BAB 4

217 8 0
                                    

"Huh dah keluar pun!"

Kaisha tersenyum lebar menatap artikel berserta gambar-gambarnya yang terpotret ketika dia membuat persembahan piano minggu lalu. Meskipun acap kali artikel sebegini diterbitkan namun, setiap kali melihat artikel tentang bakatnya dalam bidang muzik, pasti kembang kuncup hidungnya dek gembira teramat sangat.

Bila telah gembira, angan-angan pun mula melebarkan sayapnya tapi tak salah berangan. Mana tahu angan-angan bakal menjadi kenyataan. Hurm! Kaisha tepuk tangan sendiri sebelum...

Kebukkk!

Pedal brek ditekan mengejut dan tatkala itu matanya tertancap ke hadapan. Jantung mula berdegup kencang. Liur pekat ditelan sebelum tali pinggang keselamatan dibuka.

"Saya langgar orang ke tadi?" Soal Kaisha sendiri sambil menjengah ke hadapan. Terbeliak matanya sebaik melihat sosok lelaki yang terbaring di hadapan keretanya.

"Macam mana ni? Macam mana ni? Eiii... awak ni memanglah Isha! Orang besar macam tu pun awak tak boleh nampak!" Kaisha mula gabra. Kiri kanan matanya meliar melihat sekeliling. Nak lari memang tak boleh bila orang ramai mula berkerumun. Tak ada pilihan, Kaisha perlahan-lahan keluar dari kereta.

Satu saja yang dia harapkan.

"Janganlah orang tu mati kat sini pulak..."

"Encik... encik..." Bahu lelaki separuh umur itu Kaisha cuit dengan jari telunjuk. Bila tak ada respons, Kaisha mula gigit jari.

Macam mana ni? Macam mana kalau dia mati? Ini bermaksud saya akan masuk penjara ke? Kalau disabitkan bersalah saya akan dijatuhkan hukuman gantung ke?

"Dia cuma pengsan ni."

Satu suara menghambat telinga Kaisha dan tika dia angkat wajah, seorang lelaki lengkap berpakaian kemas sedang memeriksa nadi lelaki tersebut.

"Dia tak mati ke?" Soal Kaisha teragak-agak dan bila lelaki itu geleng, bayangan gerigi besi dan gari di tangan hilang serta-merta.

"Dia tak ada cedera luaran cuma mungkin dia terkejut. Tak apa, kita bawa dia ke klinik dulu buat pemeriksaan." Cadang lelaki itu.
Kaisha angguk saja bila dia sendiri sudah tak tahu nak buat apa. Seakan otaknya berhenti berfungsi seketika.

"Awak, jururawat?"

"Huh?" Kaisha terpinga-pinga sekejap bila jari telunjuk lelaki itu terhala ke arahnya.

"Macam mana awak tahu saya jururawat?"

"Uniform awak."

Serentak Kaisha tunduk menatap baju yang kini tersarung di tubuhnya. Perlahan dia angguk.

"Betul, saya jururawat," jawab Kaisha masih kedengaran gugup. Matanya tak lepas dari memandang lelaki yang masih tak sedarkan diri itu.

"Awak bertugas kat klinik mana? Kita bawa dia ke sana saja. Senang sikit."

Sekali lagi Kaisha angguk sebelum dia tersentak bila lelaki di hadapannya itu terus menerus memandangnya.

"Ah, saya kerja kat mana?" Ulang Kaisha. Dia jadi blur.

"Saya kerja kat... kat sana..." Jari telunjuknya menghala ke satu arah namun mulutnya tak boleh pulak nak tuturkan nama tempat kerja sendiri.

"Arghhh... saya tak tahu kat mana saya kerja. Otak saya tak dapat nak berfungsi sekarang. Encik bawalah ke hospital yang berdekatan sebelum terjadi apa-apa yang buruk pada dia. Saya takut sangat ni. Kalau dia mati boleh mampus saya, boleh gelap masa depan saya dan keluarga saya.
Keluarga saya pasti tak boleh terima semua ni. Macam mana ni? Macam mana?"

"Cik, cik... bawa bertenang," cantas lelaki tersebut. Wajah Kaisha yang penuh dengan garis kerisauan dipandang. Risau juga dia bila nanti wanita itu pula yang bakal rebah di sini.

"Macam mana saya nak tenang kalau pak cik ni masih tak sedar lagi? Dia tak ada kecederaan luar pun tapi kat dalam macam mana? Macam mana kalau masa dia pengsan tadi kepalanya terhantuk dan otaknya ada masalah? Ataupun macam mana kalau..."

"Cik!" Panggil lelaki itu dengan nada yang sikit tinggi.

Kaisha diam. Matanya terkebil-kebil memandang lelaki di hadapannya itu.

"Cik tenang, tarik nafas..."

Kaisha turuti.

"Kemudian lepas."

Itu pun Kaisha buat tanpa sebarang soalan.

"Cik nurse kan?"

"Erm..."

"Cuba cik periksa nadinya."

"Huh?"

Kaisha garu leher manakala lelaki itu angguk sebelum tangan Kaisha ditarik lantas dia letakkan di atas pergelangan tangan pak cik tersebut.

"Cik dapat rasa tak denyutan nadinya?" Soal lelaki itu.

Apa -apa hal pun dia kena tenangkan wanita di hadapannya ini dulu. Kalau tak, terpaksa dia mengangkat dua orang sekali masuk ke wad kecemasan pulak nanti.

"Saya... saya... saya tak dapat rasa apa-apa. Alamak... dia dah mati ke?" Wajah Kaisha berkerut seribu.
Lelaki itu mengeluh kecil sebelum perlahan-lahan dia tersenyum kecil. Perbagai persoalan berlegar di mindanya namun di balik wajah kerisauan itu, dia dapat mengesan sesuatu yang istimewa tapi sayangnya dia...

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
Pssst.... kalau cik writer yang langgar orang... cik writer yang nangis dulu tau.💨
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

TIDAK AKAN MELEPASKANMUNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ