Thirteen

13 4 0
                                    

Pada malam itu afiq seperti biasanya balik lewat dan membiarkan safia berada di rumah seorang diri. Safia membaca Al-Quran dan berzikir di dalam biliknya tetapi safia terdengar bunyi pinggan jatuh dari dapur safia cuba mengintai sedikit dari celah celah pintunya dan kelihatan seorang lelaki bertopi memasuki rumah mereka.

Safia menutup pintu biliknya dgn kunci dan menelefon afiq dgn secepat mungkin dgn perasan cemas dan gelisah.

Safia: *pgg perutnya dan menelefon afiq* angkat lah angkat lah... Pls jawap.. *perasan takut menyeliputi safia sekarang ini*

Afiq melihat call yg safia buat tetapi tidak mengangkatnya sama sekali.

Safia: kenapa kau tak angkat.. Allah... Ya allah selamatkan lah aku dan baby yg ada dalam kandung ku ni.. Aamin.. *ketakut*

Tiba2 bau hangus dan asap menyerubungi semua tempat alat kebakarangan mula berdering menandakan bahaya. Lelaki tersebut yg mengunakan topeng lari keluar dari rumah tersebut dgn rasa puas meninggalkam tempat tersebut..

Safia mula meminta bantuan dari tingkapnya dan meminta bantuan dari jiran2 untuk mengeluarkannya.

Safia: *batuk2* tolong... Tolong sayang.. *pgg perutnya*

Jiran2 sebok memadamkan api musa tersenyum puas dgn hasilnya untuk membalas dendamnya selama ini keatas rumah tangga afiq dan safia. Dgn harapan lain safia terselamat dan safia di tuduh membakar rumah afiq habis hangus terbakar.

Safia dgn keadaan separuh lemas dgn kejadian itu di bawa ke ambulan untuk mendapatkan bantuan pertolongan kecemasan safia di kejarkan ke hospital dgn segerah kerena takut kejadian tidak di hinggini berlaku kearahnya.

2 minit berselang afiq datang menunju kehospital dgn perasan marah atas perbuatan safia yg membakar rumahnya afiq melihat keluarganya dan keluarga safia berkumpul di sana. Afiq memandang muka ayahnya yg tengah marah kearahnya.

Afiq: maafkan saya ayah... Afiq... *terpotong kata2*

Ayah(a): *menunjuk afiq* kamu ni suami jenis apa ha!!! Afiq!!! Sampai hati kamu tinggalkan bini kamu yg mengadung di rumag sendiri ha!!! *memarahi afiq*

Mak(a): *pgg tangan dan bahu ayah afiq* abang bertenang abang kita belum tahu apa jadi sebenarnya... Mungkin ada benda yg lain ke? Afiq kenapa jadi macam ni nak? *memandang afiq*

Afiq hanya menahan marahnya terhadap safia dgn tenang afiq mengelingkan kepalanya perasan tidak tahu apa2 yg berlaku.

Ayah(s): *menarik nafas pelahan lahan cuba bertenang dan menunggu dokter memberitahu apa yg  berlaku keatas anaknya*

2 minit berselang dokter keluar dari wad safia dan melihat ahli kelurga afia dan safia.

Doktor: boleh saya tahu siapa suami kepada persakit ni? *memandang semua orang*

Afiq: saya dokter.. *dgn rasa berat hati terpaksa di buat bergini depan muka ayah dan mak safia dan ayah dan maknya sendiri.

Dokter: *melihat afiq* maaf tuan baby dalam kandungan tidak dapat di selamatkan kami sudah cuba sedaya upaya kami dan saya harap encik tabah menerimanya.

Afiq dgn perasan marah bercampur sedih dgn sikap kelakuan safia yg membuatkannya dirinya bertambah marah sekarang kedalam dirinya.

Afiq: isteri.... *gagap* isteri saya doktor?

Dokter: alhamdulillah dia dalam keadaan sihat tapi itu lah dia belum sedar dan pulih sepenuhnya dia perlukan rehat yg cukup dan sokongan dari encik sendiri untuk. Menghadapi kehidupannya..  *senyum* kalau ada apa2 panggil je saya... Saya mintak diri dulu lah ye. *senyum jalan meninggalkan tempat tersebut*

Afiq yg mula terasa kasih sayang yg di berikan oleh safia mula bertukar menjadi benci angkara musa dan nancy.


BOSS FOR MEWhere stories live. Discover now