LUKISAN RUMAH MISTERI 3

348 35 1
                                    

Ribby terduduk di atas lantai. lantai berwarna hitam itu basah dengan airmatanya. dia kembali memerhatikan keadaan di dalam bilik tidur tersebut. baru kini dia perasan yang bilik tidur itu semuanya berwarna hitam. katil, meja, kerusi dan alat perabot yang lain semuanya berwarna hitam. ribby merasa hairan. "kenapa tuan punya bilik tidur ni suka sangat dengan warna hitam? mungkinkah ini warna kegemarannya?... hm...mungkin juga....", teka hati kecilnya. ketika ribby terpinga pinga di situ tiba tiba dia terasa ada sesuatu sedang memerhatikannya dari sebalik daun pintu bilik tidur tersebut.

dia pun terus mengalihkan perhatiannya. "siapa tu?", soal ribby. namun tiada siapa pun yang menjawap soalannya. dia bangun lalu melangkah menuju ke arah pintu bilik tidur yang berwarna hitam itu. sebaik saja daun pintu tersebut di buka kelihatan seekor monyet sedang berdiri di depan pintu itu. monyet tersebut kelihatan sangat ketakutan. ia terus lari lintang pukang dari situ. ribby terpinga pinga. dia tidak tahu dari mana datangnya monyet yang besar itu. "mungkinkah monyet itu datang dari dalam hutan rimba tu... hm... mungkin juga....", teka hati kecil ribby.

Perlahan lahan ribby melangkah keluar dari dalam bilik tidur tersebut. dia melangkah menyusuri ruang laluan yang sepi itu. ribby lihat ada 3 buah bilik tidur yang berlainan warna. yang di sebelahnya berwarna biru. yang kedua berwarna kuning dan yang ketiga berwarna hijau. perlahan lahan dia membuka pintu bilik tidur yang berwarna biru. bilik tidur berwarna biru, kelihatan sangat kemas tapi tak ada orang di dalamnya. di dinding bilik tidur itu ada gambar seorang gadis berambut kerinting pendek separas bahu. nampak cantik tapi agak naif. Sewaktu dia sedang leka memerhatikan gambar tersebut tiba tiba ada seekor kucing besar berlari keluar dari dalam bilik tidur itu. ribby terkejut tapi dia cuba untuk bertenang. perlahan lahan dia melangkah keluar dari dalam bilik tidur itu.

Dia membuka pintu bilik tidur yang berwarna kuning pula. bilik tidur brwarna kuning tersebut nampak bersih tapi bilik tidur itu tidak berpenghuni. di atas dinding bilik tidur tersebut ada gambar seorang gadis berambut pendek dan lurus. nampak cantik juga tapi agak serius. ketika dia sedang memerhatikan gambar itu tiba tiba ada seekor anjing berlari keluar dari situ. sekali lagi ribby merasa terkejut. Entah dari mana datangnya binatang itu pun dia sendiri tidak tahu. ribby melangkah keluar dari dalam bilik tidur tersebut lalu di tutupnya pintu bilik tidur itu.

Pintu bilik tidur berwarna hijau di bukanya. dia memerhatikan keadaan di dalam bilik tidur itu. semua perabot tersusun rapi. ada gambar seorang pemuda tergantung kemas di dinding. pemuda tersebut kelihatan sangat tampan sekali. ribby kembali memerhatikan keadaan di dalam bilik tidur itu. tiba tiba dia ternampak ada sesuatu yang sedang bergerak gerak di dalam cadar atas katil berwarna hijau tidak jauh dari situ. ribby pun terus membuka cadar itu.

alangkah terkejutnya dia apabila dia melihat ada seekor monyet, kucing dan anjing sedang duduk dalam ketakutan di bawah cadar itu. "tolong ratu.... jangan apa apakan kami.... tolonglah!....", rayu si monyet. "ya... tolong kami ratu.....kasihanilah kami...", rayu si kucing pula. "ratu... kami siap menjadi hamba ratu jika itu yang ratu inginkan tapi tolong jangan apa apakan kami....", rayu si anjing mendayu dayu. ribby merasa sungguh terkejut. buat pertama kali dalam hidupnya dia mendengar binatang bercakap seperti manusia. "woah!... korang pandai bercakap?", soal ribby terkejut dan kehairanan...

LUKISAN RUMAH MISTERI (PG13)Où les histoires vivent. Découvrez maintenant