8. Aku pergi

801 54 14
                                    

"Ini anak aku."

Perkataan itu sempat membuatkan jungkook terkejut. Ternyata taehyung dah ada anak. Adakah taehyung sudah menikah? Tapi mana suaminya?

"Anak kau?"
Tanya jungkook sekali lagi bagi memastikan dia tak salah.

"Ye.. aku dah kahwin."
Jelas taehyung. Mahu bagaimana lagi dia terpaksa menipu tak nak jungkook curiga kalau taehyung ada anak luar nikah. Yang jelasnya ayah kepada anaknya ialah Jeon Jungkook.

"Oh..yeke!"
Jauh disudut hati jungkook terasa sakit. Mungkin sebab dia berharap kalau taehyung masih menantinya. Ternyata taehyung sudah melupakan sepenuhnya tentang kisah cinta mereka yang dulu.

"Kau pun dah kahwin bukan?"
kini taehyung mengajukan pertanyaan itu padanya. Jungkook menganggukan kepalanya, jarak antaranya dengan taehyung sedikit jauh. Jungkook dapat lihat kalau taehyung banyak berubah. Tak seceria dahulu dan tak semanis dahulu. Taehyung yang sekarang ini sedikit dingin dan kurang bercakap.

Taehyung hanya tersenyum pada Anaknya.

"Ye.."
jawab jungkook dengan perasaan yang sedikit janggal. Mungkin sebab dah lama tak jumpa.

Tak lama seleps itu taehyung kembali diam dan menatap anaknya yang sibuk bermain. Jungkook lagi tadi tak berhenti menatap wajah anak kecil yang hampir sebaya dengan anaknya yang jungkook tahu itu adalah anak taehyung.

Jungkook lebih memerhatikan jaehyun. Kalau dia boleh nampak yang jaehyun ada sedikit rup taehyung. Bermakna betul dia anak taehyung.

"Tae.."
panggil jungkook.

"Hm?"
jawabnya tanpa ingin menoleh ke arah jungkook. Tetapi jungkook masih terus bercakap walau dia tahu taehyung tak mahu melihat wajahnya.

"Aku nak mintak maaf."
ucap jungkook dengan perasaan serba salah. Macam yang hoseok cakap dia kene mintak maaf pada taehyung setelah apa yang berlaku dahulu. Mungkin dia terpaksa buat keputusan terburu-buru dan berakhir meninggali taehyung.

"Maaf sebab aku pergi tinggalkan kau dahulu."

Taehyung terdiam. Dalam hatinya saat ini hanya tuhan je yang tahu bertapa hancurnya dirinya ini. Dia berasa sangat kecewa teramat, sakit bila dapat tahu yang jungkook dah bahagia tanpanya. Meninggalinya dengan begitu sahaja tanpa memperjelaskan dengan lebih details mengapa dia pergi.

Dia pergi disaat taehyung memerlukanya. Dan disaat jungkook menghadirkan malaikat untuknya. Kenapa jungkook buat dia semakin sakit. Kenapa sebenci itukah jungkook kepdanya. Setelah jungkook mencuri hatinya dan meregut kesucian mahkotanya dan kini jungkook menghadirkan jaehyun dalam hidupnya.

Tuhan..
Aku dah tak sanggup nak berhadapn dengan jungkook lagi.

"Jaehyun maafkan mama sebab tak dapat tunaikan hasrat kamu nak jumpa dengan ayah kandung kamu." bisik hati taehyung yang kini menangis.

"Maafkn aku taehyung!"

"Sudahlah.. itu kisah silam tak perlu ungkit. Aku okay je. Kau pun dah bahagia aku pun dah bahagia. Tak ada apa yang nak di ingatkan."

Balas taehyung tetap tak mahu memandang jungkook.

"Taehyu—"

"Jaehyun-ah!"
Teriak taehyung. Jaehyun yang sibuk bermain itu menghentikanya dan langsung belari ke arah sang ibu.

"Nae mama!"
Anak itu sudah berpeluh-peluh kerana main. Taehyung mengelap wajah jaehyun yang penuh dengan peluh.

"Mari kita balik!"
Jaehyun hanya menganggukan kepalanya. Jungkook yang duduk itu terus berdiri ingin mencegah taehyung pergi.

"Ah, lepas ni aku harap kita tak akan jumpa lagi. Sebab aku ingat surat yang kau tulis tu. Bila suatu saat nanti kita jumpa kau dan aku berpura-pura tak mengenal satu sama lain. Anggap yang kita tak pernah ada apa apa kaitan. Dan aku harap ini pertemuan kita yang terakhir."

Ujar taehyung lalu memimpin jaehyun pergi dari kawasan taman itu. Jungkook hanya memandang tubuh taehyung yang terlihat sangat rapuh itu menjauh. Entah kenapa di terasa sesak pada bahagian dadanya.

Yang jelasnya dia terasa sakit saat ini.

"Maaf taehyung! Maaf sebab aku terlalu pengecut untuk memperjuangkan cinta kita. Jujur aku memang cintakan kau. Sampai sekarang aku masih lagi mencintai kau."



















Apartmen kim's

Pulang sahaja dari taman taehyung duduk termenung sahaja. Setelah selesai mandikan jaehyun anak itu sibuk menonton televisyen.

"Mama?!"
panggil jaehyun.

"Hm?"
Akhirnya taehyung tersadar dari dunia termenungnya itu. Memandang tepat pada jaehyun seakan jaehyun sedang meminta perjelasan darinya.

"Kenapa lagi tadi mama asyik termenung je?"

Taehyung tersenyum. Ternyata anaknya memng perasan yang dia lagi tadi tak berhenti termenung.

"Eh, tak ada apalah.."
balas taehyung lalu mengusap rambut jaehyun dengan penuh kasih sayang.

"Oh, betul ke mama okey je?"

"Betul sayang."
Taehyung mengecup pipi jaehyun.

"Mama, siapa ajussi tadi?"
tanya jaehyun.

"Dia cuma kawan mama je."

"Oh, tapi ajussi tadi hensemlah.."
Taehyung terkekeh.

"Hensem lagi jaehyun."

"Betul tu, jaehyun lagi hensemkan."
Aku dan jaehyun sama sama tertawa. Untuk seketika ini aku lupakan jungkook. Tapi dalam masa yang sama aku rasa kesian dengn jaehyun. Dia tak merasa kasih sayang seorang ayah dari sejak dia lahir lagi.

"Mama!"

"Hm?"

"Boleh tak hyunnie nak tengok macam mana muka papa hyunie?!"

Aku terdiam. Jaehyun baru je tengok muka ayah dia sebenrnya tadi. Tapi apa yang aku nak cakap sekrang ni. Aku memang ada simpan gambr jungkook. Tapi tu waktu kitaorang zaman sekolah menengah lagi.

"Um, nanti hyunnie akan tahu ye tapi bukan sekarang nak! Sabar sikit ye!"

Anak itu menganggukan kepalanya.  jaehyun seorang anak yang memahami. Dia faham dengan keadaan aku. Dan aku bersyukur sebb tuhan hadirkan jaehyun dalam hidup aku. Sekurang-kurangnya aku tak sendirian lagi.












Pagi macam biasa aku akan pergi kerja dan jiran sebelah rumah aku yang tolong tengok-tengokkan anak aku kat rumah tu. Kalau aku tak kerja mana nak datangnya duit nk bagi anak aku sesuap nasi.

Aku bukanya pandai pun. belajar pun tak habis kalau nak mohon bekerja dekat syarikat-syarikat yang besar tu memng tak lepaslah dengan belajar tak habis ni.

Setelah tiba sahaja aku dicafe. Aku menyarungkan apron pada tubuhku. Dan mulakn bekerja dengan menyapu lantai dan mengemop lantai.

Hari tak berapa nak ramai sangat pelanggan. Bermakna dia ada waktu untuk bersantai.

"Taehyung-ah?"
Aku menoleh ke suara itu.

"Oh, Jimin-ssi."
Ternyata itu majikan aku.

"Kejap lagi ada tetamu istimewa. Saya percayakan awak untuk melayanya okay?"

"Baiklah."
Jimin menggusakkan rambut aku. Aku tersenyum ramah kepadanya dan smbung buat kerja semula.


Tbc.
P/s: Saya akan update satu per satu cerita saya. Jadi bersabar ye!

[𝐂] 𝐖𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫 𝐁𝐞𝐚𝐫 •𝐣𝐣𝐤+𝐤𝐭𝐡✓Where stories live. Discover now