang begitu cepat? Kawan pun tidak inikan yang berkahwin.

"Ha haeseul pun setuju dengan minhee." Ujar minhee, sedikit bangga. Dia bangga sekurang-kurangnya adiknya itu menyokongnya.

"Eomma dan appa rancang awal sebab nanti kami kena pergi oversea. Jadi kami kahwinkan kamu secepat yang mungkin supaya ada orang boleh jagakan kamu, haeseul. Dua bulan cukuplah tu untuk berkenalan. Apa yang cepatnya." Terang puan yun panjang lebar.

"Tapi eomma, minhee kan ada." Ujar minhee berkeras. Dia berkeras untuk menjaga adiknya daripada bagi 'bakal suami' adiknya itu yang jaga.

Dia takut perkara yang tidak diingini berlaku kepada haeseul. "Tapi minhee, kamu kan sibuk. Esok kamu dah kena pergi ke jepun. Takkan kamu nak bawa haeseul sekali?" Tanya tuan yun, berkeras juga.

"Eung, minhee akan bawa haeseul sekali. Sekurang-kurangnya haeseul ada teman disana." Balas minhee, masih lagi berkeras.

Dia bukanlah mudah untuk melepaskan adiknya kepada orang yang tidak pernah dikenalinya. Baginya, haeseul seperti seorang bayi dimatanya. Perlu dijaga dengan baik.

Kedua-dua tuan dan puan yun melepaskan keluhan berat. Mereka menggelengkan kepala mereka melihat perlakuan overprotective minhee.

"Susahlah macam ni." Ujar tuan yun separa berbisik. Haeseul yang berada ditempatnya hanya diam membisu memerhati ahli keluarganya. 

--------------------

[√] bisu Where stories live. Discover now