Bab 3 √

1.5K 117 58
                                    


SEBAKUL sayur dibawa ke hadapan menuju ke gerai kecil yang berada di bawah pohon rendang itu. Hari ini, gerai jualan akan dibuka semula setelah tiga hari ditutup kerana Ainnara kurang sihat. Sementelaah pula hujan lebat sejak akhir-akhir ini juga tidak memungkinkan gerai dibuka seperti biasa.

Latifah menyapa Ainnara yang sudah siap memegang tikar mengkuang dan payung merah untuk diletakkan di tepi gerai itu. Setelah sebakul sayur diletak di atas para, Latifah memandang Ainnara yang mulai duduk di atas tikar mengkuang yang diletak di atas rumput kering di situ.

"Nara... ibu nak pergi ambil satu bakul lagi sayur kat rumah. Kamu duduk sini diam-diam, ya? Kalau ada orang datang nak beli, minta dia tunggu sekejap."

"Baik ibu! Nara tak ke mana. Nara tunggu kat sini je," ujar Ainnara sambil mengelus rambutnya yang panjang separas pinggang.

"Kalau orang tu nak cepat, minta dia pilih sayurnya dalam bakul dan duitnya bagi kamu, ya! Ibu harap takde lagi yang berani tipu bagi duit tak cukup," pesan Latifah lagi seraya tubuhnya mulai berpaling untuk menuju ke rumahnya lebih kurang dua minit perjalanan untuk mengambil satu bakul sayur lagi.

Ainnara cuma menggangguk. Rasa kesal bermain di fikirannya saat mengingati kejadian beberapa bulan yang lalu di mana seorang pelanggan telah menipu hasil belian dengan memperdayakan Ainnara yang tidak sempurna penglihatannya. RM10.00 harga sayur yang dibeli, cuma RM5.00 yang diterima Ainnara.

Waktu itu, Latifah cuma meninggalkan gerai jualan hanya 10 minit untuk ke bilik air. Ainnara hanya mampu menadah telinga mendengar ibunya merungut tentang sikap tidak jujur pelanggan mereka.

"Penat ibu menanam, menjaga sayur-sayur kita tu, Nara. Bila dapat hasil, ibu jual, orang tipu kita. Gamaknya orang zaman sekarang memang suka menipu," omel Latifah, merasa kesal kerana keuntungan dan rezeki mereka hari itu dicantas orang yang tidak bertanggungjawab.

Ainnara lepas keluhan yang berat. Semoga hari ini, setelah tiga hari tidak berniaga, jangan ada lagi manusia berhati busuk itu datang lagi membeli sayur di sini.

Ainnara bingkas bangun dari duduknya. Perlahan sayur di dalam bakul yang diletakkan ibunya tadi diambil dan disusun di atas para. Kerjanya sangat hati-hati. Satu persatu diletakkan perlahan, bimbang ia jatuh ke tanah.

Tanpa Ainnara sedari, sedikit jauh di hadapan ada sepasang mata sedang asyik memerhatikannya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tanpa Ainnara sedari, sedikit jauh di hadapan ada sepasang mata sedang asyik memerhatikannya. Mata itu berkaca melihat polosnya seorang gadis buta sedang mengurus gerai jualan sayur sejak ditinggalkan perempuan tua lima minit tadi.

'Mungkinkah itu ibunya?' fikir lelaki yang sedang memerhati sejak dari tadi.

Rasa bersalah kian mencengkam. Kini dia benar-benar yakin, itulah gadis yang sering hadir dalam mimpinya. Gadis berpayung merah itu. Gadis desa hidup sederhana dengan berjualan kecil-kecilan di gerai bawah pohon yang rendang di tepi jalan.

SAYO-NARA [CETAK]Where stories live. Discover now