Like Father Like Son

53.4K 177 9
                                    

Pagi itu setelah bersalam dan bermaaf-maafan dengan keluarga mertuaku di ikuti dengan sesi bergambar hari raya dimulakan. Beberapa keeping gambar diambil sebagai kenangan pada hari raya kali ini. Namun aku kurang selesa apabila Abang Zam yang bertindak sebagai photographer pada tahun ini. Yela, aku rasa dia macam focus bende lain je. Tapi tak apa la, da rasa pun kan. �

"Eh, Adam mana yang?" tanya Abang Zam apabila menyedari anak sulungnya tiada.

"Adam pi ikot kawan dia beraya" Jawab Kak Su sambil mengunyah dodol yang dihidang. "Sat lagi dia balik la tu. Ni.. pasai apa dodol ni cam hangit skt?" tanya Kak Su kepada Abang Zam.

"Abang dengan Pak Ngah terlelap kejap" Jawabnya sambil menjeling kepadaku sebelum tersengeh. Aku hanya membatukan diri.

"Patut la rasa hangit sikit. Zah, dodol ni nanti hang simpan semula. Wat malu kat orang nanti" sampuk ibu mertuaku. Aku hanya mengangguk tanda faham.

"Ni, sat lagi awak tipon Adam, tanya dia balik pukul berapa. Kita nak balik rumah mak saya pula ni" arah Abang Zam kepada Kak Su. Memang setiap tahun mereka begitu. Selepas solat raya, mereka akan pergi ke rumah keluarga pasangan. Maklumla, kawin dengan orang pekan sebelah je. Tak macam aku, sorang di selatan, sorang di utara.

"Tak pa. Tadi dia habaq dah. Kalau kita tinggal dia, dia pi dengan kawan dia nanti" jawab Kak Su.

"Ha, kalau macam tu, jom la kita gerak" Kata Abang Zam sambil mendukung Ryan. Mereka kemudiannya bersalam dengan kedua mertuaku dan berangkat meninggalkan kami. Seketika kemudian, Ayah mertuaku mengajak suamiku ke kubur. Dia nak ziarah kubur arwah ibu dan bapanya. Ibu mertuaku juga mengikut mereka. Aku nak ikot juga, namun ibu mertuaku memintaku untuk tinggal di rumah dan sediakan apa yang patut. Maka, aku pun keseorangan di rumah.

Sedang aku berbaring-baring di dalam bilik, tiba-tiba aku terdengar bunyi bising beberapa buah motorsikal masuk ke perkarangan rumah. Aku menjengah ke tingkap. Rupanya si Adam dan rakan-rakannya. Ada dalam 4 orang termasuk Adam. Aku menyambut mereka di pintu dan menjemput mereka naik. Kemudian aku ke dapur untuk membancuh air.

"Mak Su buat air apa?" tanya Adam yang tiba-tiba muncul di belakangku. Terkejut aku dibuatnya. Nasib baik aku tak simbah dengan air Rebina yang tengah aku bancuh ni. Sama je anak beranak suka terperanjatkan orang.

"Mak Su buat air Rebina" Jawabku ringkas.

"owh. Sedap ke air Rebina tu?" tanya Adam pula.

"Eh, mesti la sedap" jawabku acuh tak acuh. Da macam budak-budak pula soalan si Adam ni. Padahal da 15 tahun.

"Mana lagi sedap? Air Rebina ni ke, air mani ayah?" berderau darah aku mendengar soalan daripada Adam. Tanganku yang tadinya sibuk mengacau air terhenti dengan serta merta. Aku berpaling kepadanya.

"Aa.. apa Adam cakap ni?" Nadaku sedikit gagap. Perlahan-lahan Adam mengeluarkan telephone miliknya dan membuka paparan video yang diambil secara curi-curi.

"Ahhhh... aahhhhhh...mmmmmmm" suara erangan keluar daripada telephone nya. Ternyata itu adalah video ku pagi tadi Bersama Abang Zam. Terus aku off paparan video itu. Aku hanya terdiam.

"Tadi lepas sembahyang, Adam terus balik sebab sakit perut. Adam naik basikal kawan Adam. Tak sangka pula Mak Su tengah project dengan ayah. Ingat nak joint, tapi Adam tak mau kacau." Katanya sambil tersenyum sinis. Perlahan-lahan tangannya mengusap-usap bontotku. Aku faham apa yang dia mahukan. Apatah lagi situsasi begini bukan pertama kali bagi aku. Usapan Adam semakin lama semakin menghairahkan apabila sekali sekala meramas-ramas dan menepok-nepok bontotku. Aku hanya tersenyum.

"So, Adam nak apa dari Mak Su ni?" tanyaku sedikit daring. Perlahan-lahan aku lentikkan sedikit badanku. Aku lihat Adam tersenyum melihat tindakkanku. Lantas bontotku di tepok denga nagak kuat beberapa kali sebelum mulutku diciumnya. Aku membalas ciumannya sambil lidah nya bermain-main dengan lidahku. Sesekali aku isap lidahnya dan begitu juga dengan lidahku dihisapnya. Tangannya pula tak henti dari meramas tetekku dari luar baju.

Zahira Season 2Where stories live. Discover now