BAB 4

635 28 0
                                    

"SERIUS aku tak ingat, Sol..."

Mustahil aku tak ingat Don Juan Malaya tu. Semua buaya dalam Ipoh ni aku boleh ingat dan telah aku senarai hitamkan. Macam mana yang ini, aku tak boleh nak ingat pula? Macam mana dia boleh terlepas daripada sangkar ingatan aku eh?

Lima tahun...

Apa yang aku dah buat selama lima tahun?

Aku dah start kerja kat sini. Aku kerja sini dah hampir enam tahun. Ngam-ngam lepas aku grad, aku dapat kerja kat sini. Lepas tu, aku tak ke mana-mana. Daripada copywriter junior... Sekarang dah jadi senior. Banyak projek aku dah buat, bukan sikit. Projek yang disebut Wazien tadi tu, antara projek aku yang meletuplah. Itu sebab Mr. Lim kata, aku ni the best copywriter in town.

"Entah-entah... Di sebalik projek-projek kau tu, Liya... Ada Wazien Aidan."

"Hesy... Tak mungkin la. Kalau ya, kenapa aku tak ingat dia?"

Aku cuba ingat semula. Masa dengan Sweet Cuppies, aku deal directly dengan Adalillah Datuk Samsuddin. Mana ada Wazien. Masa dengan AHZ pun, aku jumpa Adam Harith personally bersama isterinya Yang Ayesha. Masa dengan FF Cafe pun, aku diskusi terus dengan owner dia, Chef Izzat dan angkasawan tak jadi tu, Doktor Fuad Hawwaz. Pun... Tak ada Wazien Aidan terselit kat mana-mana.

So?

"Aku pun tak reti nak fikirlah untuk kau."

"Aku pun malas nak fikir juga la."

Solehah ketawa. "Kau? Malas nak fikir? Mustahil! Aku rasa dah masuk dua hari nama Don Wazien Aidan tu aje yang duk dalam kepala otak kau tu. Kan?"

Aku mengeluh. "Tahu tak apa! Kalau dia tu angin dan kepala aku ada lubang, dah lama aku hembus dia keluar. Masalahnya, kepala aku tak ada lubang!"

"Tak payah tunggu kepala kau tu berlubang. Kalau dia tu tak memberi apa-apa makna dalam hidup kau... Kau tak akan nak jadikan dia angin dalam kepala kau tu, Liya! Belum jadi angin, kau dah halau keluar. Ini macam bukan angin... Ini macam oksigen. Bantu kau bernafas!"

Ceh!

Ayat Solehah tak agak-agak. Statement memang makan penampar. Nasib baiklah kawan aku. Ini belum aku cerita kat Awie. Kalau aku cerita, memang teruk aku kena bahan. Betul juga kata Sol dan Awie, kalau aku tak kisah, kenapa aku nak ambil kisah?

Sudah Juliya, tak payah nak fikir!

Lima tahun ke... 15 tahun ke... Hatta 50 tahun pun... Kenapa aku nak ambil peduli? Itu kan semua ayat-ayat buaya! Yang pasti dah tak ada alasan untuk dia call aku lagi, sebabnya aku dah settle nama label untuk Fajra Adara. Aku dah tak ada hutang apa-apa dengan dia.

"Nasi goreng untuk kau."

"Wah. Banyak duit hang, asyik belanja aku makan aje ni."

"Sebab semalam kau suruh aku angkat telefon tu, aku dapat job tu. So... Aku belanjalah kau makan, wok."

"Hah tu... Telefon hang menyala tepi TV tu. Tak reti ka nak angkat?"

Aku menoleh. Memang aku nampak skrin telefon tu menyala-nyala. Aku duduk merenung telefon tu tadi tak ada pula, panggilan yang masuk. Awie balik aje, pandai pula telefon tu nak menyala!

"Mata kau ni, nampak aje eh!"

"Instinct job baru tu."

"Bankraplah aku."

Awie ketawa. Aku ambil telefon itu. Tengok nama di skrin... Aku terus reject call!

"Ini bukan job."

DIA LELAKI IDAMAN MALAYAWhere stories live. Discover now