** البارت الثالث عشر **

95.6K 1.3K 193
                                    


قراءة ممتعة للجميع ツ

وصلنا في البارت اللي فات لما كانت منال قاعده في الكافيتريا مع جوليا وكانت عايزه تحكيلها عن سمر..

فقالت جوليا : طيب ممكن اعرف هي ماتت ازاي ؟

فاخذت منال نفساً عميقاً وقالت : ماشي... انا هقولك على كل حاجة بس اوعديني الاول ان اللي حقولهولك دلوقتي حيفضل سر بينا احنا الاتنين وخلي بالك يا جوليا ...لو كنان عرف اني قولتلك اي حاجة فهو هيزعل مني جامد اوي ومش بعيد يقطع علاقته بيا.

فشعرت جوليا بالفضول يحرقها لمعرفة القصة خلف موت سمر التي لم تعرف الى حد الان انها شبيهتها فقالت : متقلقيش... انا بوعدك ان الكلام اللي هتقوليه حيفضل سر بينا .

منال : طيب اسمعي الحكايه بقى... سمر دي كانت بنت جميله اوي وطيبه جداً جداً وكنان اتعرف عليها في مطعم هي كانت بتشتغل فيه ومن ساعتها كنان حبها من اول مره شافها فيها وفضل يروح المطعم كل يوم لمدة 6 اشهر علشان يشوفها... وفي يوم من الايام اكتشف انها كمان كانت بتحبو علشان كدا قرر يتقدم لها في المطعم نفسو .

جوليا : طيب وبعدين...

منال : هو اتقدم لها قدام الكل بطريقة رومانسية جداً وهي لانها كانت بتحبو وافقت على طول وبعد كدا عملوا خطوبه صغيره مخلوش الصحافه يعرفوا ييها علشان سمر كانت مش عايزه الناس تنتقدها لانها كانت بنت على قد حالها ومهياش صاحبة شركات زي كنان يعني تقدري تقولي انها كانت بتفكر ان الناس ممكن ينتقدو كنان لو عرفوا ان خطيبتو بنت فقيره.

جوليا : مسكينة شكلها كانت بتحبو اوي .. طيب كملي.

منال : وبعد ما عملوا الخطوبه قررت سمر انها هتفضل تشتغل في المطعم ومطمعتش بفلوس كنان ابداً وهو علشان كان بيحبها اوي مكنش ناوي يزعلها فسمحلها انها تكمل شغلها وفضلوا مخطوبين لمدة 6 اشهر تانيه وكانت حياتهم زي العسل ومليانه حب لغاية ما حصلت المصيبة قبل سنتين وسمر انقتلت في لليلة مفيهاش ضو قمر .

فصدمت جوليا عندما سمعت بذلك وقالت : هي نقتلت !!

في تلك اللحظة سيطر الحزن على منال وقالت : مع الاسف هي كانت راجعة من شغلها في ساعة متأخرة وفجأه طلع قدامها السافل الحقير اللي خطفها واغتصبها وبعد كدا قتلها بدون رحمه ومن سعيتها كنان اتقلبت حياتو وبقى عصبي جداً .

جوليا : معقول اللي حصل دا ؟؟ طيب والقاتل اتسجن ؟

منال : مع الاسف البوليس معرفوش القاتل لان مكنش في ادله بدل على هويتو والقضية اتقفلت ضد مجهول علشان كدا كنان بقى زي المجنون وكان بيحاول يلاقي السافل اللي قتل سمر بأي طريقة.

جوليا : تصدقي... كنان صعب عليا اوي ، علشان كدا هو قفل قلبو وبقى قاسي بالشكل دا ؟

منال : كنان عمرو مكنش قاسي يا جوليا حتى هو كان بيحب الضحك والمهيصة وكان وشو منور ودايماً مبسوط ومش هتقدري تتخيلي هو كان بيحب سمر قد ايه..بس من ساعة ما هي انقتلت هو اتغير 180 درجة وبقى واحد تاني خالص... حتى انا مشفتهوش بيضحك من سنتين وكان دايماً بيتعب ومكنش بينام كويس بسبب منظر سمر وهي مقتوله قدامو.

~ رواية : سجينتي ~Kde žijí příběhy. Začni objevovat