Bab 24

1.8K 80 0
                                    

"Apa? Miera akan ke Swiss hujung bulan ni?" Firdaus terkejut dengan berita yang di dengarnya.

"Ye, Daus. Miera jumpa kiteorang semalam pastu dia bagitahu lah mama dan papa dia nak hantar dia belajar luar negara." ujar Melisa.

"No, impossible. Macamana dengan aku? Setelah apa aku buat, takkan Miera nak tinggalkan aku. Bagitahu aku pun tidak. Dia bagitahu korang dan yang lain je."

"Apa kata kau hantar rombongan meminang Miera, Daus? Aku rasa tu cara untuk ikat dia dan pastikan dia dalam genggaman kau. Bila dia dah habis belajar nanti, korang terus kahwin lah. Dan aku akan dapat Reza dengan senang. Macamana cadangan aku?"

"Hmmm... Nanti aku bincang dengan parents aku." Firdaus termenung jauh memikirkan cadangan Melisa.

*****

"Miera, saya nak jumpa awak sekejap. Ada hal saya nak cakap." Firdaus bercakap dengan Miera di talian.

"Hmm... Perkara apa? Penting ke, awak?"

"Penting, Miera. Sekejap je. Please. Saya jemput awak pukul 2.00 nanti."

"Baiklah, tapi sekejap je. Saya banyak hal nak kena urus."

"Ok, thanks awak!"

*****

"Apa perkara penting awak nak cakap tu?" tanya Miera sebaik Firdaus jemput di rumahnya.

"Nanti dulu. Saya nak bawa awak satu tempat ni. Baru saya bagitahu."

"Ok, kita dah sampai. Jom turun." Firdaus memberhentikan keretanya di taman bunga bandaraya.

"Eh, napa kita pergi sini, awak?

"Turun dulu, Miera. Jom." Firdaus segera keluar dari perut kereta diikuti Miera yang hairan.

"Jom kita duduk di pondok rehat tu. Nanti saya cakap."

"Ok, kita dah duduk. Now tell me." Miera mula tak sabar.

"Miera, awak nak pergi luar negara ke? Sampai hati tak bagitahu saya nak sambung belajar kat sana." Firdaus memasamkan muka. Mukanya yang sedia comel lagi nampak macam kanak - kanak riang menangis tak dapat aiskrim. Huhu...

"Oh, sorry pasal tu. Saya terlupa nak bagitahu awak. Jangan marah."

"Hmm... Miera, kalau awak pergi sana, jangan lupakan saya ye. Saya sentiasa tunggu awak di sini. Dalam hati saya." Firdaus meletakkan telapak tangan di dadanya. Miera terkesima.

"Hmm... Insyaallah, awak. Saya pun tak pasti berapa lama saya duduk sana."

"Saya nak katakan pada awak, sa...sarang... saranghaeyo, yeojachingu." tergagap - gagap Firdaus menyebutkan bahasa dari Korea itu sambil membuat bentuk love pada dua belah jarinya di depan Miera. Dia sanggup mencari perkataan keramat itu di dalam encik google semata - mata untuk harini. Di depan Miera. Ahh.. Author touching..:(

Miera terharu sangat - sangat dengan kesungguhan Firdaus belajar bahasa Korea yang diminatinya. Dengan mata yang sepet dan muka yang sangat cute, Firdaus kelihatan seperti Song Joong Ki, pelakon favourite Miera. Sebenarnya pelakon fav. author. Kihkih.

"Thanks sebab sudi belajar bahasa Korea tu demi saya. Tapi kalau saya tak balik dalam waktu yang lama, awak just ikut jodoh yang diberi Tuhan pada awak ye. Saya taknak awak berharap terlalu tinggi. Saya tak sempurna untuk awak." Miera teringat kembali kejadian di mana Reza telah mencium dahi dan memeluknya. Di kala itu, dia seperti lemah semangat untuk berhadapan dengan Firdaus dan membalas cinta Firdaus.

"Saya harap awak tak kecewakan saya, Miera. I will waiting for you, my yeojachingu." Firdaus yang melutut di depan Miera menatap wajah gadis pujaan hatinya sambil memegang sejambak bunga Mawar yang di bawanya tadi.

Di kala itu, ada seseorang yang memerhatikan mereka berdua di sebalik pohon berbunga tidak jauh dari tempat mereka duduk. Wajahnya yang murung menggambarkan kekecewaan di hatinya.

Pinangannya ditolak mentah - mentah oleh Tn Mikhail dan Pn Raihana haritu. Hatinya kecewa apabila diberitahu unclenya, Dato' Rayman. Bila dia mengintip rumah Miera tadi, dia lihat Miera dijemput Firdaus. Dia terus mengekori mereka sampai sini.

'Kau nak pergi belajar kat oversea, Miera? Hmm... Nasib baik kau tak balas cinta Firdaus tu. Aku tahu kau cintakan aku. Sejauh mana kau pergi pun, aku akan tetap kejar kau, Miera.'

*****

"Assalamualaikum." Firdaus dan parentsnya datang ke rumah Miera haritu dengan rombongan merisik. Setelah berbincang dengan papa dan mamanya, mereka setuju untuk merisik Miera dahulu atas kehendak Firdaus, anak tunggal mereka.

"Waalaikumsalam, Jemput masuk. Firqi dan Farah. Ada hal apa datang ramai ni?" ucap Tn Mikhail yang berkawan baik dengan ibubapa Firdaus. Dia tertanya - tanya hajat mereka datang hujung minggu itu dengan beberapa orang di sampingnya dan membawa tepak sirih.

"Kami datang ni ada hajat, Mikhail. Aku straight to the point lah ye. Anak kami, Firdaus ni berkenan sangat dengan anak kau, Miera. Jadi kami nak merisik Miera untuk anak aku lah ni." kata Dato' Firqi, papa Firdaus sebaik mereka duduk di sofa. Dia mengambil kotak baldu di tangan isterinya, Datin Farah dan menyuakan ke arah Tn Mikhail di sebelahnya.

"Oh..." Tn Mikhail tergamam begitu juga Pn Raihana dan Mierul.

"Tapi Miera akan ke oversea hujung minggu ni. Sambung belajar kat sana." beritahu Pn Raihana tenang.

"Firdaus kata dia sanggup tunggu Miera habis belajar. Sebelum Miera pergi, kita tunangkan dorang dahulu.Firdaus dan Miera dah berkawan sejak dari sekolah lagi. Saya pun dah anggap Miera macam anak sendiri." ujar Datin Farah tersenyum manis.

"Hmm... Nanti kami tanyakan anak kami dulu ye. Yang nak kahwinnya dia kan. Kita merancang je. Saya pun berkenan dengan Firdaus ni. Baik budaknya." balas Pn Raihana setuju.

"Ha'a.. Nanti minta persetujuan tuan punya badan dulu. Kalau dia ok, kami ikut je." celah Tn Mikhail pula.

"Elok sangat lah tu. Kami tunggu keputusannya nanti. Alhamdulillah. Settle semua kita terus satukan budak - budak ni lah ye." kata Dato' Firqi senang hati.

*****

"Assalamualaikum, Reza. Saya nak jumpa awak boleh? Kita lunch dekat tempat biasa." ucap Melisa di talian. Dia teruja untuk berjumpa dengan Reza, husband-to-be nya itu sejak dapat tahu Reza adalah golongan korporat.

"Waalaikumsalam, Mel. Hmm... I'm not sure lah. But I'll inform you later cause I've work to do now."

"But I've something to tell you, Reza."
Melisa memujuk.

"Ok, we'll meet about 1.00 p.m.ok. See you."










#Ok, enjoy reading part ni. Please vomment. Tq...:)

Stalker ✔Where stories live. Discover now