Bab 7

3.1K 78 0
                                    

TANPA mengetuk pintu, Puan Izah membuka pintu bilik anak daranya.

"Ya Allah, Rin... Tak siap lagi ke?" soal Puan Izah sebaik saja melihat Rin masih bersantai di atas katilnya sambil menonton cerita pada komputer ribanya.

"Siap nak pergi mana?" soal Rin, pelik. Rasanya uminya tak cakap pun nak pergi mana-mana tadi.

"La, kan umi dah suruh siap-siap. Mak Cik Suri nak datang."

"Rin dah siaplah ni. Nanti Mak Cik Suri datang, Rin sarunglah tudung."

"Siap apanya macam tu? Dah, pergi tukar baju," suruh uminya.

"Umi, pakai T-shirt aje tak boleh ke?" soal Rin sambil menilik pakaiannya. Sekadar baju T lengan panjang bersama seluar berwarna kelabu.

Puan Izah menggeleng sambil menuju ke arah almari hitam milik Rin. Dibuka almari itu sebelum tutu dress berwarna peach diambil dan dihulur kepada Rin.

"Pakai yang ni."

"Hah? Tak naklah. Macam nak pergi majlis aje."

"Pakai ajelah. Dah, umi nak turun dulu. Pastikan tukar baju tu," suruh Puan Izah sebelum keluar dari bilik Rin. Dia ingin menuju ke dapur dan melihat persiapan di sana.

Rin mengeluh. Lambat-lambat dia bangun dari katil. Tutu dress yang diletakkan oleh uminya di atas katil diambil dan dimasukkan kembali ke dalam almarinya. Entah apa yang istimewanya hari ini dia pun tak tahu sehingga uminya bukan main beria-ia lagi. Padahal Mak Cik Suri itu bukannya kali pertama pun datang ke rumah mereka.

"NO! Ayah, umi. Jawapan Rin muktamad! Rin tak nak kahwin dengan Amir," kata Rin tegas selepas Mak Cik Suri bersama rombongannya pulang.

"Kenapa Rin tak nak kahwin dengan Amir? Amir tu baik apa?" soal ayahnya lembut.

"Amir tu playboylah ayah. Bekas-bekas makwe dia yang Rin kenal punyalah ramai. Itu tak termasuk yang Rin tak kenal lagi."

"Dia dah berubahlah. Itu semua kisah silam dia, tak perlulah nak diungkit. Lagipun ayah yakin Amir tu budak baik."

"Okey, fine. Amir tu baik. Tapi kalau ya pun dia baik, tak semestinya Rin kena kahwin dengan dia, kan? Rin muda lagi ayah, umi. Belajar pun tak habis lagi."

"Apa salahnya kalau kahwin masa belajar pun, kan? Ramai aje yang buat macam tu dan berjaya. Jadi umi yakin Rin pun boleh buat."

"Tapi Rin belum bersedia."

"Rin, bila Rin buat apa yang umi dengan ayah reda, Allah pun akan reda. Insya-Allah, Allah akan mudahkan."

"Tapi..."

"Rin dah ada orang lain ke?" soal ayahnya tiba-tiba.

Rin terdiam.

"Kalau Rin dah ada orang lain, bawa dia jumpa ayah dengan umi," sambung ayahnya apabila Rin tidak menjawab soalannya.

Rin mengetap bibir. Nak bawa jumpa ayah? Nak bawa siapa? Fiqri? Cintanya kepada lelaki itu hanya bertepuk sebelah tangan. Habis tu, Haikal? Hmmm... Dibuatnya tiba-tiba ayah dengan uminya berkenan pada Haikal dan suruh mereka berkahwin, macam mana? Dia nak bagi alasan apa?

"Rin tak ada siapa-siapa, kan? Jadi apa salahnya Rin terima Amir?" soal ayahnya.

"Ayah dan umi kan tahu Rin tak suka kena paksa. Masa depan Rin, biarlah Rin tentukan sendiri."

"Umi dengan ayah bukannya nak paksa Rin. Kami buat ni demi kebahagiaan Rin juga. Demi umi, Rin terimalah Amir," kata Puan Izah.

"Kenapa umi dengan ayah beria-ia nak suruh Rin kahwin dengan Amir ni? Dia dah mandremkan umi ayah ke apa ni?" soal Rin, tak puas hati.

VVIP DihatikuWhere stories live. Discover now