Bab 7

169 5 0
                                    

"Tekaan saya tepat. Dia cuma terkejut. Tak ada kecederaan lain. Lepas rehat beberapa jam dia pasti okey. Awak jangan risau sangat," tutur lelaki itu lantas membuka sarung tangan getah yang membaluti tangannya.

"Huh, betul ke?" Soal Kaisha sekali lagi.

"Awak tak percayakan saya ke?" Duga lelaki itu sebelum tabir yang menutup kawasan katil diselaknya.

"Mana mungkin saya tak percayakan encik. Encik yang selamatkan saya hari ni. Tambahan lagi, encik doktor rupanya," luah Kaisha. Kali ini dia baru boleh tersenyum lega.

"Tapi... saya tak tahu pula encik ni doktor kat sini sebab setahu saya, tak pernah pulak saya nampak encik sebelum ni."

Itu yang buatkan Kaisha sedikit musykil. Walaupun dia sememangnya jarang bertugas di bahagian wad kecemasan tapi boleh dikatakan semua doktor yang bertugas di Iman Damai dia kenal tapi yang seorang ini, sememangnya asing pada pandangannya.

"Sebenarnya saya..."

"Nampaknya apa yang saya dengar tak salah. Doktor Hasif memang seorang yang sangat berdedikasi. Awal bertugas saja terus di wad kecemasan."

Entah dari mana dan macam mana pula Doktor Murad boleh muncul di situ. Kalau Doktor Murad seorang tak apa juga, ini dengan daddynya sekali. Nak lari memang Kaisha tak sempat. Pilihan terakhir, dia hanya tayang muka dan senyum. Dalam hati, tawakal.

"Awak masih muda tapi semangat berkobar-kobar. Syabas! Itulah semangat yang kita inginkan. Bertuah Iman Damai dapat doktor macam awak."

Hasif senyum. "Doktor Murad terlebih puji ni. Sebenarnya masa saya nak datang ke sini ada kemalangan sikit. Tu yang bergegas bawa mangsa ni dapatkan rawatan. Alang -alang saya yang bawa dan doktor pun nampak sibuk, saya jelah yang rawat. Lagipun memang saya yang bertugas kat sini untuk minggu ni kan?"

"Oh, kemalangan? Kemalangan macam mana tu?"

Dengar saja soalan yang Mujahid tuturkan. Kaisha pejam mata. Baru saja dia menarik nafas lega tapi satu masalah lagi menyerangnya.

"Tak, pak cik ni tak sengaja ter..."

"Daddy... daddy sihat?" Pintas Kaisha seraya berdiri di sebelah Mujahid. Lengan Mujahid dirangkulnya sebelum dia membalas pandangan terkejut daddynya itu.

"Erm... mummy, mummy kirim salam. Dia kata erm... dia kata... suruh daddy balik awal hari ni sebab mummy masak makanan kegemaran daddy."

Dalam keadaan terdesak, itu saja cara yang dapat Kaisha gunakan. Berbohong pada Mujahid satu hal, jual nama mummynya pula lagi satu hal. Aduhai Kaisha... apalah dosa awak semalam.

"Huh, tulah! Saya suruh awak balik aje terus tapi awak tak nak," usik Doktor Murad sebelum dia tertawa ke arah Mujahid.

"Daddy? Jadi ni..." Hasif memandang Kaisha dan Mujahid silih berganti.

"Ini anak perempuan saya, Kaisha." Tutur Mujahid.

Mengerti riak bingung yang Doktor Hasif tunjukkan tapi apa yang dia tak faham sekarang adalah Kaisha. Tiba-tiba terlebih mesra, itu yang dia sedikit pelik. Selalunya tak begini malah kalau Mujahid ajak makan bersama di tempat kerja pun Kaisha selalu mengelak.

Hurm, jangan-jangan...

Mujahid pandang lelaki yang terbaring di atas katil lalu dia pandang ke arah Kaisha pula.

"Sebut fasal kemalangan tadi. Pesakit ni siapa yang langgar?"

Mampus! Kenapa soalan itu dibangkitkan lagi? Peluh merenik di dahi Kaisha.

"Isha, Isha ada kat sini... jangan-jangan Isha..."

"Isha janji, kalau Isha cuai lagi, mummy dan daddy boleh tarik lesen Isha," akui Kaisha tiba-tiba.
Hailah... bila memikirkan janji itu, rasa nak dipulas-pulas lidah yang menuturkannya. Sekarang dah jadi macam ni, apa lagi yang boleh dia buat? Huwaaa... Abang Izrai! Macam mana ni? Tolong Isha...

"Saya, saya yang tak sengaja terlanggar pak cik ni."

"Huh?" Terjatuh rahang Kaisha mendengar ayat penyata yang keluar dari mulut Hasif.

Bila mata Mujahid terhala ke arahnya, laju Kaisha angguk. Cari penyakit namanya kalau dia menyangkal. Orang dah nak tolong, kenapa nak tolak pula. Layan sajalah, biarpun ada sedikit rasa janggal di situ.

"Nasib baik Cik Kaisha kebetulan ada kat tempat tu. Dia yang tolong saya bawa pak cik ni ke sini," tambah Hasif lagi sementara mata biru Kaisha bagai menyihir pandangannya. Sikit pun dia tak dapat kalih ke arah lain.

"Isha bantu?" Tanya Mujahid spontan meskipun masih ada sedikit rasa was-was dalam hatinya. Senyuman di tepi bibir terzahir juga sambil mata bersilih ganti mencuri pandang ke arah Kaisha dan doktor muda di hadapannya itu.

"Haah, betullah tu. Nasib baik Isha ada kat situ," tambah Kaisha.

Lantaklah kalau kena pasang muka tembok sekalipun. Dia lebih rela berwajahkan Tembok China daripada terpaksa kehilangan lesen memandu.

"Jadi kiranya ada hikmah jugaklah Doktor Hasif terlibat dalam kemalangan pagi ni. Sekurang-kurangnya, dapat jugaklah berkenalan dengan jururawat tercomel kat Iman Damai ni." Doktor Murad tayang senyum. Bahasa tubuh dan isyarat mata terhala ke arah Kaisha. Mujahid yang melihat terus berdeham.

"Isha, dah pukul berapa ni? Tak bertugas ke?" Sergah Mujahid bila ada perasaan aneh seakan menyelubungi dirinya.

Kaisha yang sedang larut berbalas pandang dengan Hasif tersentak.

"Tugas daddy."

"Habis tu?" Mata Mujahid terbeliak.
Kaisha tersenyum tipis. Memang dari tadi lagi dia nak angkat kaki dari situ tapi kalau dia pergi, macam mana pula dengan pak cik ni. Tak kanlah dia nak tinggalkan pak cik ni sorang-sorang kat sini. Dahlah keluarganya pun belum sempat Kaisha hubungi tapi nak hubungi macam mana? Siapa ahli keluarganya pun Kaisha tak tahu.

"Eh, ehh! Berkhayal pulak dia. Nanti tak pasal-pasal, Sister sangka Isha curi tulang pulak," tegur Mujahid lagi sementara Doktor Murad tertawa lepas.

"Siapa berani marahkan anak kesayangan Doktor Mujahid? Lagipun, Doktor Murad ada. Tak apa, nanti saya backup Isha ya?"

Kaisha tersenyum kelat. Entah kenapa, ayat sebegitu kedengaran agak hambar di cuping telinganya. Walhal, bukan ke dia sepatutnya rasa bangga dilayan dengan begitu baik oleh Doktor Murad. Bukan calang-calang orang, dia merupakan Pengarah Iman Damai sekali gus pemegang syer terbesar dalam hospital swasta ini.

"Isha... kenapa ni?" Sergah Mujahid sekali lagi. Sejak tadi Kaisha nampak macam orang hilang arah. Sikit-sikit berkhayal, sekarang berkhayal lagi.

"Tak ada apa-apa. Isha... Isha..." Kaisha bergumam, mencari alasan yang sesuai.

"Nak punch card. Belum punch lagi ni," tutur Kaisha lalu mula melangkah pergi dari situ.

TIDAK AKAN MELEPASKANMUWhere stories live. Discover now