Siri 245-Baju Koyak Azimat Berterabur

1K 20 0
                                    

  Sambungan Siri² Bercakap Dengan Jin 

 "Nanti, jangan lepaskan mereka dulu." Pak Habib tersentak dan segera menoleh kearah datuk.

Lama juga datuk direnungnya. Langkah ketiga-tiga lelaki terus terhenti. Perlahan-lahan Pak Habib menyorot keadaan sekitar, kalau-kalau ada sesuatu yang aneh terjadi.

Tidak memadai dengan semuanya itu, wajah ketiga-tuga lelaki dalam keadaan tidak tentu arah itu direnung oleh Pak Habib seorang demi seorang.

Tidak ada sesuatu yang ganji. Semuanya nampak normal. Secara tidak langsung suasana demikian mengundang rasa hairan dalam hati Pak Habib.

"Kenapa kawan?"

"Ada sesuatu yang belum selesai lagi Habib. Ilmu Iblis ini banyak helahnya. Banyak pula cabangnya. Kalau kita tidak hati-hati, habis semua kita masuk lubuknya. Dalam jahat-nya terserlah kebaikan dan dalam kebaikannya tersimpan keburukan."

"Maksudnya?" Tanya Pak Habib, "mereka bertiga mesti didera mesti dihukum?"

"Tidak, ada niat nak membalas dendam. kerja membalas dan menghukum orang jahat, itu tugas Allah tak usahlah kita ambil tngas itu. Semuanya kita serahkan kepadaNya

Pak Habib nampak sukar sekali untuk menangkap atau memahami maksud dari kata-kata yang datuk luahkan.

"Susah nak menangkap maksud kata," Pak Habib berterus terang.

"Usah bimbang, niat kita baik.Sebenarnya permainan mereka bertlga belum habis."

' Saya serahkan pada sahabat untuk rnenyelesaikannya."

"Saya cuba" itu pengakuan datuk.

Bulan di langit terus menggambang indah. Saya dan si pemandu yang bergerak setapak demi setapak, tanpa disedari sudah berada dalam jarak beberapa kaki dari datuk dan Pak Habib

KOMEN

Menyedari kedatangan kami datuk terus mengingatkan kami supaya melihat apa yang terjadi tanpa memberi sebarang komen atau bertanya sesuatu. Sudah tentu arahan itu kami patuhi.

Dengan langkah yang tenang datuk mendekati ketlga-ketiga lelaki itu.

Sambil rnerenung batang hidung ketiga-tiga lelaki jahanam tu seorang demi seorang. Datuk bergerak dari kiri dan ke kanan. Perbuatan yang serupa dilakukannya sebanyak tiga kali berturut-turut,

Datuk beralih posisi, berdiri di belakang ketiga- tiga lelaki tersebut. Macam tadi juga, datuk bergerak dan kiri dan kekanan sebanyak tiga kali. Akhirnya berhenti bersententangan dengan lelaki berwajah separuh bulat. Lelaki itu cuba menoleh ke belakang. Tetapi, datuk mengarahnya supaya merenung ke depan. Dia patuh dengan arahan datuk.

"Dengar sini, jawab semua pertanyaan aku dengan jujur dan ikhlas," kata datuk lemah.

Ketiga-tiga lelaki jahanam yang membelakanginya mengangguk. Tetapi, lelaki berdarah dahi cuba menjeling ke arah datuk dengan ekor matanya.

Dengan pantas datuk dapat mengesan perbuatannya.

"Usah main-main jeling. Itu perbuatan orang tak ikhlas."

Menyedari dirinya disindir, cepat-cepat lelaki berdarah dahi membetulkan kedudukan anak matanya pada posisi yang sebenar. Beberapa detik masa berlalu dengan tenang.

"Kamu bertiga memang sudah bertaubat?".

Datuk minta kepastian.

Ketiga-tiga lelaki jahanam itu anggukkan kepala serentak. Pengakuan ini menimbulkan kesangsian dalam hati datuk Dia pun berdehem kecil, seolah-olah memberi isyarat tertentu pada Pak Habib yang bertindak selaku penonton saja. Saya dan si pemandu berpandang wajah.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Sambungan 3)(COMPLETE)Where stories live. Discover now