Bab 35

7K 150 6
                                    

“ lalala~ ”. aku sempat menyanyi-nyanyi didapur menunggu suami tercinta sampai.  aku lihat makanan kegemarannya sudah terhidang.

' mesti nanti dia selera makan tau! Sebab favourite dia aku masak!' monologku sendiri.  stelah beberapa jam menunggu adam masih tidak tiba dari supermarket. Dia melihat hari sudah hujan. Diabrisau mebunggu suaminya yang masih tidak pulang.

' abang balik lah, nanti makanan sejuk! ' desisi hati anis. Hujan semakin lebat.

' abang? kenapa abang masih tak balik? abang takkan tak ingat jalan pergi rumah?' rintih anis semakin risau. Azan Asar sudah masuk. Dia. menunaikan solat dengan khusyuk. Semapat dia memohon keselamatan suami tercinta.

Kring!! kring!!

bunyi telefon bimbitnya mengejutkan anis yang sudah terbaring diatas sejadah. Dia menghampiri meja solek dan mencapai telefon bimbitnya itu. Panggilan dari adam!

Anis : Assalamualaikum, abang. kenapa tak balik lagi? banyak sangat ke orang beratur panjang untuk beli kelapa parut?!

Risau dia bertanya. Telefon itu senyap seketika. hatinya bertambah risau.

××× : maaf puan! kami adalah orang yang selamatkan suami puan. Dia kemalangan. Jalan licin jadi kereta terlanggar lori yang besar.

Anis : Astaghfirullah! suami saya macam mana? dia baik-baik sahaja kan?

××× : Saya tak boleh nak bagitahu sekarang tapi kami minta puan datang ke hospital segera doktor kata dia kritikal. Assalamualaikum.

Anis : Walaikumsalam Terima kasih encik.

××× : Sama-sama puan.

Segera anis buka telekung bersiap untuk ke hospital. Hatinya resah, risau, sedih, takut dan semua perasaan itu bercampur baur. dia sendiri terkocoh-kocoh menutup pintu rumah dan mengunci. dia memandu kereta yang dihadiahkan oleh adam kepadanya. dia juga telah belajar memandu bersama adam.

' Ya Allah Selamatkan lah suami hamba' doanya didalam hati.

Setelah beberapa minit memandu ke hospital yang dituju. Nasib baik jalan raya tidak berapa sesak dengan kenderaan. Dia menuju ke ICU tempat suaminya berada. Dia melihat seorang pakcik duduk menunggu doktor. Pakcik itu melihat dia segara menghampirinya. Pakaian pakcik itu lusuh dan kotor. Aku simpati melihat dia. Mungkin dia memang orang yang susah dari aku dulu.

“ Assalamualaikum puan anis ke? ”. Tanyanya pada anis mengangguk.

“Walaikumsalam Terima kasih sebab pakcik dah bawak suami saya pergi hospital. Saya tak dapat jasa baik pakcik ”. tutur anis. Pakcik itu menghadiahkan senyuman.

“ Bukan pakcik yang bawak nak. Ambulance yanag bawak nak. Pakcik nampak je ”. nafinya sedikit kelakar. Aku tersenyum.

“ Apa-apa pun terima kasih banyak pakcik. Hanyal Allah yang mampu membalasnya ”. sekali lagi ucapan terima kasih Anis ucapkan. Kelihatan doktor keluar bersama beberapa orang jururawat.

“ Doktor. Macam mana suami saya? Dia tak apa-apakan? ”.  tanya anis semakin resah melihat air muka doktor yang sedih itu.

“ Adam koma. Saya minta diri dulu”. katanya Anis hampir pengsan lalu mencari kekuatan dengan memegang kerusi tempat menunggu.

' Ya Allah kenapa begitu berat sekali ujianmu pada kami berdua? Apa salah aku ya Allah?' Rintihnya. Pakcik yang melihat tadi memanggil anis.

“ Puan okey tak? Nak saya panggilkan jururawat? Muka puan pucat ”. kata pakcik itu. Anis hanya menggeleng.

Kejamnya sebuah cinta [Complete ♡] Where stories live. Discover now