Kerana Terlepas Pesawat

41.9K 190 22
                                    

Pagi itu aku kalam kabut bersiap. Mana taknya, aku dah terlewat bangun. Ni semua sebab aktiviti ku malam tadi dengan Ayah Mertua dan Pak Ngah. Aku hanya mengenakan baju T-Shirt putih dengan jeans dipadankan degan jacket denimku. Selepas mengenakan tudung dan bersolek sedikit, aku terdengar bunyi hon di laman rumah mertuaku.

"Zah.. teksi hang da sampai tu." kedengaran suara Ibu Mertuaku di luar bilik.

"Ye bu. Sekejap" Balasku. Segera aku pakai cermin mataku dan mencapai hand bag ku dan terus keluar ke ruang tamu. Beg pakaianku memang sengaja aku tinggal sebab nanti Ayah Mertuaku akan hanta bersama dengan keretaku.

"Tok sah kalut sangat la Zah. Kalau terlepas kapal terbang tu, hang balik la sini semula" kata Ayah Mertuaku ketika aku bersalam dengannya. Aku lihat ada senyuman di wajah orang tua itu.

"Tengok la nnt macam mana Ayah" balasku kepadanya.

"Betul kata Ayah hang tu. Tok sah kalut-kalut lah." kata Ibu Mertuaku pula. Aku hanya tersenyum sambil mencapai tangannya yang sedia dihulurkan kepada ku untuk bersalam. Aku segera masuk ke teksi yang sedia menunggu.

"Airport ye pak cik" ujarku kepada pemandu teksi yang sudah sedikit berusia. "kalau boleh laju sikit ye. Saya dah terlewat ni" pintaku kepadanya. Pemandu teksi itu hanya mengangguk perlahan.

*********************************************************

"Maaf Puan, flight Puan baru je berlepas 10 minit lepas." Kata seorang petugas di kaunter airport membuatkan aku terdiam.

"Oh. Okay. Terima kasih ya." balasku berlalu pergi dari kaunter. Aku duduk sebentar di satu kerusi panjang yang tersedia. Tanganku pantas mencapai handphone ku dan ku buka webside untuk membuat semakan kot ade flight lain yang boleh aku ambik.

"Hi, sorry ada orang ke?" tiba-tiba aku satu couple. Yang lelaki merupakan seorang cina, hensem dengan jacket hitam. Muka macam Jay Chou sikit. Yang perempuannya pula cantik dan lengkap dengan pakaian peramugari Air Asia. Hanta bini nak naik flight la ni kot. Bisik hatiku.

"Sure" jawabku ringkas. Mataku kembali fokus pada handphone ku. Nampaknya nasibku tak berapa baik, flight paling awal adalah pada hari esok. Kene cari hotel la nampaknya.

"Err.. sorry, u ni Zahira kan?" tiba-tiba perempuan itu menegurku. Aku hanya terdiam dengan raut wajah yg sedikit terkejut.

"Erm, siapa ya?" tanyaku cuba mengingati siapa perempuan ni.

"Ha, betul la bie, Zahira ni. Eh, ni I la, Jue. Remember?" katanya kembali. Tapi, serius, aku tak ingat siapa dia ni.

"haha.. she don't remember u la honey" kata yang lelaki pula. Semakin confuse aku dibuatnya. Siapa plk diorang ni. Nampak cam dua-dua ni kenal aku.

"Hemmm.. remember Hatyai? Konvoi?" kata perempuan yang dikenali sebagai Jue itu mengingatkan aku akan siapa dia.

"Owhhh.. I'm really sorry. Serious I tak ingat." Kataku kepadanya.

"It's ok. But now u remember kan?" katanya kembali.

"Aah. Igt dah." kataku sambil tersenyum.

"Boy friend I ni u ingt x?"

"Welllll... kurang la. But I rasa dia join juga kan konvoi tu. Sebab sorang je Chinese yg join kan? " kataku kepadanya.

"Yup. Time konvoi tu selalu dia usha u, that why I remember u." Kata Jue sedikit tersenyum. Aku tak tau nak kata apa, hanya mampu tersenyum. "Well, I have to go now." kata Jue sambil bersalam dengan ku dan berangkat pergi meninggalkan aku dan boyfriendnya.

"So, u nak pergi mana?" tanya BF si Jue.

"Well, I nak balik KL. But terlepas flight. So, tga fikir nak g mana la ni" Jawabku kepadanya. Tengok dengan lebih teliti, memang hensem BF Si Jue ni. Orangnya tinggi, lebih tinggi dari suamiku. Aku ni cuma paras dada dia je. Badanya pun sado. Rajin pegi gym agaknya.

Zahira Season 2Where stories live. Discover now