Bab 3

6.4K 159 8
                                    

MALAM itu Rin tidak dapat melelapkan matanya. Eiyra yang sudah lama dibuai mimpi dipandangnya sebelum dia bangun dan menuju ke meja studinya.

Komputer riba dibuka dan jari-jemarinya laju menaip sesuatu sebelum apa yang diinginkan muncul terpapar di hadapan skrin.

Setelah sekian lama, malam ini dia kembali membuka akaun Facebook milik Fiqri. Selepas Fiqri menghancurkan hatinya dua tahun lalu, dia sudah pun blocked dan unfriend lelaki itu dari laman sosial miliknya. Tapi entah mengapa, tidak lama selepas itu dia kembali unblocked Fiqri walaupun mereka bukan lagi kenalan di laman sosial. Rin membaca status terbaru Fiqri.

I will see you again.

Because you never really left.

I feel you walk beside me.

Rin mengetap bibir. Hatinya terasa sakit. Status sebelumnya dibaca.

I miss you.

Rin tahu kepada siapa status itu ditujukan. Siapa lagi kalau bukan kekasihnya, Syasya. Terasa seperti hatinya sedang ditoreh-toreh dengan pisau. Dengan segera, Rin menutup komputer ribanya. Dia sedar dia tidak kuat untuk terus menyaksikan kerinduan Fiqri kepada Syasya.

Lama dia termenung di mejanya. Mukanya diraup perlahan. Tidak lama kemudian, dia menarik laci meja tersebut. Buku nota hitam diambil dan dibuka. Ada gambar terakhir dia dan Fiqri Aiman yang diambil tiga tahun lalu sebelum Fiqri ke Melbourne, Australia untuk menyambung pelajarannya.

Dia menterbalikkan gambar tersebut. Ayat di belakang gambar itu dibaca.

I will waiting for you.

Sebab awak VVIP di hatiku. <3

Dan serentak dengan itu, air matanya terus bercucuran di pipi. Fiqri Aiman... Serta-merta kenangan lalu kembali terimbau dalam fikirannya.

"Fiq, boleh aku tunggu kau sampai kau balik?" soal Rin. Ketika itu, mereka sedang berbual melalui Skype.

Sejak Fiqri ke Melbourne, hubungan mereka menjadi rapat. Pelbagai cerita dikongsi bersama. Apatah lagi dua bulan lepas, Fiqri baru memutuskan hubungan dengan kekasih hati pengarang jantungnya sejak zaman sekolah iaitu Syasya.

Ketika Fiqri kecewa, Rinlah tempat dia meluahkan segala perasaannya dan itu jugalah yang membuatkan mereka menjadi rapat meski kini sedang jauh beribu-ribu batu. Bahkan hampir setiap hari mereka akan berhubung melalui laman sosial seperti Skype dan Facebook untuk berkongsi cerita.

"Tunggu aku? Untuk apa?" soal Fiqri. Dahinya dikerutkan.

"Saja. Nak membazirkan masa," balas Rin geram. Dia tak tahu ke maksud yang tersurat dan tersirat di sebalik kata-kata aku?

"Hah? Banyaknya masa kau sampai nak bazir-bazirkan, eh?" sindir Fiqri. Dia terus ketawa.

Rin menggaru-garu pipinya. Tiba-tiba dia rasa dia telah mengutarakan soalan yang salah.

"Hesy, malaslah nak cakap dengan kau. Aku nak log out dah."

"Ai, merajuk ke?" usik Fiqri. Senyumannya mula melebar.

"Mana adalah," nafi Rin.

"Habis tu, kenapa nak log out? Dahlah tanya soalan tak habis."

"Malas dah cakap dengan kau."

"Ala, sorry. Janganlah malas-malas dengan aku. Okey. Okey. Aku serius sekarang. Kau tanya balik soalan tu, eh?" pujuk Fiqri.

Rin mengeluh. Inilah yang paling dia lemah. Pujukan Fiqri cukup mencairkan hatinya. Tak perlu bagi hadiah bunga atau coklat, sekadar senyum sahaja sudah cukup mencairkan hatinya.

VVIP DihatikuWhere stories live. Discover now