crier's war: nina varela

22 2 0
                                    

Dosť som váhala nad touto knihou, ale hneď po prvej vetami bolo jasné, že je dokonalá.

Zvyčajne si ani nekupujem druhé diely kníh, pretože po prvom mám dosť, ale z tohto určite budem čítať aj ďalší. Bolo to absolútne geniálne – čo na to ešte povedať?

Enemies to lovers, romantická zápletka medzi dvoma dievčatami, v dosť zvláštnom svete, v ktorom sa snúbi fantasy a sci-fi.

Niekedy dávno v histórii sveta začali ľudia experimentovať a istý vynálezca vyrobil mechanického človeka, takzvaného Automae (ktorý mimochodom vyzerá úplne rovnako ako obyčajný človek až na to, že je umelo vytvorený). Keďže Automae boli lepší, krajší a mocnejší ako ľudia, čoskoro nad nimi prevzali vládu. Jednou z hlavných postáv je lady Crier, vládcovia dcéra, ktorá bola vytvorená aby bola dokonalá, no akosi sa jej to nedarí. Druhá hlavná postava je Ayla, človek – dievča, ktorému Automae vyvraždili celú rodinu a ona ich z pomsty chce všetkých zabiť, takže sa infiltruje do zámku, aby kráľovi uštedrila najhoršiu ranu, akú sa len dá – aby zavraždila lady Crier. Takže takto.

Okrem toho, že dejová línia je dobre rozvrhnutá – takže v každej kapitole sa niečo stane, že to musíte čítať ďalej a ďalej a ďalej, celkový štýl písania je nádherný. Zdá sa mi, že autorka sa vyjadruje strašne úsporne a vie aj krátkymi vetami vyjadriť hlboký význam. Tam stačí jedno slovo a úplne vám to zatne nôž do srdca. Nie sú tam žiadne nudné pasáže plné obsiahlych kecov, všetko je tam, kde má byť, každá veta, každé slovo dáva dokonalý zmysel.

Páčilo sa mi aj ako autorka píše priamu reč – ako dobre vie vystihnúť vyjadrovanie postáv. Z ich spôsobu reči sa odráža celá ich osobnosť. Napríklad keď je nejaká postava totálne šokovaná, zmätená, tak v celej tej jej replike to vidno. Akože, to by mal byť štandard, ale zdalo sa mi, že v tejto knihe je to nadštandardne dobré.

Okrem toho – worldbuilding? Ten ma strašne fascinoval. Páčilo sa mi, čo to tam tá autorka vymyslela aj s celou tou históriou krajiny. Nemám pocit, že to dokážem nejak objektívne zhodnotiť, ale na subjektívnej úrovni ma to úplne vzalo. Je to také, že máte tam kopec fascinujúcich detailov, ale všetko sa dozviete prirodzene a tak... nenútene, že sa nezdá akoby to bola hodina dejepisu, ale ako jednoduchá realita.

A teraz taká moja osobná vec, čo sa mi páčila – celý ten fakt, že Crier bola zasnúbená s mužom, ktorý mal vysoké postavenie, bol pekný, bol inteligentný a aj tak prepadla čaru nejakej slúžky, to ma teda neprestáva fascinovať. Celkovo sa mi páčil ich vzťah – ako to začalo, ako to pokračovalo... a hlavne – už som mala pocit, že tam k niečomu dôjde a táto kniha si u mňa šplhla tým, že som to vôbec neodhadla správne. Viac sa to zamotalo, než som mohla očakávať.

Za mňa super kniha. Sto percent naplnila moje očakávania.

Citáty:

    Justice was a god and Ayla didn't believe in such childish things.
    She believed in blood.

    Like she was more than a human girl.
    Like she was storm made flesh.

    And yet, there was this: the push. The pull.
    The inner falling, like a kind of law.

    She didn't usually feel the aloneness quite this much. But it was harder, this time of year, to ignore the graveyard in her chest.     Harder still, when it had just grown by two bodies.

    Her father hadn't expressly forbidden it, but probably only because he thought there was no way Crier would dare.
    Well, she dared.

    Crier had been Designed. Crier was made. But in the moment Ayla first touched her, Crier had learned what it felt like to be born.

Knihy, ktoré som prečítalaWhere stories live. Discover now