Bab 3

1.2K 46 0
                                    

Pintu tertutup rapat. Beg sekolah dihumban ke tepi dinding. Hatinya masih rasa sakit dan geram. Mata terpejam rapat. Lidah menjadi kelu. Semakin cuba untuk dilupakan... Semakin rancak wajah itu ligat menari-nari mengganggu ruang privasinya. Sumpah, aku tak akan lepaskan kau. Erhan menepuk-nepuk bantal kepalanya. Pandangannya menghala ke atas kipas siling yang ligat berpusing. Sama rancak macam otaknya berfikir masalah yang bertimpa-timpa.

Erhan sangat-sangat kecewa. Cuaca hari ini bagus tetapi bukan hati dan jiwanya! Dia terbaring lemah di atas katil, memujuk hati untuk melupakan apa yang telah berlaku tadi, namun lebih hebat bayangan sendiri di dinding mengejek dan membisik untuk dia terus mengulang tayang peristiwa memalukan itu dalam fikirannya. Sudahnya, dia mengeluh dengan penuh rasa terkilan. Dia perlukan masa untuk mengubat hati yang sakit.

"Awatlah hang pi masuk situ juga? Dah tak ada tempat lainkah? Bodoh!" Erhan tak habis-habis menyumpah seranah Si Hilani. Patutnya tadi dia sepak wajah tu biar tercelik luas. Sebelum ini, dia tak pernah nampak pula kelibat budak perempuan tu di sekolah. Dia rajin juga usyar awek-awek cun, tapi budak perempuan tadi sumpah, dia baru tengok pertama kali. Agaknya mungkin bukan taste dia kut, sebab tu wajah itu tak masuk senarai top ten!

Beep!

Erhan menggagau telefon di bawah bantal. Hurm, dah agak dah. Mesti mesej daripada umi. Sejak umi menyatakan hasrat untuk berkahwin semula, dunianya rasa nak terbalik. Kenapa sekarang, umi? Kenapa? Uncle Yusuf pun satu, berlambak lagi anak dara di luar sana, kenapa 'tangkap' uminya juga?

Itulah susahnya kalau bekerja di tempat yang sama. Hari-hari duk menghadap muka tu, mesti lama-lama terjatuh suka. Berkali-kali Erhan kata tak setuju, tetapi macam makin kuat jodoh umi dengan Yusuf.

Assalamualaikum. E dah makan ke?

Nanti malam, Uncle Yusuf nak bawa kita dinner bersama. Jangan pergi mana-mana tau, tunggu umi balik.

- Umi

Huh, Erhan mendengus geram. Tak mahulah dia nak ikut sekali malam nanti. Otaknya laju memikirkan sesuatu. Kali ini apa pula alasan yang sesuai? Lelah jadinya kalau kena menipu lagi sebab umi pun jenis memaksa juga kadang-kadang. Macam mana nak makan kalau tengok muka Yusuf itu pun dah mula rasa muak dan menyampah?

Erhan bangun dari katil lalu mencapai tuala mandi yang tersangkut di belakang pintu biliknya. Pakaian seragam sekolah yang ditanggal juga disangkut di belakang pintu. Pintu bilik mandi ditutup rapat lalu dia membiarkan tubuh badannya dibasahi air. Suatu kelegaan dirasai bila kepala yang kian memberat dengan masalah mula menjauh sekejap.

Erhan menyandarkan dahi di jubin bilik mandi. Sesekali tangannya mengurut belakang tengkuk dan merasai kelegaan. Sesaat kemudian, si sepet opera Cina itu tetap menjengul walaupun Erhan tak nak ingat pun! Kenapalah rajin pula muka tu melintas kerap dalam mindanya?

Usai mandi, Erhan dah bersiap sedia untuk keluar. Dia belum tahu arah tuju, tetapi kalau ada budak dua ekor tu rasanya lepak tepi longkang pun rasa happening! Erhan mencapai sekeping kertas dan jarinya hebat memusing pen seperti kipas helikopter. Ah, dia memang suka buat begitu bila otaknya mula fikirkan idea.

Umi. E tidur rumah Hazreal. Esok kami kena hantar projek sains.

- E

Okay, that's enough! Takkan nak tulis 'enjoy your dinner'? Oh, secara jujurnya, dia selalu berdoa hubungan cinta antara umi dengan Yusuf kecundang tengah jalan. Tetapi doanya itu bagai tak kesampaian. Buktinya, umi dan Yusuf semakin seronok menghitung hari bahagia mereka untuk kali keduanya. Apa lagi yang boleh Erhan buat kalau saudara lain menyokong dan tumpang gembira? Alasan mereka mudah sangat, umi dah lama hidup sendiri sejak Fahim meninggal dunia. Paling best sekali, Tok Wan Nawi pun sama naik menyokong.Kiranya semua dah jadi team Yusuf. Mana ada yang sebulu dengan pendapatnya.

Bukan Dark MetalikWo Geschichten leben. Entdecke jetzt