Bab 3

16 4 2
                                    

Aku termenung seorang diri duduk di kerusi rotan yang tersedia di beranda itu. Fikiranku menerawang jauh ke tempat lain. Ada rindu yang aku rasakan. Rindu kepada ibu dan ayah. Rindu kepada keluargaku yang dulu. Tapi aku tak ingin kesana buat masa sekarang. Aku tidak ingin langsung untuk pulang ke rumah meski aku rindu. Cari? Biarlah mereka cari aku. Aku tak kesah.

Dulu, keluarga aku bahagia, aman dan damai. Aku rindu keluarga aku yang dulu. Waktu aku masih kecil. Aku dapat rasakan hubungan kami sekeluarga cukup bahagia. Atau waktu itu aku masih terlalu mentah untuk melihat bagaimana kehidupan yang sebenar?

Makin aku dewasa, makin aku lihat semuanya. Semuanya terlalu berbeza dan memang tak sama lagi seperti dulu. Ibu dan ayah selalu bergaduh. Bergaduh tentang apa? Tentulah duit. Besarnya pengaruh kertas yang dipanggil wang itu sehingga mampu merampas kebahagiaan sesebuah keluarga. Kenapa? Hanya sebab kertas yang tak membawa arti apa-apa itu, perlu bergaduh sampai lupa siapa yang masih ada dengan mereka? Ataukah aku masih terlalu mentah untuk memahami apa nilai kertas yang dipanggil wang itu?

Dengan keadaan rumah kau yang setiap harinya kau perlu menadah telinga mendengar kedua orang tuamu saling menyumpah dan memaki hamun satu sama lain, dan dalam keadaan kau tiada siapa untuk ceritakannya dan diamkan saja gundah di hati, apa kau akan merasa bahagia?

Tidak. Semestinya tidak.

"Chika..." suara garau si tua itu membuat aku tersedar dari lamunanku.

Aku menoleh memandangnya. Dalam terpaksa, aku ukir jua senyuman termanis di bibir.

"Eh, nenek."

"Chika buat apa kat sini?" Soal nenek sambil memandang tepat ke dalam anak mataku.

"Chika duduk je nak ambil angin. Duduk lah sini dengan Chika. Chika bosan ni," ujarku menepuk tempat yang masih kosong di sebelahku.

Nenek pun mengambil tempat di sebelahku.

"Yan belum bangun lagi ke?" Soalku pada nenek.

"Hmmm... semalam dia tidur lewat sangat," balas nenek.

Aku hanya mengangguk.

"Chika," panggil nenek.

Aku menoleh memandang nenek.

"Ye?"

"Chika ada masalah?" Soal nenek.

Aku diam sebentar. Ada, nek. Chika ada masalah.... Sayangnya, kata-kata itu hanya terluah di dalam sanubari saja. Aku tak ingin pun katakannya, lagipun, macam tak sesuai pula nak diborakkan. Biarlah. Cukuplah aku sendiri yang pendam. Aku tak nak orang di sekelilingku merasa tak selesa dengan luahan hati aku.

Aku geleng perlahan.

"Tak adalah. Chika okey je. Oh ya, Chika suka sangat dekat sini. Rasa macam Chika tak nak balik pula..." aku sengaja mengubah topik.

"Yeke? Kenapa tak nak balik?" Soal nenek lagi.

"Dekat sini tenang je hati Chika. Dengan kawan-kawan di dunia ni, dengan suasana yang aman dan tenang ni, buat Chika rasa gembira. Gembira yang tak pernah Chika rasa sebelum ni..." aku memandang pemandangan di depan.

Nenek turut memandang arah yang sama. Satu keluhan dilepaskan.

"Chika nak tahu? Masalah tu tak kan hilang kalau kita lari darinya..." ujar nenek tiba-tiba.

Aku diam saja. Hanya menggangguk perlahan. Lari. Hanya itu saja cara yang aku ada.

"Pernah dengar tak, Chika? Masalah itu mendewasakan kita. Kebahagiaan itu ada pada diri kita sendiri. Tak perlu dicari, tapi dipupuk. Kalaupun memang ada hal yang tak dapat dijelaskan, cubalah untuk tidak memendam dan membiarkan hal itu membuat kita merasa tak bahagia," ujar nenek lagi.

MimpiWhere stories live. Discover now