"How are you today?" Tanya jururawat yang berkulit putih sambil memegang fail dan pen di tangannya. Aku yang baru sahaja habis makan tersenyum pada dia.
"I'm fine" balas aku. Dia mengangguk dan mengubah tempat dia berdiri di sebelah aku. Kemudian dia memegang sebelah tangan aku. "Sorry, but I just want to check your pulse. May I?" Pintanya. Aku hanya mengangguk dan dia menekan lengan aku yang mempunyai nadi.
"So far it's good. Since the doctor isn't here to check you, I will take the doctor role today. I'm nervous hahaha" ujar jururawat itu. Aku pun sama sama ketawa kecil.
"Don't be nervous, you has a chance to be a doctor today and it's really good" kata aku. Dia mengangguk.
"So, I want to check the baby pulse. Can you please lie down and lift up your shirt. Because I want to rub this kind of gel on your stomach" jelasnya. Aku mendongak memandang jururawat tersebut.
"I can see my baby?" Tanya aku teruja. Dia mengangguk. "Is this your first time?" Soalnya. Aku mengangguk. "I only know that I'm pregnant from pregnancy test" kata aku dan dia mengangguk.
Dia menepuk bantal, mengisyaratkan supaya aku berbaring dan aku akur. Aku menyelesakan badan aku dan mengangkat sedikit baju aku. Dia menyapu gel di permukaan perut aku.
Dia menarik satu mesin supaya dekat dengan kami. Satu alat kecil dia capai dan letakkan di perut aku. "May we start now?" Soalnya.
Aku terdiam secara tiba tiba.
"Can we wait for 5 minutes? I'm waiting f-for"
"Your husband?"
Aku mengangguk.
Dia membuat isyarat 'okay' kepada aku. 3 minit kemudian, kami tersentak dengan bunyi pintu wad yang terbuka kuat.
Kelihatan dia di hadapan pintu dengan tercungap cungap.
"Did the doctor have check the baby?" Katanya dengan nada seperti penat. Jururawat tersebut menggeleng.
"Your wife asked me to wait for you and we did" katanya. Dia memandang aku dan tersenyum lebar. Aku hanya membalas dengan senyuman tipis. Dia berlari anak ke arah aku dan mencium dahi aku berkali kali.
"Thank you thank you thank you! I really want to see our baby" ucapnya. Aku mengangguk dan memandang jururawat tadi. "You may" kata aku. Dia mengangguk dan meletakkan alat kecil tadi ke perut aku semula.
Dia melabuhkan punggung di atas kerusi sambil menggengam tangan aku. Aku tidak mahu melukakan hatinya di hadapan jururawat itu. Jadi, aku pun membalas genggaman dia.
"Okay, as you see here. This is the baby" katanya sambil menunjukkan satu imej di dalam skrin. Aku tersenyum "the baby's so small. Like a peas" jururawat itu mengangguk.
"Because it's only 3 months in your tummy and you can see here that you don't know the gender of the baby since it's small. You will know the baby gender when you're in second semester. 5 months" jelas jururawat itu.
Dia yang mendengar terus mencium tangan aku. Ucapan terima kasih diulangnya berkali kali kepada aku. Aku hanya diam dan tersenyum.
Tiada suara yang keluar.
Jujur, aku sangat gembira. Aku rasa sebak melihat bayi yang aku baru kandungkan selama 3 bulan. Perasaan sayang aku makin bertambah apabila melihat nyawa kecil yang hidup di dalam perut aku.
"Em mummy. I want to go out for a minutes can I?" Pintanya. Aku mengangguk lagi, tanda membenarkan. Dia tersenyum dan mengucup dahi aku dan terus berjalan keluar dari bilik wad.
Aku menarik selimut aku supaya menutup tubuh aku yang sejuk. Aku menoleh memandang jururawat tadi apabila dia menegur aku.
"I'm sorry to say this but when I checked the report. It says that..." dia seperti takut sahaja untuk memberitahu aku.
Aku faham.
Dia takut aku marah.
"Yup, what you look in the report, it's true" kata aku.
"It must be hard for you"
"Kinda" jawab aku pula.
"And you seems to ignore your husband, it's obvious mrs" katanya lagi. Aku tersenyum tipis. Menahan rasa sedih.
"Because I'm embarrassed" jawab aku.
Dia mengerutkan keningnya.
"I feel like a slut. As you can see, there's a lot bruises on my body because I got beat up. And it's affecting my baby. But I'm so thankful that the baby safe" jelas aku.
"Why you still smiling even though you hurt?"soalnya.
Aku tersenyum lagi.
"I could smile after a day of heartbreak. I could laugh while sadness trying to creep inside my mind. I could walk even if my knees wanted to crawl into the darkness. I could do something that would change my life, but I can't for now. I'm weak. Life, becomes a game I might not win. Yet, winning isn't the main reason for this time being" ujar aku.
Jururawat itu kelihatan mencebik.
"You such a strong young mom. Please, I want to hug you... I want to be like you too..." aku membuka lengan aku dan dia terus memeluk aku.
"Stay strong" aku mengangguk.
Tiba tiba pintu dibuka.
"Hey Michelle, how's work?" Tegur seorang lelaki yang memakai baju kot putih. Aku melihat dia.
'Doktor yang selalu check aku rupanya'
"Hi doctor! Well, my work as your temporary doctor. Bye young mom" terus dia berlari ke arah doktor itu. Mereka sama sama bergelak ketawa dalam mereka keluar dari bilik wad.
Aku tersenyum.
Macam pasangan.
Aku berbaring dan menunggu dia datang semula, tapi tiada. Sudah hampir 1 jam menunggu dia masih tiada. Jadi aku melelapkan mata aku kerana penat.
I didn't expect that I would got 150 votes this fast! Thank you everyone! Sorry sebab update lambat. Saya keluar dengan family lepas update chapter 25
YOU ARE READING
BAD
Romance[LIT ROMANCE BOOK FLAMEAWARDS] 『❁ Apa kau rasa bila sedar sahaja kau berada di tempat lain? Kemudian, lelaki di hadapan kau tersenyum sambil meminta sesuatu yang tak dapat kau lakukan dan mengugut untuk membunuh keluarga kau jika kau tak mahu?』 Ya...