11; Masa silam

676 46 3
                                    

Setelah taehyung dan jaehyun makan bersama. Ah tidak lupa dengan Wanita yang baru sahaja mereka mengenali tadi. Song Jihyo. Wanita itu telahpun bernikah tetapi sayangnya dia belum dikurniakan anak.

"Ah, Tae kalau tak keberatan. Boleh noona bertanya sedikit?"

Setelah mereka berborak panjang tadi. Jihyo memintak izin untuk bertanyakan sesuatu pada taehyung. Taehyung memberikan anggukan kepadanya.

"Boleh,"

Jihyo seakan ingin bertanya tentang peribadi taehyung. Ia mungkin sebab taehyung dapat lihat yang jihyo ragu-ragu ingin bertanya tentang dirinya.

"Suami tae mana, Maaf bertanya?"
Katanya. Aku tersenyum manis, aku tahu dia cakap macam tu sebab tak nak aku tersinggung. Tapi tak mengapa kalau wanita ini ingin tahu dimana suami aku.

"Oh, saya tiada suami noona."

Wanita itu berasa sungguh terkejut. Pasti dia fikir yang mungkin aku sudah berkematian suami dan menjadi janda muda.

"Oh, maafkan noona! noona tak ada maksud nak cakap macam tu."

"Eh tidaklah.."
Aku melihat ke arah jaehyun yang tertidur dipehaku. Anak itu telah pun terlelap dibuai mimpi mungkin kerana di letih melihat kami berborak panjang.

"Sebenarnya.. saya memang tak ada suami, Bukan sebab suami saya mati atau apa! Saya tidak berkahwin noona. Jaehyun anak luar nikah. Saya tidak pernah berkahwin dan disebabkan telanjur bersama kekasih dimasa silam saya. Tuhan menghadirkan malaikat yang tidak bersalah."

Kataku dengan nada yang perlahan. Tangan kananku masih mengusap rambut jaehyun dengan lembut sehingga menampakan dahi mulusnya itu.

Jihyo terkejut.

"Ya tuhan, siapa lelaki itu? kenapa dia tak bertanggungjawab ke atas kamu?"

Tanyanya lagi. Aku terkekeh pelan. Bil mengingatkn masa silam itu sangatlh perit. dah nama pun masa silam pasti ia pekara yang tidak ingin di ingati.

"Hm, dia tidak tahu yang tae sedang hamilkan anaknya. Pada mula kami memang bercinta. Semuanya terlihat baik-baik sahaja noona. Tapi dia memilih meninggali tae tanpa memperjelaskan segalanya pada tae. tae tidak tahu apa sebab dia tinggalkan tae. Dan ketika itu tae tidak tahu yang tae sedang mengandung. Setelah dia meninggalkan tae, barulah tae tahu yang tae mengandungkan jaehyun ketika itu. Setelah ibu tae mengetahui tentang kehamilan tae. Ibu jatuh sakit. Punca rezeki kami adalah ibu. Ibu yang mencari rezeki buat kami. Ibu memang jatuh sakit, tapi ibu tetap cuba untuk kuat demi tae. Apa lagi ketika itu ada kehidupan baru disini. Jadi ibu putuskan untuk mencari rezeki lebih buat kami. Disaat itu tae berasa sangat tertekan setelah dapat tahu yang tae mengandung. Jadi tae berfikir untuk gugurkan sahaja kandungan ini."

Jihyo mendengar turut berduka dan simpati kepada taehyung. Jihyo sedang mengenggam tangan taehyung supaya taehyung tetap kuat.

"Tetapi, ibu mencegah. Ibu tak izinkan tae untuk gugurkan kandungan itu. Dia mengatakan bahawa bayi ini tidaklah bersalah. Cukuplah tae berdosa dengan melakukan maksiat. Tae tak nak berdosa dengan mengugurkan bayi yang tidak bersalah."

Perlahan-lahan cecair jernih itu jatuh menbasahi pipinya. Tuhan sahaja yang thu bertap sesaknya dada dia saat dapat tahu bertapa besarnya ujian yang tuhan berikan saat itu.

"Maka, tae pun menjaga kandungan tae sampai cukup bulan. Setelah cukup bulan, ibu pula sakit tenat. Pada mulanya ibu kata dia baik-baik je. Tae cuba untuk rawat ibu tapi ibu tidak beri kalau tae menjaganya. Ibu suruh tae fokuskan pad kandungan tae kerana beberapa hari lagi tae akan melahirkan jaehyun."

[𝐂] 𝐖𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫 𝐁𝐞𝐚𝐫 •𝐣𝐣𝐤+𝐤𝐭𝐡✓Where stories live. Discover now