Ayah Aku Sakit

15 0 0
                                    

Ayah Ku pergi melancong ke Cina. Aku pun tidak pergi ke kelas untuk 2 minggu. Aku mula aktif mengongsikan status Ku di Whatsapp. Aku berharap Dell membalas status Ku. Selang 3 hari selepas itu, Dell ada membalas Whatsapp Ku. Kami berbual - bual. Lama - kelamaan, Dell mula menunjukkan minat kepada Ku. Dia memberikan ayat - ayat manis yang membuatkan Aku tambah suka kepadanya ...

  " Awak tau tak nama awak kat belakang tu kan berbunyi dah, menyamai belakang huruf untuk perkataan dadah", katanya. Aku terus membalas, " jadi apa kaitan eh?"... " Awak tau tak dadah tu membuatkan orang terkhayal, same lah ngan awak yang membuatkan saye trkhayal hari - hari". Aku sebenarnya tidak memahami ayat - ayatnya. Akhirnya, dia pun memberhentikan perbualan kami. 😆😆😆 Aku pun tersenyum dengan gelagatnya.

  Selang beberapa hari selepas itu, Aku menyatakan di status Whatsapp yang Aku tidak ada menyukai mana - mana lelaki. Dia membalasnya dan berka," jadi awak single lah ni 😳😳😳"?..  Aku pun membenarkannya. Aku sengaja berkata seperti itu agar dia dapat merasakannya. Bahagia sungguh Aku ketika itu. ❤❤❤

  Selang beberapa hari, dia tidak lagi muncul.
*
*
*
*
*
Selang 1 minggu ayahku di Cina, alangkah terkejutnya kami yang ayah Ku dikhabarkan sakit di Cina. Keadaannya, benar - benar kritikal. Aku menangis dan sedih ketika itu. Selang beberapa hari ayahKu pulang. IbuKu cepat - cepat menghubungi Ambulans untuk bersiap sedia di lapangan terbang. Sesudah ayah Ku bersama - sama rakannya selamat sampai, ayah Ku terus di iring ke Ambulans.
*
*
*
*
*
  Jam menunjukkan jam 3 pagi. Kami berjaga di hospital. Menjaga ayahKu. Aku dan adik beradik Ku kemudiannya di hantar pulang kerana pelajar bersekolah pada hari itu. Peperiksaan Aku pun keluar pada hari itu.
*
*
*
*
*
  Sesampai sahaja di sekolah, Aku bersama rakan Ku Fazura mengambil keputusan peperiksaan kami. Alangkah hampanya Aku ketika giliran Aku sampai. Aku GAGAL. 😭😢 Aku hampa. Sedangkan ayahKu sakit. Apa yang harus Ku tunjukkan. Aku benar - benar hampa.
*
*
*
*
*
  Sesampai sahaja di hospital, Aku menunggu di hadapan wad kerana ingin berjumpa ayahKu dan khabarkan tentang keputusan Ku. Ayah Ku kecewa. AyahKu mula akur dan mendoakan yang terbaik lagi untuk Aku. Agar Aku usaha lebih lagi.
  Kemudian, ayahKu bersama ibuKu masuk ke wad semula. Aku mula menggambar pintu wad, dan mengongsikan gambar tersebut dengan ayat , " Maafkan Aku ayah kerana Aku tidak dapat meraih keputusan yang memuaskan".
 
  Selang beberapa minit, telefon Ku berbunyi. Aku melihat pesanan masuk ke telefon Ku.

  " Gagal sekali bkn brmakna gagal slama - lmanya", Dell menghantar Whatsapp.

  Aku tidak tahu ingin berkata apa lagi. Aku hanya mampu tersenyum. Kemudian, Dell bertanyakan Aku subjek apa yang gagal. Aku memebritahunya. Kemudian, Dell bertanya lagi.

Dell: Ayah awak dah ok?

Rafidah: Dah, ok. tapi msih kat dlm wad.

Dell: Takpe, awak kene banyak brsabar eh. Saye doakan ayah awak cpt smbuh. Okeylah saye nak balik ni.

Rafidah: Ye, terime kasih. Awak hati2 balik eh.

Dell: ye... Assalamualaikum...

Rafidah: Waalaikumussalam...

  Aku sedar yang Dell mula mengambil berat tentang diri Ku. Dia ada saat Aku susah dan  senang. Dia menaikkan kembali semangat Ku.
*
*
*
*
*
  Malam mula menyapa, Aku baring dan berfikir panjang tentang keadaan ayah Ku. Aku berfikir bagaimana untuk menyusun kembali jalan hidup Ku. Aku mula mengisi borang kemasukkan di UniSHAMS. Aku memilih untuk mengambil Diploma Pengajian Islam. Sibuk, Aku mengisi ada pesanan ringkas masuk.

Dell: Awak, awak buat ape tu?

  Dell tiba - tiba sahaja memberi pesanan ringkas.

Rafidah: Tak  buat ape2 pun.

Dell: Ouh...

Rafidah: Awak tengah buat ape tu?

Dell: Dengar lagu. Oh ye. Ape 3 lagu tidur awak?

Rafidah: Hmmm... Saye minat lagu Barat ... Lagu - lagu Taylor Swift. Hehehe...

Dell: ouh... Saye , Aku serius....  Merindukanmu...

(Aku hilang seketika untuk membalas pesanan dari Aina. Kemudian, ada pesanan masuk).

Dell: Tengah cari lagu lah tu ... 😏😏😏

Rafidah: Taklah saye tengah chat kawan saye.

Dell: Ouhh...

Rafidah: Okeylah, saye mengantuk saye nak tido...

( Dell selalu meminta Aku menyanyi untuknya sebelum dia tidur. Aku pun menyanyikannya).

Rafidah: Assalamualaikum.

Dell: Waalaikumussalam.
*
*
*
*
*
  Sorry guyysss, Tak update2.. Busy memanjang... So korang nampakkan makin lama, mereka berdue ni kakin rapatkan... tunggu dan lihat apa yang bakal terjadi ....

CIKGU MEMANDUKU CINTA HATIKU (Part 1) [COMPLETED]Where stories live. Discover now